Her kan du lufte tankene dine og kanskje en og annen frustrasjon om det å ha barn på barneskolen eller kanskje å være lærer på barneskolen? Her kan man også høre om hvordan det er på andre skoler, kanskje få tips til å ta med seg videre til skolen der dine barn går. Fyr løs!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Leirskole og betaling (samme som på skravlesiden)
20:26 5.03.2007
Hvordan er det hos dere? Her er de så ekstremt på dette med anonymitet (klassekasse) at det er latterlig... Penger skal settes inn kontant over disk i banken.... Det blir det gebyr av for de som ikke har konto i den banken (vurderer å ha en konto med ei krone der...)
Nabokommunen får innbetalingsgiro "vær så god, betal"...
Skjønner at noen har dårlig råd, men ser ikke at ca 200 kr i året frem til 6. klasse er uoverkommelig. Det er snakk om prioritering, noen pakker røyk i året, eller en kino mindre, eller noen "Se & Hør"....
Jeg har hørt at før så var det en enkel søknad for de som får sosialhjelp for akkurat leirskoleopphold.
Og hva skjer hvis det ikke er nok, og det ikke blir leirskole?... Hvem får pengene vi har samlet i 5- 6 år!? Jeg har råd til å betale for mer enn det det koster for akkurat min unge, men vil ikke betale for 3-4 unger. Og så har vi de som har råd, men kanskje skjuler seg bak at det ikke kan spores at de ikke betaler. (samme måte som de som ikke møter på dugnad, foreldremøter osv.. kan ikke "straffe" de)
Andre synpunkter/gode løsninger fra andre steder i landet? Vil gjerne høre mange meninger. Dette regner jeg med blir tatt opp på foreldremøte i vår, og kjekt å vite hva er "vanlig" andre steder.
Sv: Leirskole og betaling (samme som på skravlesiden)
22:40 25.03.2007
Anonyme innskudd høres merkelig ut, våre barns får giro hver høst og vår, klassekontaktene ordner dette, blir det ikke leirskole eller noen flytter før det er aktuelt å dra får en igjen pengene en har innbetalt.
Anonym
13:02 1.04.2007
Er visst blitt "prinsippsak" her i kommunen. Synes det blir latterlig å gjøre slik som det gjøres her. Vet det er mange foreldre som mener som meg, men det virker som vi ikke har noe å si når kommunen har bestemt det skal være på denne måten.
Er det flere som har det slik som hos oss, eller er vi helt "sære" her....?
08:50 2.04.2007
Du sier leirskole og ikke klassetur ser jeg. Er dette en leirskole som foreldre/elever ha bestemt seg for å dra på som ikke er en del av opplegget ved skolen?
For om leirskolen er en del av undervisningen skal skolen/kommunen betale for den.
16:38 2.04.2007
mener leirskole, kommunen dekker ikke hele beløpet, husker ikke hvor mye de dekker, men det er ikke nok til "typisk" leirskole. De har ikke bestemt plass enda, mine går enda bare i 1. og 2. klasse.
01:26 23.04.2007
Skolen SKAL være gratis for alle. INGEN skal betale egenandel. Kommunene har øremerkede midler fra sentralt hold, men dessverre ikke øremerkede til leirskole. I vår kommune har presset fra foreldra ført til at disse midlene går til leirskole for 6. klassene hvert år. Andre ekskursjoner blir det da lite penger igjen til, slik at elevene ofte må sykle når ekskursjonsmålet er et stykke fra skolen. Noen ganger blir foreldra spurt om de kan stille med bil. og det ordner seg som regel.
Klassekassa her går til pølser og andre ting i forbindelse med sosiale tiltak for klassa, i regi av klassekontaktene. Det har ikke noe med skolens budsjett å gjøre, fordi det er tiltak som som regel foregår etter skoletid. Dermed kan ingen tvinges til å betale inn, men alle gjøre det likevel.
For spesielt interesserte: sjekk FUG og FAU sine sider på nettet!
Anonym
12:15 23.07.2008
klassekassa i klassen til dattera mi kan man betale inn til anonymt, slik at ingen skal føle seg presset til å betale om man ikke har råd....
alle har vel råd til en hundring i halvåret...men det er jo litt prinsippet, når det er vedtatt at grunnskolen skal være gratis, egenandelen for leirskole tur kan vel heller klassen ha loddsalg, dugnad arbeid el. for å finansiere...er ikke riktig at foreldre skal finansiere dette.