Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 9-12 år

For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Jentemammaer: Når tok dere "jentepraten" (kropp og mens og slikt)
23:16 28.07.2007
Har tre jenter og eldste er straks 8 1/2 år. Her om dagen sier hun plutselig, mamma jeg vil ikke ha pupper. Litt søtt der og da, men begynte å tenke på at det kanskje ikke er altfor lenge til det begynner å skje ting med kroppen hennes. Jeg vet heller ikke hvor mye hun har "fanget opp" av "blomstrene og biene". Hun har aldri "mast" noe om hvordan babyer blir til, hun vet liksom bare hvor de kommer ut:) og at puppene blir større og at hun får hår her og der... Selvsagt kan det hende hun vet mer enn jeg tror...
Jeg vil jo ikke trenge meg på med informasjon for tidlig, men samtidig kan det være flaut for henne hvis alle venninnene plutselig vet mye mer enn henne. Selvsagt skal jeg forklare ting etter som hun spør, men hvordan har dere andre gått frem? Hvor mye vet deres 9-10 åringer?
Selv fikk jeg mensen like før jeg ble 12 år, og vet jeg visste om hva det var da, men husker ikke akkurat når jeg lærte det....
PrinsesseSjefen
Sv: Jentemammaer: Når tok dere
11:53 3.08.2007
Her i huset er den praten kommet gradvis, da dattern min var 6 1/2 år ble jeg gravid igjen, og da kom selvfølgelig spørsmålet opp om hvordan det skjedde, hvordan kom babyen inn i magen til mamma,vi visste ikke helt hvordan vi skulle svare, men fant fra "Kroppen" av Trond Viggo Torgersen og satt oss ned og leste hva som skjedde når mor ble mor og far ble far, og da tok det lang tid før det kom noe mere spørsmål, det kom vel egentlig ikke flere spørsmål før jeg ble gravid igjen to år seinere, da lurte hun på om man kan bli gravide hele tiden og om hvor gammel man måtte være for å kunne bli gravid, og da fortalte vi henne om mensen, og det siste nå var spørsmålet om utflod, et spørsmål som dukket opp etter en tv reklame, så jeg tror nok at min 9 åring vet ganske mye, men det er fordi hun spør og får svar.
Jeg vet ikke hvor tidlig man bør ta opp ting hvis ungene ikke spør, men husker selv panikken som kom første gang jeg fikk mensen og ingen hadde fortalt meg hva som en gang ville komme til å skje, mamma hadde nemmelig ikke trodd at jeg ville få mensen så tidlig, jeg var 12...
egbsmurf
21:58 7.08.2007
tusen takk for svar.
Hun har i grunnen ikke spurt så mye, så det har ikke blitt så naturlig å ta det opp. Hun har to yngre søsken, men var bare fem da minsten ble født.
i grunnen rart at hun ikke spør mer, for ellers er hun veldig nysgjerrig på alt og vil ha ordentlige svar.
kanskje vi skulle låne "kroppen" på biblioteket.
PrinsesseSjefen
20:01 10.08.2007
Du må nok regne med at de snart lærer om hvordan barn blir til på skolen. Min eldste fikk det i tredje klasse.

Her hjemme tok vi menstruasjonspraten i god tid før hun fikk den, jeg tok henne med på badet og vite henne bind og tamponger og forklarte hvordan man bruker dem og hvordan man kaster dem og slike praktiske ting. Ellers tar vi det etter hvert som spørsmålene kommer. De lærer jo også litt på skolen.
Filifjonka
21:09 6.09.2007
jenta mi er 9 år og vet alt, vi snakker sammen veldig åpent om kropp og slikt, tror vi snakket om det da hun var 5 . ( hun fant en tampong på badet) så da måtte jeg jo forklare da;O) men de har om sex og kroppen i 3.kl
Cilla m Neo;)
21:55 7.09.2007
ja, ja... hadde gylden anledning å snakke med henne i dag. (Sitte i bil en time med bare henne.) Spurte litt om hun og venninnene snakket om å bli "voksen", å bli forelsket og om babyer osv... nei, svarer hun uinteressert. Så sa jeg at hun bare måtte spørre om hun lurte på ting. ja, like kort svar....
hehe.. fikk etterhvert "lurt" inn litt fakta, men ikke akkurat slik jeg trodde. Hun var jo omtrent ikke nysgjerrig. Det kommer vel etter hvert, men nå er hun ikke helt på bar bakke når de snakker om slikt på skolen.
Får prøve en annen vinkling når jeg skal snakke med neste.... hehe
PrinsesseSjefen
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)