Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barneoppdragelse, BarnetMitt

Her kan du komme med sukk og løsninger og undringer på hva som er lurt å gjøre både med egne barn og andres barn når det kniper, det hender jo det! Eller om du har noen oppskrifter som har fungert særs bra, så del dem gjerne med oss andre som sliter litt:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
Ødelegger jeg barnet mitt??
23:49 12.06.2007
Min datter er 10 år...og går meg på nervene!
Det er ingen kjefting, klager eller syting fra henne...men hun er totalt likegyldig overfor alt jeg sier.

Jeg er alene, lite nettverk, og hun har ingen far.
Jeg jobber som snekker, og drar på jobb kl.06:15 om morgenen.
Da er hun alene til skolen starter.. MEN.. hun går ikke på skolen!
Hun driver med alt mulig annet, besatt av ting..enten det er tv, data, sang, dansing m.m. Hun er blitt skikkelig jålete! og synes tydelig det er viktigere å se bra ut enn å komme tidsnok på skolen. Og jeg har jo ikke kontroll fra jobben. Hun kommer også for sent til nesten samtlige avtaler med venner m.m.
Hun er UTROLIG treg i alt hun gjør, somler, og danser foran speilet.
Kan bruke 2 timer bare på et kveldsstell!

Hun lyver også.
Hun tar mine klær og sminke på skolen.
Jeg straffer henne så mye at jeg mister kontrollen på dem, hun har mistet databruk, nintendo'n, cd spiller, cd'er m.m. Dette får hun igjen som belønning. Jeg roser henne over bra ting også selvfølgelig.
MEN INGENTING VIRKER!!

Hva gjør jeg galt??

BUP er innkallt, men tar cå 5 mnd før jeg får hjelp.

Jeg orker ikke mer!!
Jeg trenger hjelp!!

Vero73
Sv: Ødelegger jeg barnet mitt??
21:22 15.06.2007
Forstår godt at du er fortvilet og føler du er i en vanskelig situasjon. Du har kanskje tatt det opp med skolen? Jeg ville ha kontaktet skolen, hvis de ikke allerede har kontaktet deg (det ville jo vært naturlig), snakket med kontaktlærer, tatt kontakt med helsesøster og evt. PP-tjenesten (eller kanskje det heter noe annet nå?), og forklart situasjonen. Har selv måttet innom BUP-systemet og vet hvor tregt denne kverna ruller. Mens du/dere står i kø, så har må du prøve alle andre kanaler, for å unngå at dette utvikler seg til det verre. Kanskje har hjelpetjenesten eller barnevernet i kommunen mulighet til å stille med støttekontakt eller annet som kan faktisk påse at dattera di kommer avgårde på skolen. Tror faktisk dattera di savner tydelige grenser der noen kan virkelig faktisk påse at grensene overholdes.Selv om du må regne med at hun i begynnelsen vil bli både rasende og sint over at hun mister "privilegiet" med å kontrollere sitt eget liv så altfor tidlig. Ikke misforstå, dette er IKKE ment som kritikk av deg som mor, for forstår din fortvilelse veldig godt. Har selv vært alenemor med lite nettverk. Men jeg måtte allerede da sønnen min begynte i 1.klasse annonsere etter barnevakter som kunne komme til oss grytidlig på morgenen (innen kl 6.30), som sørget for frokost, påkledning og følge til skolen, siden jeg selv måtte dra avgårde seneste 6.50 på jobb. Det samme gjaldt om ettermiddagen og kvelden av og til pga turnusjobbing. Ikke ideelt i det hele tatt. Med den lille lønna jeg kunne tilby, var det begrenset hvor kresen jeg kunne være: Det ble helst unge jenter på 14 - 16 år som etter en stund måtte byttes ut med nye tenåringer, fordi de forrige raskt fant ut at de tjente langt mer på f.eks. butikkjobbing uten å måtte binde seg til de ubekvemme tidene fast slik behovene mine var for barnepass.

Men når det gjelder din datter, anser jeg det ikke som det som uaktuelt å få hyret inn så unge jenter til slikt barnepass til din datter. Til det har hun blitt for stor og "egenrådig" (les selvstendig) til at kanskje unge tenåringer selv kan klare å etablere nødvendig autoritet overfor din datter. Det måtte være isåfall hvis du gjennom kjentfolk eller annonse kunne få tak i et godt voksent erfarent menneske som kunne påta seg denne rollen.

Ellers ønsker jeg deg lykke til, og føler med deg. Det er ikke lett nei, når man opplever at situasjonen har låst seg slik som hos dere og man heller ikke har så mange bein å stå på...
Anonym
11:36 1.07.2007
Synes faktisk ikke man kan forvente annet av en 10 åring som selv er ansvarlig for å komme seg opp og i tide til skolen.
Det er da alt for tidlig å legge dette ansvaret på henne.
Det MÅ klart være noen voksne til stede. Du risikerer jo store hull i hennes læring på skolen.
Vet godt hvordan det er å være alenemor, og ikke ha familie... men hadde ikke dratt fra min 10 åring hver dag uten å ha noen til å påse at hun kom seg på skolen.
Ville tro oppførslen hennes er som den er fordi hun føler at ting ikke er som de bør.
Har i 10 år jobbet med barn/ungdom som har endt opp med adferdsvansker pga forskjellige ting i hjemmet. Man bør ta endret oppførsel hos barna alvorlig, noe jeg ser du gjør.
Men kan du ikke få beg noe sener på jobb, så du kan få henne på SFO?
Jeg vet at de tar inn eldre barn der i spes tilfeller. Og siden du er alene og må jobbe fra tidlig om morgenen vil jeg tro du kan få plass...
Anonym
22:59 22.02.2008
"Synes faktisk ikke man kan forvente annet av en 10 åring som selv er ansvarlig for å komme seg opp og i tide til skolen.
Det er da alt for tidlig å legge dette ansvaret på henne."

Mjaha? Broren min og jeg stod opp alene og kom oss avgårde til skolen, med skolebuss, fra første dag på skolen. Av den enkle grunn at våre foreldre måtte avgårde tidlig for å komme seg på jobben. Smurte matpakkene våre gjorde vi selv også. At en 10-åring ikke skal klare det jeg gjorde som 6-åring (ja jeg var 6 år da jeg begynte på skolen, bursdag sent på året) syns jeg er merkelig. Det ble da folk av brodern og meg selv om vi måtte stå opp alene og komme oss avgårde med skolebussen. Jeg gikk faktisk gjennom hele grunnskolen uten en eneste fraværsdag.

Ikke rart det kryr av unger med adferdsproblemer nå til dags, folk har tydeligvis ikke tro på at unger kan klare noenting selv, de blir jo ødelagt. Klart det trengs oppstramming for jenta til trådstarter, men jeg er rimelig sikker på at jenta med litt hjelp vil takle helt fint å komme seg avgårde på skolen på egenhånd.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)