Her kan du komme med sukk og løsninger og undringer på hva som er lurt å gjøre både med egne barn og andres barn når det kniper, det hender jo det! Eller om du har noen oppskrifter som har fungert særs bra, så del dem gjerne med oss andre som sliter litt:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
Hjelp, han lyssnar inte?
15:47 14.06.2007
Hej!
Min sønn er 2,5 år. Stort sett går det veldig fint men vi sliter når han skal komma ut på morgonen og gå til barnehagen. Då lyssnar han inte på hva vi sier. Vi prøver å være rolige og få alle ting gjort, vi har som regel gott om tid. Men når vi spør/ber om at han skall borsta tennerne, klæ på sig, etc. så ignorerar han totalt. Han svarer ikke. Jeg kjenner mig som en papegoja og prøver å ikke miste tålmodigheten. Detsamme gjelder når han må skifte bleie. Det er et otroligt mas fra mig eller min man innen det blir gjort. Noen som har något tips.
Gjør tingene sammen med ham, og hjelp ham om det går sent og dere får knapt med tid: "Nå går vi to inn på badet og pusser tennene dine. Nå skal vi se om vi kan finne fram klærne dine. Vil du ta på buksa selv? Jeg kan godt hjelpe deg litt.". Ikke forvent at et barn på 2,5 år skal klare å følge opp rutinene allerede. Han trenger dessuten å føle at dere er der for ham i praksis. Ps! Barn skal ikke pusse tenne alene før de er over 7 år gml. Vanlig regel er at far/mor pusser først for å sikre at det blir skikkelig gjort, barnet får ta en ekstra runde etterpå.
Skifte bleie skal dere gjøre, ikke barnet! Gi ham ros når han sier i fra om det har kommet noe i bleien.
Tålmodigheten bør du beholde i mange, mange år ;-)