Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barneoppdragelse, BarnetMitt

Her kan du komme med sukk og løsninger og undringer på hva som er lurt å gjøre både med egne barn og andres barn når det kniper, det hender jo det! Eller om du har noen oppskrifter som har fungert særs bra, så del dem gjerne med oss andre som sliter litt:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
uten redningsvest i båt??!!!
13:18 14.04.2007
Hei har en venninne som har en sønn på fem år snart seks år. Jeg har en sønn på tre år. venninna mi har en type med båt og de ville ha en båttur i det fine været og det er jo koselig. MEN deres unge har ikke vest og IKKE min unge heller (noe jeg skal kjøpe om ikke lenge). Er det dumt av meg å si nei til båttur på sjøen når ungen ikke har vest ? er jeg stygg ?? uansett trodde jeg det var påbud med vest... det er liten båt på 14 foters....

Jeg syntes deter uansvarlig uten vest jeg I ALLE FALL for barn...
LadyWonder
Sv: uten redningsvest i båt??!!!
19:48 22.04.2007
Hadde aldri tatt mitt barn ut i båt uten vest. Alt mulig kan skje uansett hvor rolig sjøen virker. Og en treåring e kjapp i vendingen...bare et lite uoppmerksomt øyeblikk det så kan han plumpe i vannet.

Det e ikke dumt av deg, det e fornuftig til tusen:) Man skal ha respekt for båtliv og sjøen... Vi e ofte i båt på hytten, men min datter hadde aldri fått lov til å bli med uten vest. Skal kjøpe flytedrakt til meg selv etterhvert også...hjelper ikke at ungene har vest hvis ingen av de voksne har det....
Goodyear /m passasjer
20:59 22.04.2007
Ungene mine hadde ikke fått lekt ved kaia heller uten vest. Hvis man ikke har egen vest, kan man få leid på brannstasjonen til 20-30 kr. Husk at det er viktig å prente inn gode rutiner allerede når de er små. På den måten vil det aldri oppstå diskusjoner om vest/ikke vest.
Ruske-Sara
09:10 23.04.2007
Det visste jeg ikke. Takk for flott tips. Kjipt å måtte kjøpe hvis det ikke brukes noe særlig.
momsemor
21:35 29.04.2007
takk for svar :D ja er helt utrolig.... venninna mi var vist ute med ungen sin på 6 og hadde bare vestene i båten og ikke på seg men...
aldri om jeg vil gjøre det med min unge selv når min blir 6.
LadyWonder
23:04 2.05.2007
du er ikke uansvarlig om du sier nei!!

vi var ute med båten her om dagen og da hadde vi alle på vest!!
jeg, min sambo og døtrene mine på 4,5 år og 6 uker. Vi hadde ikke vest til minstemann så vi stakk på brannstasjonen og leide der. For et døgn kostet det oss 10 kroner og for mitt vedkommende var det en liten pris å betale!!
ceso
23:04 7.05.2007
ja godt jeg ikke er uannsvarlig da nei...
ja uff vil jo passe på ungen er jo det som er normalt ! :D
skaffer vest på brannstasjonen.. takk for tips og svar alle sammen :D
LadyWonder
10:27 8.05.2007
Støtter deg, jeg, LadyWonder

Selv er jeg veldig nøye på det med bruk av redningsvest i båt. Da jeg var lita, kjøpte mine foreldre redningsvest til både meg og søstra mi, og dem brukte vi alltid når vi var på ferie ved sjøen og fikk muligheten til å bli med ut i båt. Jeg kunne aldri tenkt meg å dra ut i båt selv, heller, uten redningsvest, selv om jeg er en normalt god svømmer. Og jeg har etterhvert faktisk fått mannen min til å bli flinkere til å bruke vest også. Med klær på er det tungt å holde seg flytende, og hvis vi slår oss i hodet, kan vi jo bli bevisstløse og da hjelper jo ikke svømmeferdighetene våre

På dette feltet er jeg og min manns familie ikke heeelt enige. Han er vokst opp ved kysten, og foreldrene har hytte helt nede i vannkanten. Jeg har nekta barna mine å bli med ut i båt uten redningsvest, noe mine svigerforeldre synes er noe unødvendige og litt vel hysterisk, når farfaren bare skal ta dem med ut på en liten fisketur. Men nå har jo begge barna hver sin redningsvest liggende på hytta deres, så problemet nå er jo egentlig bare å få besteforeldrene til å respektere den vektklassen som står på vestene, at de faktisk passer til barna.

