hei, jeg har en datter som er "sen" trenger tid, har lese og skrivevansker. hun er 8 år, hun hadde ppt til hjelp i barnehage og kom seg veldig, startet i 1 klasse og jeg fikk bare tilbakemelding om at hun lå litt etter de andre og at jeg burde øve/lese masse med henne hjemme etc.. flyttet i slutten av 1 klasse til ny by og ny klasse, med fantastisk oppfølging på skole, og har nå søkt ppt om assistanse, og fått det invilget, .. hun har tatt en wisc test, en slags utredning for å se hvordan hun ligger ann, og har fått det bekreftet sammen med det skolen og oss hjemme har sett. det er ikke dysleksi, men lese og skrive vansker, og vansker i matte..
hun klarer å lese, men leser sent og rett frem slik som ordene står skrevet.. av å til blander hun bokstaver/husker ikke hva denheter etc, bokstaver og tall har hun lenge skrevet speilvendt, ikke ofte men noen ganger innimellom.
lese mye er viktig, men ikke press, la det være gøy, og les heller noe som er gøy, heller for lett enn for vanskelig.. det var viktig at automatikken blir øvd inn før man tar vanskeligere ting, ( dvs at man ser med en gang hva slags ord som står der etc, sjønner ting(ser/leser)
uten at man må tenke... øv på å skive enkle ting som han fåt til, mase skryt og oppmuntring, gjør det til enlek.. be skolen om å søke til ppt om hjelp hvis du mener det kan være til hjelp, ellers er d bare å ta tiden til hjelp. forstår godt hvordan du har det, er der selv enda....
lykke til :-) (og husk at det er bedre å be om hjelp for tidlig enn for sent, da blir "problemet vanskeligere å ta tak i) |