Støtter deg, jeg, LadyWonder
Selv er jeg veldig nøye på det med bruk av redningsvest i båt. Da jeg var lita, kjøpte mine foreldre redningsvest til både meg og søstra mi, og dem brukte vi alltid når vi var på ferie ved sjøen og fikk muligheten til å bli med ut i båt. Jeg kunne aldri tenkt meg å dra ut i båt selv, heller, uten redningsvest, selv om jeg er en normalt god svømmer. Og jeg har etterhvert faktisk fått mannen min til å bli flinkere til å bruke vest også. Med klær på er det tungt å holde seg flytende, og hvis vi slår oss i hodet, kan vi jo bli bevisstløse og da hjelper jo ikke svømmeferdighetene våre
På dette feltet er jeg og min manns familie ikke heeelt enige. Han er vokst opp ved kysten, og foreldrene har hytte helt nede i vannkanten. Jeg har nekta barna mine å bli med ut i båt uten redningsvest, noe mine svigerforeldre synes er noe unødvendige og litt vel hysterisk, når farfaren bare skal ta dem med ut på en liten fisketur. Men nå har jo begge barna hver sin redningsvest liggende på hytta deres, så problemet nå er jo egentlig bare å få besteforeldrene til å respektere den vektklassen som står på vestene, at de faktisk passer til barna.
Jeg er også tilhenger av at barna skal bruke vest hvis de leker seg ubevoktet nede ved vannkanten, i tilfelle de skulle falle uti. Med rednigsvest på tillater jeg barna mine å leke med flyteleker, som gummibåt, luftmadrasser o.l, uten at jeg nødvendigvis er sammen med dem. Faller de av, så holder de seg iallefall flytende, med hodet oppe :) Men de får kun lov til å leke inne i strandsonen, da ..
En kollega fortalte meg en skrekkhistorie, som kan være en liten tankevekker. Hun og et vennepar badet i elva sammen med barna sine. En 6-åring gled og falt under vannet. Vannet var så grumsete, at mora ikke greide å se hvor sønnen var. Til tross for at hun var rett ved siden av ham, var det vanskelig for henne å finne ham. Historien endte godt, mora fant ham etter litt leting.
Etter den historien har jeg faktisk blitt mer bevisst på at barna skal ha på seg vest også når de står på land og fisker. Faller de uti, fllyter de iallefall opp, slik at vi voksne kan komme dem til unnsetning. Vi har selv hytte ved et fiskevann med grumsete bunn, og jeg tenker med skrekk på om barna skulle falle uti, og vi ikke finner dem før det er for sent...
Stå på ditt, du. Du er ikke hysterisk fordi om du nekter ditt barn å bli med ut i båt uten redningsvest. Jeg beundrer foreldre som virkelig tar ansvar på den måten du gjør. Bruk av vest i båt kan jo sammenlignes med det å bruke bilbelte i bil. Bruk av vest burde jo være like selvfølgelig, synes jeg :) |