Jeg er også tilhenger av at barna skal bruke vest hvis de leker seg ubevoktet nede ved vannkanten, i tilfelle de skulle falle uti. Med rednigsvest på tillater jeg barna mine å leke med flyteleker, som gummibåt, luftmadrasser o.l, uten at jeg nødvendigvis er sammen med dem. Faller de av, så holder de seg iallefall flytende, med hodet oppe :) Men de får kun lov til å leke inne i strandsonen, da ..

En kollega fortalte meg en skrekkhistorie, som kan være en liten tankevekker. Hun og et vennepar badet i elva sammen med barna sine. En 6-åring gled og falt under vannet. Vannet var så grumsete, at mora ikke greide å se hvor sønnen var. Til tross for at hun var rett ved siden av ham, var det vanskelig for henne å finne ham. Historien endte godt, mora fant ham etter litt leting.

Etter den historien har jeg faktisk blitt mer bevisst på at barna skal ha på seg vest også når de står på land og fisker. Faller de uti, fllyter de iallefall opp, slik at vi voksne kan komme dem til unnsetning. Vi har selv hytte ved et fiskevann med grumsete bunn, og jeg tenker med skrekk på om barna skulle falle uti, og vi ikke finner dem før det er for sent...

Stå på ditt, du. Du er ikke hysterisk fordi om du nekter ditt barn å bli med ut i båt uten redningsvest. Jeg beundrer foreldre som virkelig tar ansvar på den måten du gjør. Bruk av vest i båt kan jo sammenlignes med det å bruke bilbelte i bil. Bruk av vest burde jo være like selvfølgelig, synes jeg :)
msbu
15:55 14.05.2007
sønnen min har brukt vest i båten siden han var noen måneder gammel, dvs hans første båttur. ! Han tar den automatisk på nå, nå er han 6 år.
Anonym
13:33 24.05.2007
Barn er veldig topp-tunge (p.g.a hodet som er større i forhold til kroppen sammenlignet med oss voksne). Kombinert med at de elsker å lene seg over båt-rekka sier det seg selv at redningsvest (av typen som snur parnet på ryggen i vannet) er et must. Lillebroren min falt ut av båten flere ganger husker jeg. Det ble en "vane" å snu båten for å fiske opp den sprellende lille ungen som i et ubemerket øyeblikk hadde lent seg over rekka.
Mamma So
11:49 28.05.2007
helt enig dere alle tre siste...Msbu, Anonym og Mamma So.
Msbu: takk og prøver så godt jeg kan :D

:D
LadyWonder
21:27 15.06.2007
Jeg ville ha takket nei uansett, med den begrunnelse at dere må vente til du har fått tak i redningsvest til sønnen din. Hadde du kommet til å tenke slik om det gjelder bilkjøring også? Jeg mener, du hadde vel sikkert ikke villet kjøre usikret med ham i bil, og jeg mener det samme gjelder i båt. Det er foresten påbudt at samtlige ombord skal ha redningsvester, om ikke på seg, men at det skal være like mange vester som det er mennesker ombord - selvsagt tilpasset størrelsen til de forskjellige folka. (dette gjelder voksne. For barn mener jeg det påbudt å ha på seg vesten også)
Anonym
11:26 21.06.2007
nei, du er ikke dum. og absolutt ikke stygg.

klart alle skal ha vest. uansett om det er barn eller voksne det dreire seg om - voksne kan også dette over bord - slå seg i hodet, få et illebefinnende.

om noen er dum er det vel den som velger å ikke ha vest. jeg synes det er like uansvarlig som å kjøre bil uten bilbelte eller sykle uten hjelm.
det er minst like viktig med sikring av voksne - vi vil vel ikke at barna våre skal leve resten av livet med allvorlig skadede foreldre, eller uten...
mufrik
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)