For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Hjelp! Følsom 6-åring (samme som skravle...)
13:58 16.05.2007
Hei!
Jeg har en sønn på 6 år som er utrolig sensitiv. Han tar til tårene for ingenting og det skjer nesten daglig. Jeg syns det er fryktelig trist samtidig blir jeg litt irritert også. Men det kan jeg ikke vise, for da blir han jo enda mer lei seg.. Skal jeg ignorere det??
Eks: i går bad han om eplejuice. Da jeg sa at vi ikke hadde det, men at han kunne få saft i stedenfor, begynte han å gråte. I dag begynte han å gråte fordi han ikke var sikker på om de andre vennene hans hadde trompet i 17-maitoget. Det har blitt til at vi neste ikke tør å si noe til han/ irettesette ham, fordi han garantert kommer til å begynne å gråte.Det skal så lite til før tårene spretter frem. Huff... har dere råd om hvordan jeg kan takle situasjonen?
Ellers er han en litt forsiktig gutt, glad og fornøyd når ting går etter planen
amiya241007
Sv: Hjelp! Følsom 6-åring (samme som skravle...)
17:55 18.05.2007
Jeg føler veldig med deg, for jeg har hatt samme erfaring med sønnen min som straks er 8 år.
Noen ganger også har til tider, for han er fortsatt veldig følsom.
Men tårene kommer mye sjeldnere enn før, og det tror jeg har med modning å gjøre.
For jo eldre han har blitt, så forstår han mer og klarer å ta seg sammen og styre tårene mer. Han tar det mer ut i sinne, og det ser vi på som et positivt tegn.
Vi har vært kjempefrustrerte, og har brukt mye energi på å få sønnen vår til å tenke annerledes osv., men vi har liksom aldri nådd inn.
Men det ser ut til at ting har begynt å løsne litt mer for han.
Som din sønn er han stort sett en glad, aktiv og sosial gutt.
Men følsom er han fortsatt, og vil vel alltid være det. Han er en flott og unik gutt fordet.
Jeg har ingen råd å komme med , men sønnen din er fortsatt liten, og følsomheten hans kan være lettere for han å handskes med etterhvert.
Og det at han har så mange andre positive egenskaper, vil komme godt med.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem