Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barn som pendler

Å pendle mellom to hjem er ganske vanlig i dagens samfunn. Men det kan være en utfordring både for liten og stor. Her kan du dele dine erfaringer med andre.
Hva synes dere er best for barna?
09:43 26.03.2007
Annenhver uke til mor/far, eller bo fast ett sted og ha vanlig samværsordning med annenhver helg + onsdag?
Mor@te4
Sv: Hva synes dere er best for barna?
10:28 26.03.2007
Jeg tror det avhenger av hvor foreldrene bor i forhold til hverandre og kanskje av alderen på barna. Delt bosted, annenhver uke dersom foreldrene bor i gåavstand eller innenfor samme skolekrets. Vanlig samværsordning dersom foreldrene bor lengre fra hverandre.
Venner blir viktigere etter hver som barna vokser til. Det kan redusere samværet noe, fordi barnet ikke lengre vil til far/mor i helgenene. Særlig når det betyr at man ikke får være med på ting. Noen barn kommer også i opposisjon til mor eller far, og trenger kanskje av den grunn å flytte til den andre eller få endret på samværet.
Travelmor
15:28 29.03.2007
Bo et sted og være sammen med den andre forelderen annenhver helg pluss torsdag. Sier torsdag, for da blir det en langhelg ut av helgen. Hadde selv en ordning med annenhver helg pluss onsdag da jeg var liten og foreldrene mine ble skilt. Ble veldig sliten av å være hos den ene onsdag, tilbake til den andre torsdag og avgårde igjen fredag. Så de byttet ukedag til torsdag og livet ble litt roligere. Jeg er motstander av en uke her og en uke der, jeg er sååååå glad for at foreldrene mine ikke "gjorde dette mot meg".
Bellaball
14:39 16.08.2007
fast bosted og annenhver helg pluss en dag hos andre parten. . .
helt klart. Har sett et barn bli kastet fram og tilbake, ikke bare mellom foreldrene, men besteforeldre, foreldre til den nye samboern til den ene parten, hos venner av den ene parten osv,osv. . .
barnet var helt ferdig. . .sov aldri mer enn 2-3 netter på ett sted. . .var skikkelig skadet. . .barnet var skikkelig urolig. . .
da dette plutselig fikk stopp da mor flyttet til en annen kommune, og
hun var "tvunget" til å ha barnet selv opp til 2 uker, ble barnet helt annerledes! Her kunne man virkelig se at det hun trengte var et fast hjem. trygt og godt. . .overgangen fra at det skjedde noe hele tiden var litt vanskelig. . .blei mye "kjeding" for barnet som ble kastet fram og tilbake hele tiden. . .
så som jeg har fått erfart det, på nært hold, da jeg er "stemoren" til dette barnet, ser jeg at et fast hjem er kjempeviktig.
Trist for den ene parten som kanskje gjerne skulle hatt barnet mer.
Men barnet har ikke valgt å ho "2" hjem. . .her kan man ikke være egoistiske og tenke på seg selv. her kommer virkelig barnets beste først. . .
mammatilmia
15:41 16.08.2007
Vi har delt bosted, 50/50, for min stebarn i barneskolealder, det funker bra hos oss. Vi bor i samme skolekrets og de har samme venner begge steder. Går fra den ene mandag morgen og kommer hjem til den andre. Veldig uproblematisk og barna er glade og fornøyde. De sier selv at de ikke vil ha det annerledes. Kan selvfølgelig hende det ikke passer om noen år igjen, men nå er det veldig fint. Begge hjem samarbeider godt og konfliktnivået er lavt, noe som kanskje er et must hvis det skal funke.
lindsay
10:53 17.08.2007
ja, det er klart det varierer. . .
her var det snakk om en 2åring. . .
fint å vite at det kan gå når de blir større med mer delt omsorg. . .
mammatilmia
13:29 17.08.2007
Ja, tror iallfall ikke man skal være så ensidig negativ til delt bosted. Det er vel mange barn som har bodd hos mor feks som kan fortelle om liten kontakt med far, rart med besøkshelger, sårt at far får ny familie som de ikke føler seg en del av osv. Det å få ha begge foreldrene i hverdagen, at begge følger opp skole, kjenner venner, vet hvordan barnet har det og sånne ting er vel også verdier som man kan tenke er viktige å gi et barn, og som derfor kan gjøre det verdt å vurdere delt bosted hvis man bor i samme nærområde.
lindsay
22:01 3.01.2008
her er barna hos far annenhver fred-mand og to etterm i uka (tirsd og torsd). de er 3 og 1 år. minstemann er bare 3 mnd så han treffer henne her.
jeg har lite tro på 50-50, det må bli en rastløs tilværelse for de.. men vil de det selv når de er større,så skal ikke jeg nekte det.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)