Her kan du som er i den uheldige situasjonen at man har fått en alvorlig diagnose hos en av foreldrene drøfte erfaringer og stille spørsmål til hverandre. Det er heldigvis ikke så ofte dette skjer. derfor ikke så lett å ha kjennskap til hvordan få den hjelpen man trenger og eventuelt har krav på.
Tykktarmskreft
23:07 20.06.2007
Noen som har hatt det? Eller kjenner noen som har/hatt det?
Hva var symptomene?
Er redd for at jeg kanskje har det, men tør ikke å gå til legen.......
Takk til alle som svarer!!
Mvh
Anonym
Sv: Tykktarmskreft
21:20 26.06.2007
Hvilke symptomer har du siden du mistenker tykktarmskreft?
Anonym
23:22 5.07.2007
Har konstant vondt i magen, og et avføringsmønster uten like! Ene dagen springer jeg på do som en tulling hele dagen pga. diare og den andre dagen er jeg på grensen til forstoppelse.... Og når jeg har vært på do, og hatt diare, sitter jeg likevel med en sånn følelse at jeg ikke har fått "tømt" meg ordentlig + at det er blod i avføringen. Allmenn tilstanden er heller ikke på topp; er mye trøtt og sliten men vet ikke om det er fordi jeg er hjemmeværende med 4 små barn som krever mye oppmerksomhet. Har gått med dette leeeeeeeeeeenge (ca. 3 år) og det blir bare verre og verre. Men jeg tør ikke gå til legen, for jeg frykter det verste, og tenker hele tiden på mine barn som trenger meg. Har faktisk vært på en gastroskopi undersøkelse, men der fant dem ikke noe galt; alt var i skjønneste orden.....Nå er jeg livredd for at det kanskje har gått for langt, så derfor går jeg ikke til legen......
Hilsen HI
Anonym
22:15 29.11.2007
Du "må" sjekke opp hva den blødningen er. Det kan være noe så uskyldig som en hemoroide. Da er det ofte friskt blod på utsiden av avføring. I værste fall kan det være tykktarmskreft. Eller andre ting. Sympt på tykktarmskreft kan varier litt etter hvor i tarmen den er. Magesmerter, forandring i avføringsmønster, slimete og blodig avføring. For å sjekke dette er det best å ta en kolonskopi. Da blir tarmen skikkelig undersøkt. Trøtt og sliten er nok heller ikke uvanlig. Jeg ville sjekket det opp hvis jeg var deg. Er du frisk så slipper du å lure. Sliten kan komme av andre ting også. Lavt hb. 4 små barn krever jo sitt.
Anonym
22:02 8.01.2008
Chrons sykdom har ganske like symptomer som tarmkreft, og det finnes behandling. Det er en kronisk betennelse i tarmen.
Ubehandlet vil den spre seg i tarmen.
Ved kreft er det ikke så vanlig at man går fra diare til forstoppelse, men har kraftig diare. Ved Chrons er diare/forstoppelse ganske vanlig. Det er også vanlig med blod i avføringer pga slimmhinnene blør.
Vet ikke om du har vært til lege nå, håper da det. Det som skjer er at det tas en colonskopi hvor det blir tatt ut prøver til analyse.
Da vil du få beskjed med en gang. Chrons behandles med bla. kortison og steroider, også små doser cellegift.
Om du hadde hatt kreft i tarmen, og har gått med det i 3 år? Nei, det tror jeg ikke. Da hadde du nok blitt dårligere i løpet av kortere tid. Tror ikke 3 år med slike sterke symptomer er tykktarmskreft. Det er nok heller en sykdom kroppen din prøver å begrense selv. Klart du føler deg matt og slapp. Kroppen din rekker ikke nyttegjøre seg av maten du spiser + blodtapet.
Synes det er en rar tanke... Vil ikke gå til legen fordi du er redd det er kreft pga ungene. Ja så det er bedre å sitte å vente på å dø da eller?
Kom deg til legen. Du har et ansvar for dine barn og holde deg i live.
Anonym
03:37 26.01.2008
chrons har skjeden blødninger....derimot har ulserøs kolitt ofte synlig blod i avf. da denne relateres til tykktarm, chrons oftere tynntarm.....
og ulcerøs kolitt er en langt mindre alvorlig sykdom enn chrons og kreft......
skjønner godt du ikke tør gå til legen....jeg er av samme ulla......men helt ærlig....gå dit så slipper du å bekymre deg mere.....og du får kanskje piffa opp blod%en din.....og da blir alt mye bedre.....