For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Er han homofil eller hva er det?
22:50 25.07.2007
Jeg har en sønn som fylte 9 år i Mars. I de siste månedene har han oppført seg gaske merkelig. Han har blitt interessert i moteklær. Skal ha det nyeste og det dyreste av moteklær. Han skal ha kule klær som han sier. Min kone er tannlege og tjener godt jeg syns han er flink til å maupelere hun til å hele tiden få sin vilje. Det nyeste påskuddet er at han skal dusje hver morgen. Han begynte å sette sin klokkeradio på om morgenen ti minutter før. Han sier at det er fordi da får jeg tid til å dusje. Jeg har ikke noe mot at han dusjer hver morgen, men syns det er merkelig at han gjør det etter eget initativ i den alederen. Nå har han begynt å kreve deodurant. Det har jo aldrig luktet svette av han. Men hvis han vil så okey for meg fordi det kommer en dag det er nødvendig allikavel. Men her manipulerte han også sin mor til å kjøpe et syrt merke. Hvorfor er han så optatt av dette er det fordi han har gener som en homofil eller er det noe annet. Jeg spurte han hvorfor han var så optatt av dette så sa han jeg begynner å bli stor gutt og alle 7 klassinger kommer med vått hår til skolen om morgen de må jo ha dusjet. Syns det er merkelig at han har registert det siste også jeg. Inspill motas med takk
Anonym
Sv: Er han homofil eller hva er det?
19:41 26.07.2007
Høres ut som om han prøver å bli som dem han identifiserer seg med og beundrer. Det trenger ikke å bety at han er homofil.
At han skal ha moteklær jeg ser ikke det hos hans klassekamerater. Jeg reagerer ikke kun på det ene. Men på alle tre tingene. Moteklær eget initativ dusje hver morgen og skal ha dyr deodurant uten at det luker noe av han.
Barn i dag er mye mer opptatt av klær, sminke o.l. enn det vi var - de er jo vokst opp med reklame på tv. Bor selv ved siden av en barne og ungdomsskole + har to nabojenter på 9 og 12 år. De er veldig veslevoksne og hun på 12 er alltid sminket. Ser ut som om hun er 16-17. Tror ikke du skal bekymre deg for mye, han prøver nok bare å være med i gjengen :-)
Som de nadre skriver så prøver han nok bare å gjøre som de store gutta han beundrer, og kanskje som deg også, nå vet jeg ikke hvor bevisst du er på merkene du bruker, men jeg ser på dattern min, hun skal ha det samme som meg når det gjelder godlukter og sminke, og det er ikke bestandig det billigste men det hender hun får låne litt av meg ;-)
Tror du kan ta det helt med ro når det gjelder seksuell legning, det er nok ikke noe du trenger å tenke på før han er blitt så stor at han er bevisst på det selv om han liker jenter eller gutter...
Jeg skriver under på de forrige innleggene, men håper du tar deg noen runder mht ditt syn på homofili, stereotyperinger og fordommer.
Hva hvis det faktisk viser seg at din sønn er homofil (uansett på hvilken måte han gir uttrykk for det) hvordan stiller du deg til det?
Anonym
22:57 30.08.2007
Det er ingen ting jeg får gjort, må bare akseptere han som han er.
Anonym
09:39 4.09.2007
Akkurat. Seksuell legning er ikke noe man velger eller velger bort. Men det blir så absolutt lettere å bli ungdom og voksen hvis foreldrene støtter opp om ungene sine, uavhengig av om de forelsker seg i eget eller det andre kjønnet. Gutten din trenger overalt en pappa som elsker ham, uansett legning eller preferanser.
Og for å rydde en misforståelse av veien: en hang til dusjing, bruk av diverse pleieprodukter etc betyr ikke enstydig at gutten din er homofil. Homofile er som folk flest: noen pynter seg mer enn andre.... Tror gutten din trenger å høre at det OK at han prøver ut forskjellige stiler. Fordømmer du ham nå, vil han føle seg avvist og da blir det lett å miste kontakten med gutten din, slik at han heller begynner å gjøre ting i det skjulte.
Hvorfor heller ikke åpne en samtale på tomannshånd for å spørre han litt om hvordan han har det, hvilke valg han tar, hvorfor det er så viktig for ham å dusje etc. Kanskje det er et stort press på ham fra klassekamerater.
Holder du linjene åpne nå, vil han ha en pappa han kan stole på, selv om han skulle ta uortodokse valg. Og du en sønn du kan være stolt av, uansett hvilken valg han tar.
Lykke til!!
Anonym
10:40 4.09.2007
Det var noen vel valgt ord og råd. Det med å dusje hver morgen har jeg spurt han om. Det er fordi 6/7 klasse guttene gjør det. Han går i 4 nå han begynte med det i 3. Da han gikk i 1 klasse hadde han en fadder i 5 klasse de har holt kontakt. Han begynte med dette i 3 klasse da fadderen gikk i 7 klasse så jeg veit hvor han har fått inspirasjonen fra. Når jeg har sett fadderen på skolen tidlig om morgen har han riktig nok vått hår.
Han må gjærne dusje hver min del. Ikke meg i mot. Han blir jo våken av det og tar ikke skade av det og han syns det er forfriskende.