Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 6-8 år

For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Tannlegeskrekk
 21:03 19.04.2007
Datteren min på 6 har vært igjennom ca 4 operasjoner for tett tårekanal på sykehus fra hun var ca 2 år til ca 4 år. En gang når hun var 4 år falt hun og slo fortennene sine oppe. Den ene ble litt mer blå enn den andre og har vært litt vond i perioder og sikkert er død nå. Vi har fulgt dette opp hos tannlegen og nest siste gangen vi var der bestemte han seg for å trekke den. Jeg sa ja og han gjorde i stand til trekking (hun var da fylt 6). Hun fikk panikk når det begynte å gjøre vondt av sprøyta så det endte med at vi måtte vente på ny innkalling. Neste gang fikk hun beroligende saft, men når det var tid for trekking fikk hun regelrett panikk så det ble med det forsøket også. Nå vente vi på innkalling til sykehus for å prøve å trekke den med lystgass som bedøvelse.

Så mitt spørsmål er, hvor viktig er det å få trukket tannen?
Tannlegen sier at tannen under kommer til å bli flekket og at hun har en liten betennelse i tannkjøttet som vi må passe på.

Er det noen som har erfaring med barn med tannlegeskrekk?
titel05
Sv: Tannlegeskrekk
 10:07 23.04.2007
Jeg kan ikke svare på hvor viktig det er å få trukket den tannen, men har selv en gutt med tannlegeskrekk.

Han var 6 år da det ble oppdaget et hull mellom to jeksler. Han hadde til da kun vært hos tannpleier - noe som hadde gått greit.

Røntgenbilder fikk de ikke til å ta pga at brekkningsrefleksen hans var veldig var - de har prøvd utallige ganger, og det hele ender med at han bare brekker seg og blir redd.

Det var da han hadde fått dette hullet og tannlegen blåste luft rett på det han ble kjemperedd, for det gjorde veldig vondt syntes han. Iallefall, tannlegen fikk ikke gjort det han skulle - vi skulle bli innkalt noen uker seinere.

Historien er ganske lang, men han var utallige ganger hos skoletannlegen, hadde tannverk, byll ved tannen uten at de fikk gjort skikkelig arbeid. Guttungen var totalt forandret når han satt i tannlegestolen - jeg kjente han ikke igjen. Tannlegen ville til slutt trekke tannen det gjalt, og guttungen fikk TOTALT panikk da han kom med den store metallsprøyten. Tannlegen ble stresset, og hun sa at "dersom du ikke tier stille med den skrikingen må mamma gå ut på venterommet"? Jeg ble ganske sjokkert!

Det hele endte iallefall med at vi bestilte time for trekking av tannen i lett narkose hos en privat tannlege. Vi måtte betale det hele selv - 5000 kroner. Men det var verdet det. Der ble han møtt på en helt annen måte enn hos skoletannlegen - han var til og me å hilste på de som jobbet der og ble vist runt noen dager før han hadde time.

I ettertid har han gått til skoletannlegen fast en gang pr. halvår - bare for å venne seg til å sitte i stolen igjen - uten at det er noe som trenger å gjøre vondt.

Han er nå 9 år, og har nok litt skrekk i seg enda, men det kan ikke sammenlignes med for noen år siden.

Dette ble visst fryktelig langt - vet ikke om du har noe nytte av det jeg har skrevet, men dere får ha LYKKE TIL videre!
Familien Flint.
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------