BarnetMitt: 6-8 år
For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Fordøyelses problemer hos seksåringen..... Hjelp!!! |
15:40 21.02.2007 |
|---|---|
Nå er jeg så lei meg. Datteren min er veldig plaget med forstoppelse, og har vært det i mange år. Vi har gått på utallige kontroller og undersokelser, men ikke fått noe råd som hjelper. Det største problemet er at tarmene hennes er så utvidet pga. forstoppelsen, at avføringen bare går rett igjennom om i trusa. Dette er jo noe hun ikke kan noe for, og det er ekkelt og leit for alle parter. I tillegg tisser hun på seg. Mange ganger. Idag hentet jeg henne på SFO. I garderoben satte hun seg ned på knærne på gulvet, og jeg ba henne gå på do. Men det sa hun at hun ikke måtte.... Først da jeg bla sint på henne og fysisk løftet henne opp fra gulvet, gikk hun på do, da klarte hun nesten ikke å gå oppreist, og jeg så en stor våt flekk i rompa hennes. Hun satt altså på gulvet og løy til meg. Det er dette jeg blir mest sint og fortvilet på. Jeg er fulstendig klar over at det ikke hjelper å bli sint på henne, men når hun kan bruke 10 truser om dagen, er det en stor prøvelse å ikke bli sint. Jeg er så redd for hvordan dette skal ende. Hun er jo stor, går i 1. klasse, og snart vil jo de rundt henne reagere..... Jeg er redd jeg vil bli en barnemisshandler snart, om ikke fysisk, så psykisk. Hjelp................. |
|
| Anonym | |
Sv: Fordøyelses problemer hos seksåringen..... Hjelp!!! |
09:52 22.02.2007 |
|---|---|
Nå vet jeg ikke hvor mye du har fokusert på problemet. Men hvorfor ikke prøve en liten periode å ikke fokusere for mye på det. Selv om det er veldig vanskelig så prøv å holde en positiv tone. Ikke bli sint, ikke kjeft osv. Inngå avtaler med henne. Lag et belønningssystem når det går bra, og viktigst av alt du må vise at du har stooor tro på at hun klarer det. Når det gjelder hard mage, ikke undvik fra regelen om å drikke mye vann, grovt brød og ikke altfor mye melk (3 glass) hver eneste dag. Det tar noen uker før det blir effekt, bruk lett avføringsmiddel i en periode (fra apoteket) Håper ting ordner seg. |
|
| Anonym | |
21:23 22.02.2007 |
|---|---|
Huff, jeg likte ikke rådet om å lage et belønningssystem! Mener anonym over her virkelig det? Hvis det er slik HI skriver, at hun ikke kan noe for det, torr jeg at det kan få fatale følger om du begynner å belønne henne. Jeg tror nok at hun vet godt - kanskje for godt - at dette er et problem. Anonym skriver samtidig at dere ikke bør fokusere så mye på det. Hvordan kan man la være å fokusere på det, og samtidig innføre et belønningssystem? Jeg skjønner godt at dette går på nervene løs for deg! Det som gjør en mest sint, er når ungene ikke vil høre på en når en vil deres beste, og når de ødelegger for seg selv ved å ikke høre etter! Hva med å prøve å bruke bleier en periode? Kanskje hun nekter det? Hvis dere ike har gjort det, ville jeg ha tatt kontakt med helsesøster eller PPT. De kan nok gi deg mye mer kvalifiserte råd enn det vi her kan! Håper at det ordner seg! |
|
| Forundringsautomaten | |
21:46 22.02.2007 |
|---|---|
Innledningsvis vil jeg si at problemet ikke er ukjent. Og at i mange sammenhenger fungerer faktisk belønningssystemer ganske bra. Ta feks barn med adferdsvansker, de kan ikke noe for at de feks blir sinte osv, men positiv forsterkning av ønsket adferd har beviselig effekt. Hvis barnet derimot har en medisinsk tilstand (feks urinveisinfeksjon) er det beste å behandle i samråd med lege. Kan hende det ligger noe psykologisk bak, og da kan en samtale med helsesøster/bup eller lignende være til hjelp. Det er fullt ut mulig å ikke fokusere for mye på det, da mener jeg selvsagt negativ fokusering. Ros, oppmuntring osv når det har vært en bra dag gjør bare godt uansett årsaken til problemet. Bleier for ei jente på 6 år som kan hende har gått uten i flere år ser jeg for meg som ydmykende for barnet, men selvsagt noe som må vurderes i samråd med fagpersoner....og barnet selv må jo være enig. Man kan ikke tvinge et så stort barn til det. Jeg håper selvsagt du finner noe som hjelper. Lykke til. |
|
| Anonym | |
21:57 22.02.2007 |
|---|---|
Jo vist kan man tvinge et barn på 6 år til å bruke bleier dersom hun/han har behov for å bruke det. Noen ganger må vi voksne rett og slett ta noen upopulære avgjørelser selv om barnet ikke liker det. Og dersom barnet sitter å tisser på seg og benekter dette så syns jeg ikke det er noen grunn til å avfeie bleier som et praktisk hjelpemiddel. |
|
| Anonym | |
09:35 23.02.2007 |
|---|---|
Selvsagt kan man i praksis tvinge et barn til hva som helst. Poenget mitt var heller at man må vurdere nøye om tvang er det riktige virkemiddelet i akkurat denne sammenhengen. |
|
| Anonym | |
17:32 23.02.2007 |
|---|---|
Jeg føler egentlig at vi har prøvd alt. Vi har prøvd å overse, vi har prøvd belønning, vi har vært sinte, lei oss osv. Hun går på et maveregulerende middel vi får på resept, det gir en viss effekt, men ikke nok til at problemet blir borte. Og det at hun tisser på seg... Huff, nå føler jeg ensten at det er det værste. Hun fortrenger det, og nekter for at hun skal på do. |
