Vaksinering er et omdiskutert tema, det er det ingen tvil om. Det er heller ingen tvil om at vaksiner i hovedsak redder liv rundt om på hele kloden vår og at vaksinasjonsprogrammer har utryddet feks kopper som sykdom. Av 1000 barn som ikke er vaksinerte og får meslinger, så vil ett av dem dø, også her til lands.
Så har man også situasjoner der vaksiner ikke har vært skikkelig utprøvd før man tar dem i bruk, og dette har blitt store tragedier. Feks Thalodomid barna som ble født på 70-tallet.
Før du fatter en beslutning om hvorvidt du skal la være å vaksinere barnet ditt, så ta en skikkelig diskusjon med helsesøster eller fastlegen din, alternativt våre barneleger som du kan treffe på nettprat på www.gullsmokken.com.
Slit debatten med helsa, men fatt ikke beslutningen din på bakgrunn av innleggene her.
Vennlig hilsen jordmor Siri
MMR vaksine....
23:40 21.02.2007
Skal på 15 mnd kontroll om ett par uker, noen her som har valgt å ikke vaksinere barnet?
Er så usikker hva jeg skal gjøre...
Vi har nå valgt ikke å ta mmr vaksinen og heller ikke den til 3.mndr.. tenker å vaksinere mot stivkrampe og polio når babyen er større.. Vi fant ut at dette var det riktige for oss.. har vært usikker og føles godt å få tatt standpunktet.
Vi var også under prossessen hos konsultasjon hos en allmennpraktiker/ antroposof.. og må bare si at det var utrolig deilig å høre en lege støtte hva jeg har tenkt selv og hva jeg har lest.. hs sier jo bare vaksiner vaksiner vaksiner og det er ganske slitsomt å diskutere med dem..
Anonym
Sv: MMR vaksine....
12:55 25.02.2007
vi utsatte mmr en stund, enn så lenge er det jo flokkimmunitet så det er jo trygt.... Ville utsatt den til jeg følte meg sikke på hva som er best å gjøre. Men jeg ville ikka latt være å vaskinere hvis ikke barna gjennomgår sykdommen før pubertert. Dette med tanke på kusma hos gutter og rødehunder hos jenter. Dessuten blir man veldig syk hvis man får noen av barnesykdommene som voksen.
Vi har valgt å ikke vaksinere våre barn, da tvillingutten vår fikk vaksineskade av mmr vaksinen, heldigvis ikke i alvorlig grad, men er meget fornøyd med valget. Kjempet en stri kamp med helsestasjonen, men når helsesøster kunne fortelle meg at den eneste bivirkningen av vaksiner var lett smerte ved stikk stedet og lett feber, ble jeg provosert! Det skjer nok MYE mer når kroppen får et sjokk av innputt av "mikroorganismer". Respekterer alle valg jeg, men føler de som ikke er vaksinert her i gården har et helt annet og bedre immunforsvar enn de med! Alle fikk kikhoste vaksinert eller ikke og i samme styrke.
Jeg har ikke latt mine barn få MMR vaksine. Nå er den minste riktignok bare 3 måneder så det er en stund til det er aktuelt. Vi har planer om å vurdere å gå til fastlegen å få resept på ren mesling-vaksine til alle tre etterhvert. Etter-sykdommer etter meslinger kan være ganske skummelt. Men jeg ser ingen grunn til at ikke små barn skal kunne få kusma og røde hunder. Hadde selv begge deler som barn. De får heller ta standpunkt til om de vil vaksinere seg mot disse sykdommene når de selv er voksne nok til å bestemme.