Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 6-8 år

For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
hjelp - min sønn bæsjer i buksa
 10:57 1.06.2007
Min sønn på 7 år var tørr hele tiden mens han gikk i barnehage. En stund etter at han begynte på skolen i høst begynte han å ha uhell i buksa. Nesten hver dag når jeg hentet han på SFO var det litt bæsj i trusa, gjerne litt tiss også. Ei stripe er nok til at det blir masse lukt. Han har vært veldig flink til å skjule uhellene overfor kamerater - han trekker seg unna og leker heller alene hvis dette har skjedd. Noen ganger har bæsjen vært hard og tørr - dvs at han kan ha hatt den på seg i timevis før jeg har kommet.
Det er tydelig at problemene er knyttet til skolen. Vi reiste på langtidsferie i vinter og var borte i seks uker. Da gikk han på do som bare det. Men etter at vi kom tilbake er uhellene også kommet tilbake.
Han sier det er langt til doen på skolen, men jeg vet de har tilgang til do fra skolegården. Det er også tydelig at det er altfor få voksne der til at de klarer å følge opp. Det verste er at nå har han også begynt å bæsje på seg hjemme.
Det virker som han fortrenger at det skjer. Han sier han verken kjenner at han må bæsje eller at han har fått bæsj i trusa. Jeg tror han går og holder seg.
Vi har prøvd det meste - stjernesystem, ros og skjenn (vet godt det ikke virker, men det er veldig lett å bli sint i sånne situasjoner). Vi har tatt saken opp med SFO og lærer, og vi har innført faste dotider både på morgenen hjemme, på formiddagen på skolen, når sfo starter, og når han kommer hjem. Allikevel skjer dette.
I går hadde han løs mage - og for første gang et kjempeuhell! Alle barna lo og ertet. Læreren tok straks tak i det og fikk slutt på det. Det ble full vask og klesskift.
Jeg synes så synd på gutten min! Han er ellers veldig sosial og er en populær lekekamerat og er veldig fysisk trygg på seg selv.
Vi er en stabil familie og er glade i hverandre. Er det noen andre som har opplevd dette eller er jeg den eneste? Noen råd?
Anonym
Sv: hjelp - min sønn bæsjer i buksa
 22:26 16.06.2007
Hei, så leit da! Dette er ikke noen morsom situasjon.

Du er nok langt i fra den eneste som opplever noe slikt. Men når du forteller at han har vært tørr lenge (jeg regner med at det gjelder bæsj også), så må jeg si at jeg tror det er noe han ikke forteller. Iallfall er det verdt å sjekke veldig grundig. Det å kontrollere kroppsfunksjoner er tett knyttet opp til psyken, og hvis det er noe som plager en skikkelig, kan det å bæsje på seg bli et "symptom". Med andre ord: Kan det være noen barn som plager sønnen din? Eller (fæl tanke) noen voksne et eller annet sted som gjør noe med ham som voksne absolutt ikke bør gjøre med barn? Skolen høres ut som et stikkord, et eller annet stemmer antakelig ikke der. Det at problemet nå blir større og han nå bæsjer på seg hjemme også, skyldes vel antakelig enten at dette går utover selvtilliten hans, slik at han mister troen på at han kan kontrollere bæsjingen sin, eller at han har holdt seg så mye at han begynner å få forstoppelsesproblemer, og da blir det faktisk vanskeligere og vanskeligere å kontrollere.

Rådet blir med andre ord, undersøk grundig om alt er som det skal rundt ham. Og, som dere sikkert er klar over, prøv å gjøre så lite nummer av bæsjingen som dere kan, og la være å skjenne. Når det er sagt, skjønner jeg at man blir så fortvilet at det er vanskelig å gjøre alt riktig. Men det er viktig at han føler at han møter forståelse fra dere på dette.

Nå var jeg såpass faglig her at jeg dropper nicket mitt, og nøyer meg med å hilse fra en PP-rådgiver.
Anonym
oppdatering om hvordan det går
 15:31 31.07.2007
Det virker ikke som det er noe galt på SFO, og gutten min er sosialt veltilpasset. Jeg tror det er noe fysiologisk som er årsaken.

Siden jeg skrev dette innlegget har jeg lest boka Barninkontinensboken - om sängvätning, urin- och avföringsinkontinens av Christina Axengrip. Der står det at man MÅ ta barnet med til lege hvis man har dette problemet. Dette har jeg gjort, og vi ble henvist til barnelegen. Barnelegen tok det veldig alvorlig og har satt gutten på kumelkfri diett. Det viste seg at han hadde en kjempeforstoppelse! Kumelkallergi kan lage en forsoppelse høyt oppe i tykktarmen, og fører, merkelig nok, noen ganger til diare barnet ikke kan kontrollere. Dermed lekker det. Dietten har virket. Nå er det gått to måneder siden vi begynte på dietten - som omfatter i tillegg til melkeprodukter iskrem, vafler, melkesjokolade, pølser, fiskeboller osv. Men - bank i bordet! han er blitt bra! Han er helt fin i magen nå. Vi skal siden til ultralyd av magen for å se hvordan det står til i tarmen.

Jeg har lest i andre innlegg her og skjønt at det er flere som har barn med avføringsinkontinens. Det er ikke et medisinsk problem, og det må behandles. Barna kan ta stor skade ved ikke å bli behandlet. Selv bittelite lekkasje lukter, og er stigmatiserende. Selvbildet kan bli helt ødelagt. I tillegg kan tarmen bli skadet. Husk også at en barnelege vet mye mer om slike problemer enn fastlegen.

Jeg tror at stress kan utløse en allergi. Min sønn har tidligere hatt atopisk eksem, og vi er en allergisk famile. Han er den eneste med matallergi. Jeg tror at stresset rundt skolestarten trigget allergien hans. Forhåpentligvis kan han vokse det av seg - men foreløpig er vi kjempefornøyd med soyamelk, soyamargarin, soyayougurt og soyaiskrem! Oppdaget i går at det også finnes en erstatning for rømme!
Anonym
Sv: hjelp - min sønn bæsjer i buksa
 12:00 19.06.2007
hei du!
jeg har opplevd dette, relativt store jeg tror det har hendt i to perioder - første gangen var det nok for at det var litt "mye" for gutten min, at han ikke følte seg helt trygg med tilværelsen. men siste gangen syntes jeg ikke at det burde være det som var problemet, og etter stund klaget han også over at det klødde i rumpa når han skulle sove (småmark) etter behandling har det ikke vært noen problem. vet ikke om det hadde sammenheng, men det skader jo ikke å være oppmerksom på det, og/eller undersøke saken, hvordan man nå gjør det...
Anonym
Bleier
 23:09 31.07.2007
Du vet at det finnes bleier å få kjøpt i butikkene?
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------