Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 9-12 år

For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Jeg trenger Hjelp
15:40 18.03.2007
Hei. Har en datter som nett har fylt 9 år. Hun har i det siste begynt og tisse om natta i senga. Vi spør henne om hun må på do før hun legger seg, men hun sier bare at det må hun ikkje. har også prøvd og ta henne opp om natta før vi legg oss. Men da blir hun bare sur. Ha er lurt? Skal vi ta på henne nattbleie eller hva er lurt og gjøre. Trenger svar fort!!!
Anonym
Sv: Jeg trenger Hjelp
12:03 20.03.2007
Har hatt det samme problemet med min datter. Hun er snart 9. Hun tisset seg ut om natta. Jeg brukte litt tid på dette og fant ut at hun tisset seg ut tidlig om morgenen rett før hun skulle ha stått opp.
Vi minsket inntaket av drikke (spes melk) til kveldsmaten og endret tidspunktet for kveldsmaten. Samt at hun en kort periode ble vekket litt tidligere om morgenen.
Rita74
12:54 20.03.2007
Har hun det bra? Hvis det er noe som plager henne (mobbing?) så kan det være grunnen til at hun har begynt å tisse på seg igjen. Prat med henne om det.
blond
18:36 2.04.2007
Det er helt vanlig at niåringer tisser på seg om natten. Det er ikke nødvendigvis noe som er galt, det kan rett og slett hende at hun ikke produserer det hormonet som hemmer urinproduksjonen om natten. Det kommer med tiden.

Rett ved siden av meg her er det reklame på drynites, som selges på Meny og noen andre steder. Kjøp det, og foreslå det for henne, og forklar at dette absolutt ikke er en ting hun er alene om.

Ikke kutt av væsketilgangen hennes om kvelden. Det vil bare gjøre at hun blir dehydrert, og sliten. Og dermed sover enda bedre.
Ikke kjeft på henne, dette er ikke hennes feil. Dette er ikke snakk om god eller dårlig oppdragelse, eller hva man vil eller ikke vil. Dette er uhell, og ikke noe jenta di kan noe for.

La det gå sin gang uten de helt store episodene, så vil dette være et mye mindre psykisk problem for henne senere, enn dersom dere skal kjefte. Ikke nok med at hun tisser i senga, men så skal hun få kjeft for det også, om du skjønner. :)

Ta tiden til hjelp, det er uansett ikke verdens undergang. Mange barn tisser i senga.
Anonym
17:34 19.04.2007
Hei, har dette løst seg?

Det er klart at niåringer kan tisse på seg om natten, men når det oppstår etter at hun lenge har vært tørr, synes jeg også det er verdt å undersøke nærmere. Blond spør om hun kan bli plaget, og det å gå og bære på noe vondt kan helt klart forårsake dette. Men en mindre dramatisk mulighet er en urinveisinfeksjon. Disse kan arte seg annerledes hos barn enn hos voksne, blant annet behøver det ikke å svi slik det gjør for oss.

Sengevæting er absolutt ingen skam og behøver ikke skyldes noe dramatisk, men det at et barn plutselig begynner å tisse på seg om natten når det har vært tørt i mange år, bør nok følges opp nærmere.

Vennlig hilsen
mamma00
13:40 24.04.2007
Hei. Jeg jobber som helsesøster og hjelper mange barn med dette problemet ukentlig. Det er fint at du ber om råd her, men du kan også risikere å få litt villedende svar, er min erfaring. Vi helsesøstre jobber mye med dette problemet i samarbeid med legene. Jeg er sikker på at dere har en helsesøster eller skolelege tilgjengelig på barnets skole. Mitt råd er at du tar kontakt med dem og at du tar med deg barnet ditt for å få oppfølging over tid. Den som her svarer at det kan skyldes et manglende hormon, tror jeg ikke er tilfelle hos din datter. De som er sengevætere som skyldes manglende/forsinket antidiuretsik hormon har som regel aldri vært tørre om natten tidligere.Det oppfatter jeg at jenta di har. Hun undersøkes for infeksjon (en urinprøve), og følges opp med samtaler kombinert med for eksempel klistremerkebelønning eller enurese-alarm. Dette kan du snakke med helsesøster om.

Årsaken kan selvfølgelig ligge i en enkelthendelse, eller utrygghet hos barnet, kroppslige forandringer eller mistrivsel, men dette må dere ta tak i og få til samtaler rundt med noen som har greie på det.

Lykke til!
flor
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)