Her kan du komme med sukk og løsninger og undringer på hva som er lurt å gjøre både med egne barn og andres barn når det kniper, det hender jo det! Eller om du har noen oppskrifter som har fungert særs bra, så del dem gjerne med oss andre som sliter litt:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
Sutrete 6åring
12:17 13.03.2007
Spør her også jeg, i håp om svar.
Trenger litt hjelp her, har en datter på 6,5 år som sutrer for den minste ting. Dette tærer så innmari på meg siden jeg i utgangspunktet ikke liker sutring. Er det noen som har noen tips til meg, hvordan jeg best mulig kan møte henne når ho sutrer, og om noen har tips til hvordan få bukt med sutring? Det oppstår som regel når vi har det travelt om morgenen (har prøvd å beregne bedre tid, men den sutrer ho bort...), eller når ho ikke får viljen sin, og det er alltid verst etter at ho har vært på samvær hos faren sin. Jeg har også vært veldig konsekvent på det at når ho sutrer så oppnår ho ingen ting, bortsett fra at jeg før eller siden blir sinna, dette forteller jeg henne også.
Må legge til at ho har 2 yngre søsken, men sutring har vært der hele tiden, også før ho ble storesøster, så tviler på at det er et utbrudd av sjalusi også.
Så, tips og historier mottas med takk!
Anonym
Sv: Sutrete 6åring
21:13 16.03.2007
Jeg tror jeg ville ha ignorert sutringen hennes fullstendig. Bare forbered henne på hvordan du kommer til å reagere. Stålsett deg og prøv å ikke bli sint. Bare holdt på med det du må gjøre og overse henne fullstendig, ingen blikk-kontakt eller respons på noen måte. dette har vi hatt veldig god effekt av. Viktig å rose henne med en gang hun er sluttet å sutre, slik at hun forstår at det er denne oppførselen som gir oppmerksomhet. Det er iallefall verdt å prøve, tror jeg. Lykke til!
Takker for tips, jeg har prøvd å sende henne ut av det rommet vi andre er i når ho begynner, men det har vi liksom ikke tid til om morgenen. Men overse henne har jeg nok alltids tid til.
Anonym
Sv: Sutrete 6åring
21:51 15.04.2007
jeg har ikke noe tro på å overse barn når de ikke oppfører seg slik de voksne vil!. Tror det er bedre å snakke vanlig med henne, men si at hun kan snakke med ordentlig stemme.
Eks når din datter snakker med sutrete stemme, kan du si at hun kan gjenta det mad vanlig stemme, for det er slitsomt med sutrestemme. Eller hvis hun er misfornøyd, kan du si at du hører på stemmen hennes at hun ikke er glad. Hva er det som er dumt. Ofte vil det være helt enkle og konkrete ting som det er lett å gjøre noe med.
Nen barn snakker med sutrestemme av ren vane (uvane). Da trenger de tid på å endre denne uvanen...
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem