For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
tenner på ville veier
23:46 8.04.2007
Min datter på 6 år har to løse fortenner nede. I dag oppdaget jeg at det er i ferd med å komme opp en ny tann bak den ene løse melketanna. I tillegg til å komme alt for langt bak, står en nye tanna også ganske mye på skå. Er det noen andre her som har erfaring med tenner "på ville veier"? Kan dette gå seg til av seg selv? Ble også litt bekymret for om dette kan være et første "symptom" på at det er noe riv ruskende galt med hele tannstillingen... Noen som har erfringer med dette?
2+1?
Sv: tenner på ville veier
23:16 9.04.2007
Min 6 åring mistet nettopp tann nr 2 nede, og der kommer den nye ganske langt bak. Men tror de flytter seg på plass etterhvert som munnen vokser. Tennene er jo mye større, så det er ikke rart det er trangt...
Husker ikke helt hvordan det var da 8 åringen mistet de nede, men jeg hadde ikke bekymret meg enda.
PrinsesseSjefen
08:17 14.04.2007
Har hatt samme bekymring med min åtte åring, og forsåvidt også med meg selv da jeg var i samme situasjon.
Med meg gikk det ikke spesielt bra, endte opp mer regulering og kjeve-operasjon i voksen alder, men jeg tror det kommer veldig an på hvor løse de tennene som er i veien er.
Vi snakket med tannlegen om dette når det gjelder vår datter, og hun gav oss en viss tid før hun anbefalte å trekke, altså hvis ikke melke tannen hadde kommet ut innen så og så lang tid, basert på hvor langt den nye tannen hadde kommet, så anbefalte hun å trekke...
Puh, det ble en lang setning. Iallefall, er du bekymret, snakk med skoletannlegen. Det koster ingenting og er veldig beroligende!
Anonym
23:03 14.04.2007
Har snakket med tannlegen. Det de sier der, er at så mye som 50% av alle barn har dette "problemet". Som regel kommer tennene på plass av seg selv. Hun jeg snakket med, sa ingen ting om trekking, bare at vi skulle rugge mye på den løse tanna for å få den til å falle ut av seg selv. Ble for så vidt beroliget av det, men vil nok ta kontakt igjen hvis ikke den løse tanna faller ut innen "rimelig" tid. Takk for svar til dere over!
2+1?
09:54 19.04.2007
Tror ikke jeg kan berolige deg med dette, men jeg får håpe at for dere vil rette seg av seg selv.
Vil bare fortelle om egne erfaringer.
Sønnen min mistet den første fortannen da han var 5 år. Den nye permanente tannen kom fint fram.
Den andre fortannen(melketannen), som en periode hadde en betennelse i tannkjøttet over, lot vente på seg i evigheter før den viste tegn på å løsne.
Jeg gikk vel et par- tre ganger til skoletannlegen, men hun sa at den helt sikkert ville falle ut av seg selv, selv om det tok tid.
Da hadde det gått 1,5 år siden den andre melketannen hadde kommet !
Like etterpå så vi at det vokste fram fram en permanet fortann BAK og på SKRÅ bak bak fortanna.
Først da trakk tannlegen ut melketanna.
Men det var for sent.
Den nye tanna vokste videre, og resultatet ble at de to fortennene kom på hver sin side av underbittet.
Enden på visa, er at vår 7 åring nå har tannregulering. Det har rettet seg fint, og han skal gå med reguleringen i 3/4 år.
Jeg gruet meg fælt før han fikk den, men han har taklet det over all forventning. Dessuten synes han det er litt kult, siden 4.-5. klassingene har det.
Mitt råd til deg, er siden skoletannlegen deres er så steil på at han ikke vil trekke tannen, gå til en annen tannlege for å få en dette bekreftet/ avkreftet !
Har det vært en betennelse i tannkjøttet over, skal den trekkes som svint !
Jeg har ingen tiltro til skoletannlegen lenger, heretter vil vi forholde oss til familiens tannlegen.
Selv om det endte med tannregulering her, så kan det hende for dere at det går den rette veien, men jeg ville vært skeptisk, og gjort noe mer med det.
Jeg ønsker dere lykke til !
Anonym
10:20 23.04.2007
Slik er det hos gutten vår også.HAn har mistet 2 nede,og de kommer helt skeivt.Men den ene anna reta seg da tann nr 2 datt ut.MEn nå er det trangt til tann nr 2..Så nabotanna er ikke særlig løe heller enda.. Det retter seg som regel
BigHorn
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem