Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 9-12 år

For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Når legger deres 10 åring seg?
15:47 10.03.2007
Min jente legger seg 8 i uka og 9 på helg.
Klassevennene er for det meste oppe lengere, men jeg synes egentlig at hun fortsatt er et barn og trenger masse søvn.

Godt å ha litt tid til voksenprat også på kveldene.
Håper at mange kan svare.
stis77
Sv: Når legger deres 10 åring seg?
17:12 12.03.2007
På ukedagene må hun legge seg klokken 21-21.30, og i helgene klokken 22-22.30

Hun er jo ikke så liten. Og hvor mye søvn de trenger kommer an på barnet. Noen trenger 12 timer, andre trenger 9-10.

I helgene finner vi på ting sammen. Spiller spill og ser film, og da kan det fort bli litt sent. Og så fremt det ikke går utover søvnen og rutinene så gjør det ingenting for oss.

Vi får voksentiden etter hun har lagt seg. Trenger ikke så mange timer alene. Men om vi skal gjøre noe i helgene (se en film som ikke passer henne ol.), så går hun somregel og legger seg å leser, rydder på rommet eller hører musikk ol. før hun legger seg.
Anonym
19:15 12.03.2007
jeg legger ham også kl 20.00 da han bruker en hel time på å sovne,kansje litt mer en det da.i helgene som oftes 21.30,men er det noe spesielt som skjer får han være opp lengre.uansett om han legger seg sent eller tidlig så våkner han 08.00 om morgene i helgene,og i ukedagene er han plutslig umulig å få ut av senga,mon tro hvorfor:)
jolanda
21:37 12.03.2007
Ja, når de må slites opp om morgenen, da har de behov for søvnen.

Det er stor forskjell på uker og helg til barna også. De blir også slitne.

Har hørt mange barn må slites opp i ukedagene til 8 tiden, men er oppe selv i helgene i 7 tiden..Og da er de oppe en halv time-time lengre også.

Men det med når barn må legge seg er helt opp til foreldrene og etter hva barnas behov for søvn er.
Anonym
16:30 20.03.2007
Min gutt la seg 21:15 da han var 10 år, 21:30 nå når han er 11.
Han har ingen problemer med å stå opp om morgenen, har klokka på selv og det hender han må vekke meg:-)
I helgene er han stort sett oppe til 23, legger seg etter Senkveld om fredagene.

Jeg synes han er så stor nå at det vil være feil av meg å la han ligge våken på rommet sitt i en time før han sovner, nettopp fordi han ikke er trøtt før rundt halv ti. Voksenliv, det blir det ikke på kveldstid her i huset før han flytter ut:-)

Anonym
15:26 22.03.2007
8 i ukedagene og 9 halv 10 i helgene, hun trenger den søvnen.
Anonym
16:13 9.04.2007
Min 12 åring legger seg 21 - 21.30 i ukedagene. I helgene får han være en halv time lengre oppe. Har lest mye om søvn - og hvor viktig det er at de ikke har så stor forskjell på leggetidene.....
Mamma73 - og lille Selma:0)
09:31 23.04.2007
Min 10 åring går på badet ca 20.30, ligger i senga og leser/hører musikk litt før ho sovner. Arbeider som lærer og ser ofte eksempel på at barn har vært for lenge oppe. De står kanskje opp om morgenen, men har problemer med å følge med utover dagen. Ingen barn er like, og trenger ulik mengde søvn. Men de er fortsatt barn. Gjør ikke så veldig stor forskjell på helgene, ho får være opp til 21.30 om det ikke er noe spesielt. Vi koser oss med tv, spill, film og god mat før ho legger seg.

anonym
Anonym
22:26 26.04.2007
hei.så deilig å se at så mange legger barna sine tidlig,jeg begynte å lure om vi var de eneste( etter det min sønn på 10 sier)...Sønnen min har akurat fyllt 10.da han var 9 prøvde vi å legge han 8-8.15,nå når han har fyllt 10 prøver vi å få lagt han halv 9.Men det blir alltid med det at han skal gjøre alt mulig annet først,bæsje,skravle osv...så da blir det sjelden lagt seg når vi sier det...men slik er barn dessverre...i helgene får han legge seg litt lengre,ca 9 om fredagene når han har vært på skolen og 9.30-10 på lørdagene,det spørst om det er noe spesiellt.Eller hvis han er veldig sliten og trøtt pga at han har stått opp tidlig den morgenen må han legge seg litt tidligere,f.eks 9 eller noe slikt...
T.V.N.S
15:01 22.05.2007
Vår 10 åring legger seg 20.30 på skoledager og 21.30 i helgene...
Greit for alle...ingen tvil om når leggetidene er.
Selvfølgelig gjør vi unntak.
Anonym
01:14 1.07.2007
Vår 10-åring må legge seg klokken 20:00 uansett. Vi har selvsagt unntak vi også, men spesielt jeg liker og ha barna i seng til da slik at jeg kan få gjort mine nødvendige gjøremål og kanskje slappe litt av sammen med min mann etterpå. Jeg kan ikke rangle så mye om kveldene pga. at vi alltid må tidlig opp om morgenen. Så for at vi skal greie og komme oss gjennom dagene med alt som må gjøres, må vi være opplagte, og vi trenger også vår voksentid sammen. Det er veldig viktig både for samlivet og for familien generelt. Min mann er fisker og jobber på havet mesteparten av året, og da er vi helt nødt til å bruke de kveldene vi har sammen til bare oss selv :O)
lekestua
23:22 25.07.2007
Da han var 10 År klokken 22.15 på hverdager sto opp 07.15 men klarte seg godt med denne søvnen noen med barn med like sein leggetid eller trengte han usedvanelig lite søvn
Hartosønner
00:03 6.08.2007
Jenta mi trenger en del søvn, så i uka legger hun seg kl 21 og i helgene / ferie kl 22. Hvis hun er umulig i løpet av dagen( noe som tyder på lite søvn) må hun legge seg kl.20.
Men alt er individuelt, så jeg trur ikke det fins noe fasitsvar, man må bare prøve seg fram
72moddelen
21:51 9.08.2007
Datteren min legger seg kl 21 i ukene (ligger å leser til 21.30). Kl 22. i helgene
Lenchen
20:07 17.10.2007
Min sønn er 9 år men jeg svarer fordet jeg...........

Han har lagt seg kl. 9 siden han ble 8 år............ han har aldri trengt så veldig mye søvn........la han seg kl. 8 så brukte han ikke å sovne før kl. 10.
Funker bra for oss........ men han må være inne til kl. halv åtte i hverdagen
maiprins
21:11 29.01.2008
har tre gutter på henh.vis 6(1.kl),8(3.kl) og 10 (4.kl). De går på rommet sitt kl.20 og får leke rolig på hvert sitt rom til kl.er 21. dette gjelder likt for alle tre. Slik har det vært lenge og har aldri hørt noe om hvorfor de største må legge seg samtidig som de/den yngste. Men problemet vårt er jo at de finner ikke ro før kl. er mellom 22.30-23.30. Dette er altfor sent,mener nå jeg, spesielt når de skal opp kl.07 og skal på skolen. og hele kvelden går med til å passe på at de er på rommene sine,og ikke begynner med div."prosjekter",mye kjefting ender dette med ofte. Ikke nevn belønningssystemer med klistremerker og sånn,det funket ikke her. Aner ikke hva vi skal gjøre..noen råd?
Anonym
22:15 3.05.2008
For det første så bør en 10 åring få være lenger oppe enn en 6 åring. Jeg synes det er helt feil at de legger seg likt. En 10 åring bør få føle at han er eldre og har litt flere privilegium når det gjelder legging. Vår datter på 4 legger seg åtte. Så når hun har sovnet legger 8 åringen seg kl 20.30. Dette fungerer knirkefritt. Da er det stille for den minste og det er stille for den største når det der er tid for soving. Nå står vi ikke opp før halv åtte. Men hva med å legge den på 6 kl åtte, så neste kl 20.30 og deretter den på 10 kl 21. Da med klar besjed om at det ikke er leketid men sovetid. Vi er superstreng på dette. De vet at om de ikke holder dette så må de tidligere til køys. Bare et forslag :)
Anonym
03:19 6.06.2008
Hvordan kan du si at det er "helt feil" at en 6 åring og en 10 åring skal legge seg til samme tid?
Det er vel ingen fasit for når barn skal legge seg vel. Og det er vel ingen regler som sier at fordi du har flere år på baken bør eller skal du være lengre oppe enn de som er yngre enn dag. Kanskje til og med motsatt? Dette kommer vel mer an på behovet for søvn, og ikke slavisk hvor gammel man er?
Det at en 10 åring skal føle at han er eldre tror jeg nok han/hun vet alikevel. Og privilegium kan vel gies på andre grunnlag enn akkurat når det gjelder søvn, eller?
Dersom det å bruke hele kvelden på å legge barn funker for dere, så gjerne det. Men personlig så tror jeg som sagt at dette langt ifra er noen fasit!
Anonym
22:30 29.01.2008
Min er 9 år. Hun legger seg mmelom 21-21.30 og står opp kl.07. Det går veldig bra.

På helg er nok klokka bortimot 22 før hun finner senga, enda senere dersom det er venninnebesøk eller lignende.

lubine
22:32 8.05.2008
Min 9-åring legger seg mellom kl.21-21.30. Lyset slås av klokka halv ti. Da får hun 10 timers søvn og det er tilstrekkelig for henne.
lubine
02:01 27.06.2008
Skoledagene legger han seg 20:30.
Helg og ferier; 21:00-21:30.Men det varierer litt.

Northernlights
18:05 17.07.2008
Her legger 10 åringen seg kl 21 på hverdager, og kl 21.30-22 i helgene. Nå på sommeren blir klokken mange ganger 22 før hun er i seng, og det er helt greit siden hun har fri. Voksentid blir det mindre og mindre av framover, men sånn er det jo bare. :o)
*JoSo har reisefeber*
NYTT 00:35 20.07.2008
På hverdager starter vi med legge rutinene kl 21.00og " målet" er at han sover når kl er 22.00
I helgene varierer det litt. er det sol og varmt får han være ute til 22.00 synes han skal få nyte den korte sommeren vi har, pluss at det er så mange andre barn ute til da.
Thia
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)