Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barn som pendler

Å pendle mellom to hjem er ganske vanlig i dagens samfunn. Men det kan være en utfordring både for liten og stor. Her kan du dele dine erfaringer med andre.
Ang felles foreldreansvar, er alenemamma og vil flytte til utlandet...
09:53 5.03.2007
Jeg og barnefaren har felles foreldreansvar, og det er jo sånn at da må man være enige om at barnet flyttes til utlandet. Noe han aldri i verden vil gå med på... Må jeg gå rettens vei først da? For å få hele foreldreansvaret? Jeg vil vel ikke få det av bare den grunnen, at jeg vil flytte fra Norge...?

Noen som har erfaringer, jeg tørner her, klarer ikke å se løsninger osv...
Anonym
Sv: Ang felles foreldreansvar, er alenemamma og vil flytte til utlandet...
17:23 5.03.2007
det er rett som du sier, du kan ikke flytte ut av landet med barnet hvis barnefar setter seg på bakbena. Jeg vil anbefale deg og kontakte en advokat og høre med han hva du kan gjøre, helst en familieadvokat som er litt inni det systemet. kanskje han kan mekle med far og få ordnet en avtale som kan funke for dere begge.

jeg skjønner godt hvordan du har det, sliter mye med far til min på grunn av felles ansvar, men det går mest på litt mer grunnleggende ting....som retten til å stoppe meg til å delta på foreldrekurs ( fordi gutten må delta to ganger og filmes til videre utvikling av systemet....), retten hans til å hindre meg i å kontakte BUP om det skulle være nødvendig, retten til å hindre meg og min sønn og reise på ferie utenlands, retten til å hindre meg å opprette konto til gutten osv osv.....listen er lang som et ondt år....

Men kontakt advokat, og se hva han kan gjøre for deg.....har du ikke råd til "vanlig" advokat så kontakt juss-formidlingen og hør med de hva du kan gjøre.

Lykke til :)

nora29
13:46 9.08.2007
Hei Nora 29

Om du har hovedomsorgen for barnet så mener jeg du kan ta beslutninger for barnet ditt i forhold til skole/barnehage/helsemessig.

Jeg har nettopp vært i kontakt med advokat med spesiale i familierett og det overnevnte var iallefall det hun formidlet til meg.

Jeg tror tilogmed at du kan få pass til barnet ditt uten farens samtykke hvis det er bare for å lage kvalm han nekter å skrive under for barnets pass. Sjekk med ditt lokale politikammer er min oppfordring.

Barneloven er veldig klar på at barnets beste er det som skal ligge til grunn. Sabotasje fra far kan du dokumentere og bruke mot han i en eventuell tvist.
Anonym
16:29 11.03.2007
Må nok gå rettens vei. Du får heller ikke pass til barnet ditt uten underskrift fra barnefaren. Veldig tøft å gå igjennom en rettsak. Anbefaler deg og snakke med en advokat som er spesialisert i barnefordelingssaker, de vet mest. Viktig med en bra advokat. Kan bli veldig dyrt da.
tia73
10:38 15.03.2007
Ja, du må nok gå rettens vei. Er i en situasjon hvor jeg også ønsker å flytte, men ikke til utlandet. Men faren setter seg på bakbena, så her må vi gå rettens vei for at en av oss skal få foreldreomsorgen. Ikke noe jeg unner noen å gå igjennom. Er en tøff prosess, og vi er bare kommt i startfasen. Som advokaten min sa så måtte jeg mulig oppgi tanken om å flytte på meg om det skulle få følger for saken min, for jeg øsnker jo å ha barnet hos meg. :) Men jeg tror nok at det vil bli tøffere for deg å komme igjennom siden det er utlandet det er snakk om. Kommer selvsagt litt an på kva avtale dere evt. kan komme fram til med tanke på samvær.
Anonym
15:36 28.04.2007
Jeg skjønner ikke helt hvorfor man må gå rettens vei. Er det ikke bedre for barnet og være der hvor han/hun har vokst opp? Alltså at barnet blir hos pappa og så kan barnet komme på besøk dit hvor du en måtte ønske å flytte? Vet ikke om disse reglene er blitt innført eller fortsatt er i planleggingsfasen, men den foreldren som bor på stedet hvor barnet har sine venner og går på skole skal ha første prioritet...over den som ønsker å flytte på seg.
Nati79
17:50 29.04.2007
Dersom faren er en ansvarlig og stabil far, så er det jo bare å flytte og overlate omsorgen fro barnet til faren?
Anonym
11:18 13.07.2007
Hei.
Loven sier at med delt foreldreansvar kan ikke en av partene flytte utenlands uten samtykke fra den andre parten.
Om du vil gå rettens vei så må det da være for å få full foreldrerett over barnet ditt. Det er eneste mulighet for å kunne reise utenlands uten samtykke fra far.
Det skal svært mye til for å ta fra en foresatt foreldreomsorg,så dette ville jeg vurdert nøye. Mulig det bare vil gjøre skade uten at du oppnår noe.

Og lurer jo litt, vil du ta barnet vakk fra faren??
stavangermamma3
19:57 13.07.2007
hun flytter vel bare 38 mil, så hun tar jo ikke akkurat barnet bort fra faren. Kunne flytet mye lengere innen Norges grenser uten at det fikk noen konsekvens i det hele tatt.
Anonym
12:44 16.07.2007
Så ikke det innlegget før etterpå, beklager.
Men loven er fortsatt den samme.
men det skal mye til for at far får full foreldrerett. Retten vil også ta hensyn til at mor har familie i sverige og at barnet da vil ha et nettverk der.
Men retter har ikke mulighet til å "dømme" delt foreldrerett, de må gi omsorgen til en av foreldrene om det kommer til en rettsak.

Men vær klar over at en ikke kan starte opp noe rettslig før man har en meglingsattest som ikke er eldre enn 3 mnd.
Og at det som evt dømmes av retten vil være juridisk bindende, en kan jo få et utfall en ikke ønsker. det er ikke bare å si at en ikke flytter alikevel da...

Ønsker deg lykke til.
stavangermamma3
10:17 8.08.2007
Jeg må si meg enig med et par over her, dersom det er så viktig å flytte bør barnet få bli der det er og har tilknytning og heller besøke mor dit hun flytter. Det er helt uakseptabelt å rive med seg barnet. Jeg tviler sterkt på at du vil få foreldreretten alene for å flytte utenlands da det åpenbart ikke er til beste for barnet. Dersom far hadde vært uskikket hadde dere jo ikke hatt delt foreldrerett i utgangspunktet.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)