BarnetMitt: 9-12 år
For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
EvaL kan du hjelpe meg litt... |
16:44 8.04.2007 |
|---|---|
lurte på om du har barn med i bleier og hvor gamle de er? ser du svarer aktivt på det som har med bleier å gjøre, men du sier aldri hva du gjør med dine egne barn. er bare litt nysgjerrig altså. synes du svarer fint, men lurer litt på din egen erfaring med dette. synes du virkelig det er lett å sette på en 4 åring bleier på dagen for noen uhell, ville du gjort det på ditt eget barn? |
|
| Anonym | |
Sv: EvaL kan du hjelpe meg litt... |
19:21 25.04.2007 |
|---|---|
Hun har jo fortalt en del om hva som fungerer og ikke fungerer hjemme hos henne, da, og at når det kommer til sengevætere har hun funnet ut at det fungerer best med bleier. Forøvrig er jeg helt enig, og jeg tror ikke bare det er EvaL som finner på ting her, at bleier er for dem som ikke klarer å holde seg. Klarer ikke fireåringen å holde seg, så får man sette seg ned og ha en ordentlig prat om at da må man ta på bleier. Fireåringen synes ikke det er veldig mye tøffere å tisse i buksa, skal jeg si deg. |
|
| Anonym | |
20:55 25.04.2007 |
|---|---|
Virker litt for opphengt i bleier - enig med det. |
|
| Anonym | |
08:46 26.04.2007 |
|---|---|
Skjønner ikke hva disse spørsmålene har med å hjelpe deg med noe akkurat...... Nei, jeg skiver ikke noe om alderen på barna mine, for jeg ønsker ikke å bli gjenkjent av mange her inne. Men jeg har skrevet flere ganger at jeg har 3 barn (og jeg jobber i barnehage, småbarnsavdeling), hvorav 2 er sengevætere + at både jeg og min mann har hatt dette problemet selv når vi var barn. Så etter år med egen erfaring, og erfaring med egne barn som tisser i sengen og alt vi har forsøkt for å få slutt på tissingen uten resultat, så har vi kommet fremt til at personer i vårt hus som av en eller annen grunn ikke kan holde på urin eller avføring må bruke bleier. Og det mener jeg det virkelig ikke er noe galt ved, bleier er jo nettopp et hjelpemiddel for dette. Og det fungerer helt fint :o) Jeg mener mange har en helt feil holdning til bleier som det hjelpemiddelet det er, og at det er denne holdningen som skaper problemer med at man ikke får barna til å bruke bleien når de behøver dem. Det er jo klart at når foreldrene gir uttrykk for at bleier bare er noe babyer bruker, så vil barna adoptere denne holdningen også. Og hvorfor skulle barnet ville bruke bleie når de er blitt lært opp til at det bare er for babyer? Snakker man derimot fornuftig til en sengevæter, forklarer hvor mange barn som tisser på seg i samme alder, hvorfor tissingen skjer og at barnet ikke kan noe for dette, og snakker om fordelene ved å bruke bleie, ja så får barna et naturlig forhold til det. Så til spørsmålet ditt om å sette bleie på en 4 åring med uhell. Det kommer selvsakt ann på antall uhell og hvor lenge det har pågått. Først må man få undersøkt barnet for mulig urinveisinfeksjon eller annet galt. Men om det avdekkes at det ikke feiler barnet noe, og barnet selv ikke klarer å gi noen fornuftig forklaring på hvorfor det skjer, så ser jeg ingen som helt grunn til å ikke sette bleie på 4 åringen. Da behøver jo barnet bleie da, og vil ikke barnet ha bleie selv, ja så får hun/han sørge for å gå på do når hun/han må det da. Barnet vet hvordan det gjøres om hun/han har vært tørr i lang periode. Jeg mener det er å forstå seg i hjel på en 4 åring som tisser på seg flere ganger om dagen over flere uker eller måneder. Snakk fornuftig til barnet og forklar hvorfor dere vil at hun/han skal gå med bleie, og hva som må til for at bleien skal komme av igjen, så tipper jeg man får resultater ganske så kjapt. Ungen kommer til å slutte å tisse på seg etter kort tid og problemet er over, fremfor at man skal slite med problemstillingen i uker eller måneder med drøssevis av frustrasjon for alle parter. |
|
| EvaL | |