Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barneoppdragelse, BarnetMitt

Her kan du komme med sukk og løsninger og undringer på hva som er lurt å gjøre både med egne barn og andres barn når det kniper, det hender jo det! Eller om du har noen oppskrifter som har fungert særs bra, så del dem gjerne med oss andre som sliter litt:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
pappas jente
17:32 27.03.2007
Jag har en 6 månaders gammal baby. Jag ælskar att spendera min tid med henne men det kænns som om hon inte ær intresserad av det jag førsøker aktivera henne med. Det ær sællan jag får ett smil, och jag kænner mig lite ledsen øver detta. Nær pappa kommer så skrattar hon før fullt.
Jag o faren har haft det lite travelt i vårt førhållande och innerst inne så ær jag nog lite deprimerad øver detta. jag førsøker dock dølja det så gott jag kan. Men kan det vara så att hon læser i genom mig. Det finns inget som gør mig så lycklig som ett smil, men det kommer sællan o det gør mig ont.
Vad gør jag før fel?

Anonym
Sv: pappas jente
21:50 14.04.2007
barnet ditt er kjempeglad i deg og hun elsker deg for du er hennes mor. men vet du hun leser deg. hun ser du strever med noe og da blir hun kanskje litt forvirret og engstelig på en måte uten at du merker det selv. hun ønsker jo også at du skal ha det godt vettu.

Du er en god mor uansett ;)

Krangler dere over henne eks så merker hun den negative energien eller surhet dere foreldre imellom og hun blir usikker.

men for all del ikke tro hun er sint på deg eller noe for hun elsker deg det vet du :D

LadyWonder
11:21 16.05.2007
Tror løsningen på dette kan være å slippe løs barnet i deg litt mer.
Menn forholder seg ofte annerledes til barn, leker og kiler dem og hiver dem opp i luften og slikt. Det får jo fram latteren hos de små.
Jeg er ganske sliten når jeg kommer hjem fra jobb, og har helst lyst å legge meg på sofa'n, eller lese en bok for tulla. Men somregel klarer jeg å hente frem litt overskudd til å tulle og tøyse litt med min action glade 1 1/2 åring. Hun fniser og ler når jeg lager rare grimaser og lyder. Hun er veldig begeistret for å leke 3 bukkene bruse (med høydepunktet da hun stanger meg i "elva"). Jeg løper etter henne og fanger henne, da hyler hun av fryd. Setter henne i Vaske korga som båt og lager masse "bølger", som helst skal komme litt overraskende - da ler hun godt.
Men orker du ikke alt dette, så la pappaen ha den rollen, så kan du ta deg av den mer rolige leken og trøstingen etc. Det er like viktig, selv om du kanskje ikke får like mye positiv feedback.
Mamma So
17:50 29.05.2007
Er nok enig med begge de to foran meg som har svart. Kvinner og menn har nok ofte forskjellig måte å oppføre seg overfor barna på, og barna får følgelig forskjellig forhold til sine foreldre.

Hvis mamma ammer, er det jo naturlig at det er hun som er tryggheten, maten og trøsten. Pappa sitter gjerne i nabostolen og gjør seg til med ablegøyer for å fange babyens oppmerksomhet, så pappa blir derfor den morsomme.

Selvsagt ingen regel uten unntak, men jeg tror nok mange kjenner seg igjen i det du skriver.

Men jeg tror nok, som Mamma So skriver, at ved å endre oppførselen litt, ved å gjøre seg til, tulle, tøyse og drive med alskens ablegøyer, så vil nok vi mødre også bli morsomme, og ikke bare lenger være den kosende og trøstende.

Og hvis du selv sliter, tror jeg nok babyen din merker det. Tror nok både små og store barn blir påvirket av vår sinnstilstand. Er vi glade, blir de glade. Er vi triste, blir vi triste. Sånn er det da mellom oss voksne også. Vi blir jo også påvirket av humøret til dem vi omgås.

Opplever noe av det samme hjemme hos oss. Datteren min, på snart 6 mnd tegner til å bli en skikkelig pappajente. Helt fra hun var liten har hun elsket sin far. Det er ingen som får så mange smil som han. Sitter jenta i fars fang og ser meg, begynner hun å sutre og gråte, da blir hun akutt sulten eller tørst :) Jentas storesøsken får jo også mange smil, for de er mer aktive enn oss voksne, og gjør mye spennende og rart.

Selv er jeg utrolig glad for at jenta mi er blitt en sånn pappajente. Mannen min var flink med de to eldste også, men attpåklatten har nok fått mer oppmerksomhet fra dag 1. Det er så herlig å se at pappan trives såå godt med farsrollen denne gangen. Han virker tryggere i sin rolle, og er flinkere til å kose seg med lillejenta si. Og få ting varmer mitt morshjerte mer enn å se dette, og det å se hvor glad hun er i ham, Spesielt ettersom han egentlig ikke ville ha flere barn, og jeg derfor var litt i tvil i begynnelsen av svangerskapet, er dette godt å være vitne til!

Jeg skjønner godt om du blir litt "sjalu". Med mine to første ville jeg for alt i verden være den viktigste for barnet. Jeg slapp nok ikke far helt til. Jeg ville gjerne gjøre mammadalter av barna mine. Nå, derimot, føler jeg meg nok fortsatt som den viktigste, sånn i forhold til amming etc. Men jeg synes også det er viktig at pappa får være en viktig rolle i deres liv.

Håper det går seg til for dere. Lykke til videre :)

msbu
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)