Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 6-8 år

For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
6-åringen til min samboer.. litt langt kanskje..heh..
 17:13 17.02.2007
Jeg har bare erfaring med en gutt i familien fra før..som er like gammel.. så jeg vet ikke helt hva man skal forvente av en på 6 år..(snart). Og han som jeg er tante til, er en helt annen type gutt og.. og litt eldre for alderen, så det blir helt feil å skal sammenligne..

Og der ER jo postive ting også..men nå tar jeg opp litt ting jeg synes er litt uklart, og kanskje litt slitsomt og. Faren vil og ha råd.

Er ikke så lenge siden de flyttet inn til meg og min datter på 3. Så er det og sagt..derfor litt utfordringer kanskje i starten .. ;)

Men til saken..min samboer duller mye med sønnen..altfor mye. Sønnen maser _hele_ tiden.
Og samboeren min gir seg etterhvert, og så får gutten viljen sin. Alltid.
Samboer har dårlig samvittighet for at han får lite tid med gutten..men har han jo halvparten av tiden (2 uker).
Men han er klar over at han har dullet for mye med ungen..det har han fått resultatet av nå. Men han mener han ikke plutselig kan begynne å lage regler. De har ikke hatt noe særlige regler..
Er det ikke greit å innføre litt regler nå da..at det er sånn at de reglene kommer fordi vi alle nå bor sammen, og sånn er det i dette huset..? Om dere skjønner?
For barn har jo andre regler mange ganger i barnehagen, enn hjemme feks. Sånn og sånn er det hos moren, sånn og sånn er det i barnehagen, og sånn er det her..
Vil bare få noe til uten at det skal bli for mye for gutten og.. og vi får jo dårlig samvittighet når man plutselig skal sette grenser..
Men han har jo ikke hatt noe fra før. Som regel får barna grenser og lov til ting etterhvert som de vokser.
Så det blir jo litt og litt..

Og såå..det jeg lurer litt på....
Hva kan jeg forvente av en på 6 år..? Jeg har jo null erfaring..så og si.

Men..faren kler på og av han klær.. jenta mi på 3 gjør det jo selv..
Burde han ikke lære seg å gjøre det selv før han starter på skolen feks..? Han vil ikke..så det må kraft til for å få på klær..og da biter og slår han..så er litt vanskelig å vite helt hva man skulle gjøre der..
(jeg har han om dagene når faren er på jobb..og gutten er jo sterkere enn meg..så tør liksom ikke begynne å bryte med han..hehe..)

Og så..han har ligget i samme seng som faren bestandig..nå må han dele rom med jenta mi til vi får bygget ut huset.
Han vil bare ligge sammen med faren, og det er jo forståelig..men det kan jo heller ikke fortsette sånn..?

Så kommer det til ansvar..rydde opp etter seg..det gjør han ikke.. faren gjør det.
Har holdt på lenge med jenta mi for å lære henne sånt .. hun rydder etter seg, setter tilogmed fat inn i oppvaskmaskinen etter seg, rydder av bordet ..sier takk for maten og løper inn i stua.
Han på 6 skal plage henne når de spiser, rydder ikke opp..klager over mat..vil ha noe på brødskiva, og ombestemmer seg etterpå. faren lager ny. Orker ikke å rydde etter seg. sier ikke takk for maten.

Og på do..han må vi mase på for å få til å gå på do. når han først går på do å bæsjer så må vi tørke han. Når skal de kunne dette selv..?

Jeg får lov å sette grenser for han..og har både moren og farens velsignelse. Moren er glad for at han har funnet noen som setter litt grenser og har regler..heh..

Men det er jo litt lett og da, å føle seg som den onde stemor.. for jeg blir jo den som sier ifra.
Men synes uansett vi må samarbeide..for jenta mi tar etter han..og ting jeg har lært henne til lenge, kutter hun ut fordi hun ser at han ikke gjør det.
Og så kan jeg si ifra og kjefte på datteren min om de gjør noe galt.. (hun gjør det jo om han sier det er greit..han er jo eldre).
Men han får ikke kjeft fra faren!

Og hun blir jo helt forvirra..hun får høre det og ikke han.

Og så..ikke misforstå..men når jeg og samboer ligger i senga om morgenen, så kommer gutten opp i senga til oss..
Han kler av seg bleien først og kaster den på gulvet..så er han naken, for å så legge seg oppi senga..og vi ligger jo som regel nakne om morgenen selv. så kommer gutten å skal ligge inntil meg og gnur seg oppetter meg. synes det er ekkelt og ble kvalm av det sist... jeg mener det ikke sånn men jeg kjenner jo ikke gutten så godt, og jeg er bare ikke vant til det. samboer forsto ikke problemet med det..
Men skal det da være sånn..? For jeg må si at jeg ikke tror helt jeg kan venne meg til det.......
Men aner jo ikke hva jeg skal gjøre når samboer ikke forstår det..da kan jeg jo ikke bare nekte for det.

Ble langt og rotete..har vært en lang dag allerede! hehe..

