Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barn og vennskap debatt

Har du et barn som sliter litt med vennene sine kan du lufte frustrasjonene dine her, få gode tips eller gi andre gode tips. Dette er et av de virkelig vanskelige forholdene ved det å være foreldre.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Jenta mi på 4,5 år blir så overgira når det kommer besøk, at hun nesten skremmer de bort!
13:08 13.06.2007
Hun bli skikkelig overivrig...Spiller, klovn, gjør apestreker, foreslår ditt og datt, er helt vill i blikket, hyper til de grader, løper frem og tilbake, og skal gjøre alt samtidig..
Dette når hun har venninner på besøk, og dethar hun vel ca 2-3 ganger i uka, så hun er jo relativt vandt med det.
Men de, enkelte spesielt, blir slitne av at hun er sånn, og overser henne..de orker ikke bli så engasjert..Da sette de seg heller ned på stuegulvet å leker med babylekene til lillesøsteren, og ignorerer storejenta mi.
Da blir jo selvsagt jenta mi desperat etter oppmerksomhet fra dem, og skrur opp engasjementet enda mer...Og de trekker seg enda mer unna.
Hjelpe meg...
Hva gjør vi???
Anonym
Sv: Jenta mi på 4,5 år blir så overgira når det kommer besøk, at hun nesten skremmer de bort!
18:05 13.06.2007
Blir hun like gira i andre sammenhenger også?
blond
Sv: Jenta mi på 4,5 år blir så overgira når det kommer besøk, at hun nesten skremmer de bort!
18:34 13.06.2007
Hun kan bli gira ja, hvis det er noe hun blir veldig glad for..f.eks.tivoli, svømmehallen o.l., men aldri i nærheten av sånn som dette..
Jeg oppfatter det som at hun er desperat på et vis. Desperat etter at de skal synes hun er gøyal og artig å være sammen med...
Har sett litt at hun liksom har "vært litt til overs" noen ganger i tunet her. Spesielt når hun prøver å være sammen med de jentene som er året gamlere. Og jeg ser det VELDIG godt, når en av de jentene er inne hos oss.

HI
Anonym
18:46 13.06.2007
Kanskje hun trenger mer oppmerksomhet i hverdagen fra dere? Har hun vært sånn alltid? Det mest intense går sikkert over. Det er jo fint at hun er tydelig, men det kan bli for mye av det gode. De fleste roer seg ned når omgivelsene gir signaler om det.
blond
18:53 13.06.2007
Nei, hun har ikke alltid vært sånn..Ikke så ille nei..Men alltid vært rimelig aktiv da.
Kanksje hun trenger mer oppmerksomhet ja..Jeg er alenemor, og hun har ei lillesøster på 1,5 år også. Mulig hun får for lite ja...Får prøve å gi henne litt mer, og se om det blir bedre:)
Takk for svar!
Anonym
19:30 13.06.2007
Ikke sikkert det er noen løsning, men kan jo prøves ut. Tenker meg at små positive kommentarer fra deg kan gi henne mye.

Håper du får svar av andre enn meg.
blond
16:52 27.12.2007
jeg kan trøste deg med at du ikke er alene om å ha det slik. Jeg har en gutt som blir så gltad for besøk at han blir overglad. Han vil ha alles oppmerksomhet og kan bli så glad at han slår og sparker i stedet for å klare å si hvor glad han er. Han er nå 5 år og dette begynner å roe seg. Vi har gått aktivt inn og styrt leken. Vi har planlagt hva barna kan gjøre for å hjelpe han å ha besøk. Vi har også begynt å leke mere med han hjemme (rolige leker som bygging av lego etc) for å lære han å leke rolig med andre. I barnehgen er han rolig og grei, men ved besøk hjemme er han hyper. Håper det roer seg for henne før de andre barna blir lei, det er det jeg er mest bekymret for. Når barna blir større uttrykker de mere hvem de vil besøke. Går du aktivt inn nå så går nok dette bra! Hvis du synes dette blir et stort problem kan du jo snakke med helsestasjonen om det er noe dere i fellesskap kan jobbe med. Lykke til!!!
Anonym
15:18 22.07.2008
Har dere snakket med henne om det, da? Dere kan jo fortelle henne at det er fint at hun blir glad for å få besøk, men at hun må roe seg ned litt for ikke å slite ut vennene. Forklar henne at hun får besøk fordi vennene liker henne og vil leke med henne, og at hun ikke trenger å oppføre seg så gira.

Prøv å snakk med henne på en lett og hyggelig måte, sånn at hun ikke tror hun gjør noe galt. Men det er jo greit å forklare barn at de må oppføre seg på forskjellige måter i forskjellige situasjoner. Det vil jo være ille om vennene ikke vil komme på besøk mer.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)