Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barneoppdragelse, BarnetMitt

Her kan du komme med sukk og løsninger og undringer på hva som er lurt å gjøre både med egne barn og andres barn når det kniper, det hender jo det! Eller om du har noen oppskrifter som har fungert særs bra, så del dem gjerne med oss andre som sliter litt:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
Han beit ett annet barn i barnehagen......huff..
21:23 7.07.2007
Gutten min blir 3 år om ikke lenge. Når jeg henta ham i barnehagen på fredag fikk jeg litt diskre vite at han hadde bitt et annet barn. Jeg vet ikke hvem han beit eller hvorfor....

Han har den siste tiden begynte å bite oss litt hjemme også. Noe seg syns er forferdelig frustrende, men det toppet seg litt for meg når jeg fikk vite han hadde gjort dette i barnehagen også. Han fikk en lillebror for 3 mnd siden så jeg skjønner jo at det kan være noe av grunnen.

Men det jeg lurer litt på er hvordan jeg skal takle dette. De sa de ville følge det opp i barnehagen, men hva skal jeg gjøre her hjemme.

Når han biter oss setter jeg meg ned med ham og prøver å få oppmerksomhet, forteller ham at det er forbudt og at det gjør vondt, og ber ham si unnskyld.
Noen ganger virker det som han tar dette inn, andre ganger bare ler han og ser bort... hjelp... Hvordan gjøre dere, eller hva ville dere gjort?
Anonym
Sv: Han beit ett annet barn i barnehagen......huff..
16:07 11.07.2007
jeg hadde såvidt det samme problemet med datteren min, men det fikset vi lett.
hun er en jente som elsker oppmerksomhet så da hun forsto at det eneste hun tjente på å bite meg var et fy, deg det gjør vondt og et "be meg om unnskyldning". gjorde hun ikke det fikk hun null oppmerksomhet uansett hva hun sa eller gjorde. Gjorde hun mer galt for å få oppmerksomhet bare fjernet jeg henne fra situasjonen hun var i og satte henne midt på gulvet uten noe som helst eller bare bar henne inn på rommet uten å si ett ord!

holder du ut lengst vinner du.
Problemet med dette trikset er bare det at du kan ikke gi deg uansett!!
gir du deg en gang er det gjort...

eller så var jeg ille til å bite da jeg var lita sa mamma, men sluttet brått da hun bet meg tilbake. ikke kjempehardt, men nok til at jeg kjente det og fikk et lite merke¨'
ceso
Sv: Han beit ett annet barn i barnehagen......huff..
18:52 12.11.2007
Det er meget vanlig at barn kommer i en "bite-period" i den alderen, uansett om en får søsken eller ikke.

Det låter helt rett det du gjør: "Det er ikke lov til å bite, det gjør vondt og jeg blir lei meg hvis du gjør det".

Det finnes flere anledninger til hvorfor barn begynner å bite, en av de større anledningene er at språket ikke er helt utviklet og at det er en måte å "kommunisere" på (låter kjemperart jeg vet). Andre er vansker i hjemmet, som skillsmesser og som du skrev sjalusi - men det er ikke sikkert.

I øvrig så skulle jeg ikke anbefale at en "biter" tilbake, det skader (ikke fysisk) mer en det hjelper.

Men som sagt så pleier det å være en periode i barnets liv så jeg skulle ta det med ro og fortsette og jobbe på det. Hør med barnehagen om det hendt igjen (eller om skjer ofte)..

Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)