Barn som pendler
Å pendle mellom to hjem er ganske vanlig i dagens samfunn. Men det kan være en utfordring både for liten og stor. Her kan du dele dine erfaringer med andre.
Hva tenker dere om dette ??? |
13:56 17.07.2007 |
|---|---|
Jeg har en sønn på 3,5 år og er nå på nytt forlovet med en fantastis mann som er veldig flink med sønnen min og både han og sønnen min er bundet til hverandre. Eksmannen min har vanskelig med å ha sønnen min slik han skal. Avtalen sammen med advokat er slik : (fra jan 2006) Annenhver helg, annenhver påske, jul og nyttår, samt to uker i sommeren. Nå er de da slik at han holder helgene og alt det han skal egentlig men må mange ganger diskutere meg frem til at avtalen er slik den er. Dette gjelder da påskeferier, sommerferie +++ for da er det flere dager enn 2 dager. han sier han ikke orker å ha sønnen våres og ikke er frisk i psyken og sånn. men hjelp vil han ikke ha. Jeg sier til han at han må gå til psykolog og om mulig legges inn på lokalt psykisk klinikk. (ikke EG) Men det vil han ikke men klage orker han. Megleren foreslo at vi kunne ha barnet to uker hver men det orket ikke eksmannen min for han visste ikke om han klarte det og taklet det +++. da ble det annenhver helg hos advokaten + det andre. sommerferie på to uker er et stort sukk for eksmannen min. jeg reiste på ferie med forloveden min i jula 2006,siden jeg visste eksmannen min skulle ha barnet og følte meg trygg på dette(før jeg fikk se hvoprdan han oppførte seg) Han var endel hos min egen mor med sønnen min for han kjedet deg så alene ++ og han var trett ++ Min mor fortalte at sønnen min ikke hadde lue på i snø og vind og minusgrader og ikk kledde han nok med klær. sønnen min fikk da ørebetennelse og var syk. Da ungen var syk stakk han opp til moren min og moren min ble sjokka. ungen hadde feber og slik hadde han vært en dags tid og ikke fått stikkpille mot feberen, og han hadde heller ikke MÅLT feberen !! Moren min ringte å sa at eksmannen min var helt stressa og kanskje jeg måtte reise HJEM!! Halloo er ikke han faren ? Kan ikke han passe ungen mens den er syk? Må jeg reise hjem? Jeg reiste ikke hjem da men det ordnet seg for sønnen våres ble frisk igjen selvsagt men veldig unødvendig syk..... Jeg mener at klarer han ikke ha ungen bør vel jeg kanskje kreve hos advokat han han går til psykolog og annet hjelp når han skal ha barnet? Ellerom nødvendig kreve hele omsorgsretten ? Hva tenker dere.. ? |
|
| LadyWonder | |
Sv: Hva tenker dere om dette ??? |
16:12 26.08.2007 |
|---|---|
Hmm... Jeg tenker det at man alltid må tenke på barnets beste.. Om faren ikke klarer å ta seg av barnet, og ikke oppdager sykdom, ikke kler han etter været og andre helsefarlige situasjoner, bør han ikke ha han. Dersom det hele tiden er et ork for han, er det sikkert ikke bra for barnet å vøre hos han heller. Jeg tror jeg hadde prøvd å snakke med han, og forslå at han kanskje ikke var så mye sammen med barnet i en periode, ialle fall frem til psyken hans var stabilisert.. Dersom du får hele omsorgsretten, stiller du mye sterkere ifht. avlastning fra det offentlige også.. Og kanskje moren din kan hjelpe deg litt mer? Jeg vet ikke... Men syns man alltid må ta hensyn til barnet.. Og det virker ikke som om barnet ditt har det trygt hos far... |
|
| Anonym | |
Sv: Hva tenker dere om dette ??? |
23:49 28.08.2007 |
|---|---|
Her er en lov som gjelder ang det beste for barnet og sammvær. § 43. Omfanget av samværet mv. Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær. Foreldra avtalar sjølve omfanget av samværsretten på bakgrunn av kva dei meiner er best for barnet. § 31 andre stykket gjeld for foreldra. I avtale eller avgjerd om samvær skal det mellom anna leggjast vekt på omsynet til best mogleg samla foreldrekontakt, kor gammalt barnet er, i kva grad barnet er knytt til nærmiljøet, reiseavstanden mellom foreldra og omsynet til barnet elles. Vert det avtala eller fastsett « vanleg samværsrett », gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka, annakvar helg, 14 dagar i sommarferien, og jul eller påske. Det kan i avtale eller i dom setjast vilkår for gjennomføringa av samværsretten. Dersom tilsyn vert sett som vilkår for samvær, kan retten i særlege høve påleggje departementet å oppnemne tilsynsperson. Departementet kan gje forskrifter med nærare føresegner om oppnemning av tilsynsperson, utøving av tilsynet og godtgjering for dette. Den andre av foreldra skal få melding i rimeleg tid føreåt når samværet ikkje kan finne stad som fastsett, eller når tida for samværet må avtalast nærare. Dersom den som har foreldreansvaret eller som barnet bur hos hindrar at ein samværsrett kan gjennomførast, kan den som har samværsretten krevje ny avgjerd av kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu saman med, jf. § 64. |
|
| **Angelica** | |