For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Kan noen av dere kloke hoder som har skolebarn event barn som skal begynne på skolen hjelpe meg litt?(samme som på skarvle på DIB)
17:44 12.04.2007
Holder på med en oppgave og nå sitter jeg bom fast:(
Synes dere at barna begynner for tidlig på skolen?Hva betyr det for barnet om å begynne på skolen når h*n er 6?
Jeg er takknemlig for alle svar som jeg kan få:)
knærtebærte
Sv: Kan noen av dere kloke hoder som har skolebarn event barn som skal begynne på skolen hjelpe meg litt?(samme som på skarvle på DIB)
17:44 12.04.2007
skravle skal det stå i overskriften:)
knærtebærte
Sv: Kan noen av dere kloke hoder som har skolebarn event barn som skal begynne på skolen hjelpe meg litt?(samme som på skarvle på DIB)
18:48 12.04.2007
kan godt svare jeg.... Har ei som går i første klasse. Den gangen reformen kom, hylte jeg opp over at de kunne finne på noe sånt, ungene var jo alt for små, de trengte det siste året i barnehagen mente jeg da. ( Jeg jobber i barnehage, hadde ikke barn selv den gangen). Nå har jeg vel i grunnen skiftet mening. Selv om min datter bare var 5 1/2 da hun begynte har det gått kjempegreit. Det vi har følt er det største problemet er at disse småttingene har til dels blitt overlatt til seg selv når det gjelder påkledning både på skolen og Sfo. Der tror jeg barnehagen har en stor jobb med å trene dem, men skole og Sfo må også innse at de ikke er så store ennå og at de trenger en hjelpende hånd. Det er liksom ikke greit at de leker ute i ullbukse og ullgenser i snø og 10 minus, bare fordi de påsto at de ikke hadde dress og ingen gadd å sjekke.
Ellers synes jeg det fungerer helt greit, det er mye lek, av og til kunne jeg vel ønske meg litt mer alvor. Den gode dialogen som vi hadde med barnehagen er også borte. Skolen har litt den holdningen at jeg snakker med deg på konferansetimen, ellers driter jeg i deg...... Men elllers stortrives min lille store jente på skolen, og da er det vel det som er viktigst!!!!!!!!!
Dette ble visst litt langt, håper det var til noe hjelp da.
nov/febmamma
09:03 13.04.2007
Hei! Fine bilder på profilen din - de er ikke fra Bergen eller?
Skal svare så godt jeg kan på spørsmålet ditt. Jeg har én gutt i 1. klasse og én i 3.. De er forskjellige på mange måter men like i at begge var veldig klare for skolen da de begynte. For dem var ikke 6 år for tidlig, heller akkurat passe. Begge har vært barnehagebarn hele veien, så de er jo godt vant til rammen med mange barn sammen. Den yngste av de to hadde også fått med seg førskoleaktiviteter (lesing og tall) i bhg siste året før han begynte på skolen. I tillegg var han nr 2 og hang over skulderen til storebror og sugde til seg...
Jeg er enig med den andre som skriver her at de nok blir overlatt mer til seg selv enn i bhg. Dette skaper ikke større problemer enn at de greier seg godt etter en overgangsfase.
Jeg synes skolen tar barnas kunnskapstørst på alvor ved at de får starte som 6-åringer. Unger i den alderen er svært mottakelige for kunnskap. Samtidig må en ikke ta fra dem lekemulighetene ettersom de fortsatt er ganske unge. Vår erfaring er allikevel at skolen så langt balanserer disse tingene godt mot hverandre.
Lykke til med oppgaven din - håper dette ga deg noen ideer!
3b@rn
19:19 13.04.2007
Hei og tuuuusen takk for svar!:)Bildene mine på profilen er fra Praha:)Meg og mannen min var der nå i januar og så er det ett bilde fra Kvamskogen:)
knærtebærte
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem