Å pendle mellom to hjem er ganske vanlig i dagens samfunn. Men det kan være en utfordring både for liten og stor. Her kan du dele dine erfaringer med andre.
Fly alene Oslo-Trondheim-Oslo (samvær)
11:01 22.02.2007
Noen som har barn som reiser alene med fly Oslo-Trondheim-Oslo i forbindelse med helgesamvær? Datteren min tar fly alene annenhver helg (torsdag-søndag/mandag), hadde jo vært supert om hun kunne hatt "selskap" av andre barn på disse turene;-)
marmelade
Sv: Fly alene Oslo-Trondheim-Oslo (samvær)
13:37 22.02.2007
Her er det tromsø-oslo og på langt nær så ofte, barna har vært der to ganger på 5 mnd. Litt trist
**Angelica**
20:00 22.02.2007
Til HI.
Min datter vil til høsten begynne å reise til far på samvær til trondheim (fra Oslo). Er HELT ny på området, og jeg er enda usikker på hyppighet og omfang av samvær. Kan jeg stille deg noen spørsmål omkring temaet - blir jeg happy om du svarer (selv om det ikke var det du skrev innfor :-))
1. hvor gammelt er barnet ditt?
2. tar barnet fly alene- i så fall når begynte hun med det?
3. har dere bodd med far?
4. hva koster billettene? det må da bli dyrt, deler dele likt på billetten?
5. hvordan takler barnet flyreise?
6. har dere blitt enige om samvær så ofte - eller er det bestem av en dommer? (skal etterhvert i rettsak, så jg lurer på hvordan andre har det)
Jeg er så lei meg når jeg ser for meg en liten tynn jente alene med lapp "jeg reiser alene" rundt halsen. GRÅÅÅT!! sukk.....
Hvordan opplever dere dette?
TAKKNEMLIG for svar!
Anonym
11:36 25.02.2007
Beklager seint svar, vært bortreist:-) Bare spør du!:-)
1. Datteren vår er snart 7 år (til våren)
2. Hun tar fly alene ja (noen ganger er pappa'n med på samme tur, da han skal den veien alliekevel), hun begynte å reise alene i okt/nov-06
3. nei, vi har ikke bodd der med far, han flytta dit i høst
4. Vet ikke helt hvor mye det koster for billettene, pappa'n som betaler dem, han har heller aldri spurt om jeg vil være med å betale for dem:-) Jeg tror de koster en del, ettersom det er "spesial"reise... Får ikke billigbilletter innbiller jeg meg..
5. Hun takler reisene veldig bra, synes det er stor stas og gleder seg veldig!
6. Vi har blitt enige om samvær så ofte.
Vi opplever at flyreisene fungerer utrolig greit! Myye bedre enn å kjøre bil så langt -E6 er skummel:-(
Hun kommer fort frem og det går ikke bort masse tid på kjøring! Håper det ordner seg for dere:-) Lykke til!
marmelade
11:38 25.02.2007
Ser at jeg svarte litt feil på på spørsmål 3: vi har ikke bodd med far nei:-)
marmelade
08:07 6.04.2007
Vedr. billettpriser: det er ikke spesialbillett - du kan helt klart få tak i billigbilletter :)
Har en sønn som pendlet denne strekningen tidligere - nå er han så stor at han rett og slett ikke gidder mere... og han må få bli hørt.
Anonym
12:52 13.06.2007
Dersom dere har regelmessig samvær til fastlagte tider, er det jo bare å gå inn på de ulike flyselskapene og være tidlig ute med bestilling. Da kan du få relativt billige billetter, selv under pressede perioder som barnas skoleferier. Og vil bare si en ting til: det er en selvfølge at reisefølgets reiseutgifter også skal være en del av de totale reiseutgiftene i forb. med samvær (her blir det ofte nevnt fars billett, men det kan jo like gjerne være mor eller noen andre barnet er fortrolig med). Så lenge barnet ikke er gammelt nok til å fly alene, dvs 5 år (eller modent nok for den saks skyld) som jo flyselskapene setter som grense, så må jo barnet ha følge av en fortrolig voksen som jo kun er med for barnets skyld. For å lette reisebelastningen, kan jo foreldrene bytte på å følge, det vil jo være mest rettferdig for alle parter, gjerne nedfelle det i en skriftlig avtale, slik at det ikke er tvil om hva man har blitt enige om. Det samme gjelder fordeling av reisekostnadene. I utgangspunktet kan en av foreldrene kreve forholsmessig deling av reiseutgiftene til samvær, basert på inntekt. Dvs at tjener en langt mer enn den andre, vil det være naturlig at den med høyest inntekt bidrar forholdsmessig mer til reiseutgiftene (man må regne ut den forholdsmessige prosenten). MEN det er selvsagt ingenting i vegen for at partene kan bli enige om en annen fordeling dersom begge vil dette. Jeg bare påpeker hva partene kan fremme av krav, dersom man ikke kommer frem til minnelige løsninger.
Anonym
12:54 13.06.2007
Hmm, beklager. Har visst svart på feil innlegg. Var visst et innlegg høyere opp på siden som omhandlet dette med fordeling av reisekostnader, reisefølge m.m., som jeg mente å svare på. Sorry
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem