BarnetMitt: 6-8 år
For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Kraftig sinne hos 7-åring |
14:23 1.05.2007 |
|---|---|
Jeg har en gutt på 7 år (i første klasse) med en meget kraftig sinne. Sinnet utløses som regel når han ikke får til noe (f eks dataspill osv) eller mot sine søsken. Når han blir sint hyler og roper han, bannes og truer med at han vil dø, hoppe ut av vinduet osv. Utbruddene kan skje alt fra daglig, til kun et par ganger i uken. Da han var mindre syntes jeg det forsåvidt gikk greit å håndtere disse utbruddene hans, men nå som han blir eldre og sterkere i kroppen syns jeg det er mere vanskelig å takle utbruddene. Ikke minst blir jeg redd for at han skal gjennomføre noen av truslene sine. Han ender som regel opp på rommet sitt hvor han hyler, roper og romstrerer, før han endelig roer seg ned. Etter utbruddet er han som regel lei seg og prater med meg. Vi snakker sammen om hvordan han skal håndtere sinnet sitt, og han er fullt enig med meg. Men det virker dessverre det som dette er like fort glemt neste gang. På skolen går det forsåvidt greit. Han har har havnet i noen slåsskamper med andre gutter, men ellers går det greit, han har venner, har knekt lesekoden og trives bra. De episodene som har skjedd har læreren taklet på en bra måte, guttene har pratet sammen, skværet opp, og sagt unnskyld. Vet egentlig ikke hvor jeg ville med dette. Lurer egentlig på om noen andre der ute har samme problem og har gode råd å komme med. Er så usikker på om dette er noe vi burde gå videre med, f eks via helsesøster, ppt eller lignende. Synes bare det er for galt at den blide skjønne gutten min kan forvandle seg slik til en sint liten monster som ikke klarer å styre seg overhodet. |
|
| Tyra og nurket | |
Sv: Kraftig sinne hos 7-åring |
10:42 2.05.2007 |
|---|---|
Hei :o) Det er nesten som å lese om min sønn, og det første året på skolen. Han har nå fylt 8 år og det værste har heldigvis gått over, sinne er der til tider men han kontrolerer det mye bedre selv. Jeg har skjelden gått inn fysisk og stoppet han under raseri utbrudd unntatt når han skader andre. Men beordret han på rommet sitt slik at han får være der til han klarer å styre temprementet og er den blide greie gutten som han egentlig er. Vi har snakket mye om at det er lov til å bli sint, så lenge det ikke går ut over noen (skader noen) enn han selv for i bunn og grunn er det han som plages mest av det. De gangene han har raseri utbrudd i forbindelse med data/tv spill så har jeg lagt ned en regel at dersom han blir sint så er det slutt eller en lang pause til han klarer å styre temperementet. I forbindelse med skolen så trakk jeg inn PPT tjenesten pågunn av mange raseriutbrudd og han strevde med å knekke lesekoden og hans frustrasjon bli jo ikke mindre av det. Erfarings messig så har dette hjulpet min sønn det å trekke inn PPT tjenesten tidlig i skolegangen for å ta problemene før de får utvikle seg til varige vansker. For det viste seg at han kunne mer enn han klarte å forklare i ord. |
|
| Tvilling m/ Gremlins (7mai) | |