BarnetMitt: 6-8 år
For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Sengevæting- trusealarm |
23:11 25.06.2007 |
|---|---|
Vi har en sengevæter på 8 år (gutt) Vi har prøvd det meste av behandling for å hjelpe gutten vår til å slutte å tisse om natten, men har ennå ikke lykkes. Kom over en side her på internett, som omtalte produktet Enurad, som kunne hjelpe sengevætere. Det som var fint med dette, er at det er uten ledninger og slikt. Så nå har vi bestillt denne, og får den i posten om noen dager. Kostet endel, ca.1700 kroner, men det er verdt et forsøk, synes jeg. Det gikk også ann å leie denne for 3 mnd, da kostet den rundt 1200 kroner. Det passer fint å prøve nå i sommerferien, slik at søvnmangel ikke blir et problem. Bare håper gutten vår virkelig er motivert til å prøve dette (sier han er det), og at han våkner når alarmen går. Det er det siste jeg er litt usikker på. Er spendt på hva resultatet blir. Kanskje er det noen andre her som har erfaring med trusealarmer ? |
|
| Anonym | |
Sv: Sengevæting- trusealarm |
09:02 27.06.2007 |
|---|---|
Får håpe dere ikke har kjøpt "katta i sekken" da. Vår erfaring er kanskje som du skjønner ikke særlig god når det gjelder tisse-alarmer. Vi har 2 barn som er sengevæterer, og en slik alarm har ikke hjulpet på noen av dem. Vi har forsøkt ganske mange forskjellige behandlinger, men har funnet ut at bleier er det beste hjelpemiddelet inntil kroppen selv løser problemet. |
|
| EvaL | |
00:08 29.06.2007 |
|---|---|
Til EvaL :) Nei, jeg håper i det lengste at dette kan fungere. Det kan jo være at det kan fungere her, selv om det ikke fungerte for dere. Man må jo være optimistisk på forhånd. Har hørt at mange sengevætere kan få hjelp ved å bruke alarmmatte. Nå er jo ikke dette en alarmmatte, men en trusesensor, men det går vel helt ut på det samme antar jeg. Jeg vil ikke ha dårlig samvittighet for at vi ikke har prøvd "alt", når årene går med bleie på natten. Men hjelper ikke dette, ser jeg det ikke som et stort problem at gutten min må bruke bleier inntil kroppen selv løser problemet. Men jeg synes det er trist hvis han fortsetter med dette til langt opp i tenårene. For hans skyld. Kan jeg få spørre hvor gamle er barna dine er ? Og vet du hvorfor ikke tissealarmen fungerte hos barna dine ? |
|
| Anonym | |
12:39 29.06.2007 |
|---|---|
Jeg ønsker ikke skrive her inne nøyaktig hvor gamle barna min er da det er fare for at noen kan gjenkjenne oss. Men jeg kan si at de er begge over den alderen hvor barn defineres som sengevæter og en av de med god margin. Jeg skjønner godt tankegangen din om at du ikke vil ha dårlig samvittighet, og med det å være optimistisk. Jeg har selv vært der :o) Men, jeg har lært å se litt annerledes på problemet etter å både ha vært sengevæter selv og nå da ha flere barn med samme problem. Det å forsøke alle mulige behandlingsformer er en naturlig tanke, men det er ikke alltid slik at det virker slik man håper. Og jo mer optimisme man skaper, jo større blir nedturen for barnet når behandlingen viser seg å være misslykket. Det forsterker altså barnets følelser om å være misslykket og de tenker ofte "hva er feil med meg når ikke engang det får meg tørr?" Her i huset har eldste mann fått nok av slike nedturer, og gitt klar beskjed om at han ikke vil prøve noe mer. Han har slått seg til ro med at han en dag vil bli tørr, og man får ta tiden til hjelp. Minstemann av de to som tisser i sengen er litt mer optimistisk, men vi merker på han også at han tar nederlaget veldig tungt hver gang noe ikke fungerer. Så her i huset er vi sjeleglade for at det finnes bleier, og anser dette for å være et helt naturlig hjelpemiddel for de som tisser i sengen. Så jeg ønsker ikke med dette å feie all optimisme du har unna, for som du sier kan ting som ikke fungerte for oss, vise seg å være løsningen på problemet til deres sønn. Årsaken til at alarm-matten ikke fungerte var at de begge sover så tungt at de ikke våknet av alarmen, og når de først gjorde det, ja så var det for sent og sengen allerede gjennomvåt. |
|
| EvaL | |