Anonym
Sv: 6-åringen til min samboer.. litt langt kanskje..heh..
 18:21 17.02.2007
Har jeg forstått det riktig? Dette dreier seg om en gutt på snart 6 år som bla. bruker bleier og ikke kan/vil kle på seg? Jeg skjønner godt din frustrasjon med tanke på de problem du tok opp. Det er sikkert ikke enkelt å skulle komme å sette grenser. Jeg tror at en av de viktigste tingene du og guttens barnefar kan gjøre er å sette dere ned å bli enige om regler som skal gjelde. Jeg tror du har rett i at du kanskje vil bli oppfattet som "den strenge ste mor" dersom du alene skal sette grensene. Barnet/a vil jo raskt gjennomskue dere dersom den ene er "snill" og den andre er "streng", og vil kunne sette dere opp mot hverandre, noe jeg vil tror kan føre til ytterligere uenighet mellom dere voksne, samt at barna ikke føler at ting er konsekvente, noe jeg tror kan føre til utrygghet. Kanskje du og guttens barnefar kan komme til kompromisser, som dere begge kan leve med. Kanskje du feks kan kle på deg før gutten kommer i senga, evt stå opp, eller at dere har regler på at dersom han skäl opp i sengen til dere må han ha underbukse på? Er enig med deg at en gutt på snart 6 år skal kunne kle på seg, så kan han det ikke, er det på tide å lære seg det (dersom han ikke har spesielle problem som gjør at han ikke er i stand til det enda). Jeg tror dere kan få løst mange av disse problemene ved at dere voksne er samkjørte!

Lykke til!!
Anonym
 21:45 17.02.2007
Her er det jo liten tvil om at det ikke finnes grenser og det blir ikke stilt krav til denne gutten. En 6 åring skal kunne kle på seg selv, han skal selvsagt rydde opp etter seg, og det er nok på tide at han snart lærer seg å tørke seg bak på egenhånd når han har vært på do. Vær med på å sette grenser slik du gjør og lær gutten opp til å bli mer selvstendig, men det kan kanskje være lurt å ikke innføre alle endringer på en gang. Når det gjelder bleiebruken så tolker jeg den dit at det kun er snakk om nattbleie fordi han tisser i sengen, men at han går på do på dagtid, siden du nevner dette med å tørke i baken når han har bæsjet? Det er ingen grunn til å lage noen sak ut av at en 6 åring som tisser i sengen fortsatt har bleie på seg om natten. Men du kan godt kreve at han skal beholde bleien på om han skal opp i sengen dere, dersom du syns det er ekkelt at han ligger der naken.
EvaL
 22:29 17.09.2007
jeg er enig m samboeren din om at det å plutselig lage regler kan være vanskelig, dere bør snakke med han først og fortelle at dere skal innføre regler, sånn at det ikke kommer som et sjokk på han. Kanskje han kunne være med å lage reglene sammen med dere, da blir de kanskje lettere å følge og han føler at han har fått være med å bestemme litt han også. dere må være forberedt på en kamp, en kamp som avtar etterhvert som han lærer å følge reglene. Det viktigste er at dere er konsekvente og ikke gir dere, for om han merker at dere gir dere, kommer han bare til å fortsette og da er det liten vits i reglene deres. Jeg jobber i barnehage med barn i alderen 3 til 6 år, omtrent halvparten av 6 åringene trenger hjelp til å tørke seg bak, så det er ikke unormalt. dere bør imidlertidig trene på det før han begynner på skolen. ikke særlig kult å sitte på skolen do og rope: feeeerdig. og helt til slutt. Dere må innføre regler, det blir bare verre jo eldre han blir. Lykke til
barnepleier
 14:11 4.10.2007
Må bare slutte meg til de andre. Regler må inn NÅ...gjerne litt og litt som det foreslåes her over, og at han blir forberedt på at det blir endringer på mange områder - men det må helt klart til. Ellers blir ungen "ødelagt" og uspiselig, og det ønsker vel ingen.
Har en på 5,5 år selv og jeg ser jo hvor lang tid det tar å få regler til å "nå inn" og følges. Oppdragelse er et langvarig prosjekt og derfor må dere iallfall ikke la det gå mere tid før dere tar fatt i problemområdene.
Hvis en 6-åring fortsatt går med bleier pga sengevæting(?) bør han til lege. Da kan det ligge en fysisk årsak bak, ikke "bare psykisk". Et hormon (anti-diuretisk hormon =ADH - diurese betyr vannlatning) er ansvarlig for å regulere mengden urin som dannes. Det ser ut som om de som fortsetter å bli våte om natten, danner for lite av dette hormonet. Verdt å sjekke ut.
En gutt som skal begynne på skolen må kunne de mest elementære tingene, ellers får han dessverre unødvendige problemer. Det er stor forskjell på skole og bhg når det gjelder personlig oppfølging.
Du må selvsagt også ta hensyn til at din datter får et bedre forbilde i storebroren sin, helt legitimt det.
Ønsker dere lykke til, det må nok noen stramme grep til - men det er helt klart verdt det!
mamman_til_2
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------