For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
navneendring - ekstra fornavn
10:52 10.05.2007
Datteren vår på 9 år har fått 1 fornavn, men sønnene våres fikk 2. Vi tenkte aldri på det noe særlig. Guttene ble oppkalt etter oldeforeldre i det 2.navnet sitt, men da eldstejenta ble født så var vi ikke så 'oppfinnsomme' ennå og hun fikk det navnet vi likte best og ble ikke oppkalt etter noen.
Nå venter vi nr4 og det er også ei jente.
Vi har diskutert navn med de store barna våres og selv har vi 2 navn til den lille. Samme opplegg som guttene... 1.navnet bare fordi vi synes den er fin og 2.navnet oppkalt etter bestemor.
Eldste datteren våres synes dette er grusomt urettferdig fordi hun kun har 1 navn. Hu har sagt at hun også vil ha 2 navn.
Mannen min og jeg har diskutert dette og hvis hu virkelig vil dette, så er det greit for oss. Hun har også selv valgt et navn allerede som faktisk er oppkalt også OG passer veldig fint til det første navnet hennes.
Skulle gjerne høre litt fra dere ;-)
Synes dere det er 'rart' at jenta våres plutselig skulle få 2 navn istedenfor 1. Første navnet er det som blir brukt og det endrer jo ikke. Vi kommer fortsatt kun til å kalle henne for det (bruker kun 1.navnet på guttene og - ikke noe dobbeltnavn med bindestrek altså), så for vennene osv endrer ingenting. Kun offisielt altså.
Tror dere det er 'grunn nok' for folkeregisteret at hun ønsker dette selv? Eller må vi ha en "viktig" grunn?
På skjemaet til folkeregisteret om navneendring står det at barn over 12 år kan bestemme og skrive under selv, under 12 år er det kun vi foreldre som skriver under, men de anbefaler å snakke med barnet (når det er stort nok) om det er barnas ønske også.
I vårt tilfelle er det jo det.
Er det noen her inne som har gjort en navneendring?
Jeg fikk tilføyd et navn på mitt fornavn da jeg var i slutten av tenårene. Tok også et gammelt navn fra familien, og har ikke angret en dag! Det var en enkel sak. Bare å fylle ut et skjema, sende inn, og så kom endringen i posten etter en tid. Du må ikke oppgi noen god grunn for det, bare begrunne det med ønske om endring av navn.
Jeg synes virkelig at dattera di må få gjennomført dette, slik at hun ikke føler seg annerledes enn de andre søskene. Synes ikke dette er rart. Det har faktisk blitt ganske vanlig. Et eksempel på det litt mer ekstreme er jo: Espen Thoresen Vær så god Takk skal du ha (vet ikke om jeg skrev det 100% riktig).
Lykke til med nytt navn på eldste dattera og ny liten baby!!!