|
| Anonym | |
21:32 23.02.2007 |
|---|---|
Skjønner godt at det er både vondt og vanskelig. Og ikke minst frustrerende. Ofte når blir man sint når man er fortvilet, fordi man er oppgitt å ikke vet hva man skal gjøre. Hvis det ikke er noe medisinsk galt med jenta er det ikke annet å gjøre enn å jobbe med problemet(NB urinveisinfeksjon, kun en urinprøve som skal til). Du kan søke råd hos profesjonelle, og i samråd med dem sette opp en plan for hvordan dere skal bli kvitt problemet. Du kan jo også tenke på når det startet og om det skjedde noe spesielt i den perioden. Nye søsken, skolestart, samlivsbrudd, osv. Ofte kan jo barnet reagere på"sånne ting. Det kan vel også være at jenta ikke orker stresse med mye klær å ta av seg, eller kan hende ting er så morsomme at hun ikke har tid. Det er iallefall viktig å ikke skjenne på henne, det har du jo funnet ut at ikke hjelper uansett. Kan hende det tar lengre tid enn ventet med feks positiv forsterkning før du ser resultater. Kanskje du i en periode fysisk følger henne på do hver time?? Stå på. Håper iallefall ting ordner seg snarlig:) |
|
| Anonym | |
14:47 5.03.2007 |
|---|---|
Har du prøvd Benefiber? det hjelper på å regulere magen og kan gis til barn på lik linje som voksne ( det fåes på apoteket) Jeg hadde et problem med min sønn for vel et halv åt siden hvor han omtrent daglig bæsjet i buksen sin, men det kom av at han ikke likte doen på skolen ( de har unisex-toaletter, ett toalett på 3 klasser...) fordi han var redd de andre skulle kjenne lukten etter han. Han ble veldig hard i magen av det som igjen førte til at han ikke ville på do. han var og veldig fær med å tisse i buksen ( det og nesten daglig). Det ente med at jeg startet belønning for hver dag han kom hjem uten bæsjetruse, 5 kr dagen til lørdagsgodt. Etter få uker var frykten for skoledoen borte og han var sjeleglad for full pott til lørdagsgodter. han er begynt med benefiber, og tar vanlige vitaminer hver dag, dette hjelper veldig på avføringen. tissingen tok vi til slutt på samme måte, 5 kr dagen og igjen gikk det bare noen uker før han hadde sluttet helt med det. Barn i 6-7 års alderen kan helt fint starte et belønningssystem for å utelukke uønsket oppførsel. Men det er da utrolig viktig at du forklarer henne grundi hva det går ut på, hva "premien" er og hvor lenge dere skal holde på med det sjemaet. leg et eget sjema for den ene oppgaven dere skal løse :) Gi gjerne beskjed på skolen og sfo og få de til å minne henne på et toalettbesøk før de går ut, før mat osv. mange barn er gjerne for opptatt til å huske å gå på do. håper dere klarer å løse dette :) |
|
| nora29 | |
08:53 23.03.2007 |
|---|---|
HEI!jeg kajenner meg veldig godt igjen her...har selv en gutt som er 6 og et halvt år,og han sliter fortsatt med både bimmelim,og bommelom.. Slik jeg ser det,er det ingenting som har vært u prøvd..jeg har vært dritlei,sint,frustrert,prøvd å være i møtekommende og forståelsesfull..vi har prøvd belønning,har vært på sykehuset å "Tømt"tarmene utallige ganger...Men vet du hva som hjelper for min lille gutt?1.nytt kosthold.(havregrøtm linfrø og jordbærsyltetøy)og masse vann..2.knaskegulerøtter i nisteboxen på skolen.Droppa skolemelka,og sender med han vann(husk at imsdal har m smakstilsetninger,og d smaker som saft).3.vann,vann,vann..og bytt ut grovbrød med speltbrød.det smaker ikke vondt heller...Unngå gjærbakst,loff,melk,gi henne masse frukt,og unngå så langt du kan de u heldige frokostblandingene...det finnes mange gode,som ungene liker som har høyt innhold av fiber.dersom det skulle dreie seg om en urinveisinnfeksjon er det vann,vann,vann,og masse c viteminer som gjelder.SÅ enda en ting..jeg fikk et reseptfritt middel på apoteket beregnet for barn m mye hard mage...det heter duphalac,smaker skikkelig søtt,og lillemannen min har ingen problemer m å drikke den. Det er ikke et avføringsmiddel,og kan brukes over lengre tid.Ment for å "myke"opp bæsjen.Mange barn kan få do-vegring hvis de har hatt skikkelig hard bæsj en gang,og det har gjordt vondt. OG kanskje det ALLER viktigste...snakk med de på skolen om problemet.be de sørge for at de legger opp samme do-rutine til henne,som den du har hjemme...Be dem i det minste om å spørre henne ofte,og følge henne til do.TRO MEG det fungerer veldig mye bedre for min lille gutt nå.selv om det av og til skjer uhell,så er det ikke så ofte lengre som før..men Rutiner,kostholdsendring,og at du følger med på henne,er veldig viktig i en periode..min gutt er ofte så engasjert i ting at han "glemmer seg"eller gir blaffen..utrolig,men sant!heller spille ferdig en omgang på playstation,enn å gå inn å sette seg på do..Håper du fikk greit svar,hvis ikke har jeg flere tips på lager.og husk!det er lov å vise barnet ditt sine sanne følelser..det går ann å si at nå er du sint/fortvila og lei...barnet forstår meget godt at det ikke er normalt å bæsje/tisse på seg når det er 6 år..ikke la det tro at det er greit...har vært der også...det funka IKKE.. |
|
| lubben77 | |