For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Sengevæting og Minerin
18:22 16.02.2007
Nå gjør vi et andre forsøk...
Har en flott gutt på 7 år, som desverre tisser i senga hver natt. Han sover veldig tungt, og har forholdsvis stor produksjon av urin om natten.
Vi bruker Dry Nights.
For 1,5 år siden prøvde vi Minerin, men sluttet etter 3 uker, da det ikke hadde noen effekt. Heller ikke da vi dobblet dosen.
Nå prøver vi en ny runde med Minerin, siden legen mente at vi skulle ha en lengre behandlingstid enn sist gang.
Har noen erfaringer med Minerin ?
Vi har prøvd det meste av alternative ting, you name it. Det eneste vi ikke prøvd er alarmmatte, men det blir vel det neste antar jeg.
Nå har han fått time på sykehuset for å ta ultralyd av nyrer og urinveier, bare for å bekrefte/avkrefte at det ikke er noe unormalt der.
Vi gir ikke sengevætingen så mye oppmerksomhet i det daglige, men jeg tror gutten vår virkelig kunne tenke seg å ha det annerledes.
Anonym
Sv: Sengevæting og Minerin
20:53 16.02.2007
Har ei jente på 8 med samme problem. Vi hadde et forsøk med Minirin før jul. Doblet dosen etter 2 uker uten effekt, og sluttet da etter ca 2 nye uker, tror jeg. Vi hadde prøvd akupunktur/homoepat før sommerferien med liten effekt (men ga oss muligens litt tidlig, hun var ikke motivert til å fortsette etter sommerferien). Vi har og blitt henvist til barnepoliklinikken etter vinterferien, med UL.
Vår fastlege mente at det skulle skje noe ganske raskt hvis minirin hjalp, og at det ikke var noe vits å fortsette lenger hvis det ikke var noe bedring.
Har heller ikke prøvd matte, og hvis barnelegen foreslår det nå tror jeg jeg spør om vi kan vente til sommerferien (greit med tynnere dyner, vær til utetørk, osv, og ikke minst ingen skole dagen etter hvis hun er oppe hver natt).
Håper du vil dele erfaringer etter dere har vært på sykehuset. Kjekt å høre hva andre mener og.
PrinsesseSjefen
20:55 16.02.2007
er forresten et forum nå som heter sengevæting
PrinsesseSjefen
08:53 14.05.2007
Minirin har nå blitt trukket tilbake på markedet pga. av skadelige bivirkninger.
Våre erfaringer med Minirin har ikke vært bra.
For det første hadde det lite effekt på sønnen vår, dvs.nattrusa ble ikke fullt så tung, men tørr ble han ikke.
Han gikk på maks dose i tre uker, da dette ikke det gjorde han tørr, sluttet vi gradvis med å gi han disse smeltetablettene. Hadde væskerestriksjoner hver kveld også.
Den andre erfaringen vi hadde, var at når vi sluttet med disse, ble det helt "vilt" med tissingen på natten.
Nattrusene ble kliss bøte hver natt, og sengetøyet med. Han hadde aldri tisset så mye noen sinne på natten etter at han sluttet med tablettene !
Jeg fløy på apoteket å hentet nye typer nattruser og innlegg , men ingenting hjalp igrunn. Skjønte ingenting av dette.
Etter ca.14 dager normaliserte det seg igjen, og nattrusa var "vanlig "bløt igjen, uten lekkasjer.
Nå skjønner jeg kanskje hvorfor.
Minirinen har holdt tilbake væske i kroppen, som igjen gjorde at han tisset unormalt mye etter at han sluttet med Minirinen.
Dessuten synes jeg ikke sønnen min var lett å ha med å gjøre i den perioden han holdt på med Minirinen. Likte ikke atferden hans.
Dette er vår erfaring. Har andre erfaringer med Minirin ?
Anonym
18:25 21.05.2007
var til barnelegen i dag. han sa at det var nesesprayen og tablettene som skulle svelges som var trukket tilbake fra markedet. Det kommer visst en ny spray etterhvert. Vi bruker smeltetabletter og de er ikke trekt tilbake. Så vi fortsetter med de gjenneom sommeren
PrinsesseSjefen
15:10 29.05.2007
Hvilke nattruser brukte han da han tisset igjennom, og hva het de nattrusene du byttet til som du hentet på Apoteket? Vi trenger et tykkere hjelpemiddel enn det han har i dag for å holde sengen tørr, og kanskje du kan komme med en anbefaling av bleier vi kan bruke?
Anonym
23:13 19.05.2007
Har akkurat samme problem med vår gutt på 6,5 år. Har prøvd alt unntatt alarm og minirin. Vi var til kiropraktor i forrige uke og fikk konstatert at han hadde en fot som var litt lengre enn den andre og skjevt bekken. Så nå skal vi på et par behandlinger,så vil tiden se om det er det som gjør at han aldri er tørr på natta. Ellers tror jeg vi får ta tiden til hjelp,selv om det ike er noe morsomt problem for de kjære barna våre!
BigHorn
08:40 21.05.2007
Kjenner meg igjen! Har ei jente som endelig har sluttet med å tisse på seg om natta! Nå er hun 11 år. Me prøvte alt, maks dose med minirin, først spray så tabeletter, lang behandling hos soneterapi, homepat, alarm matte, men med dårlig virkning.
Så blei me tipsa om ei tua naturterapeut!! Etter to behandlinger var hu tørr, og har nesten ikke hatt uhell.
Men, for og å si det: Jenta mi ble og kontrolert på røntgen, det viste seg at hu var opstipert eller hva det heter. At tarmen er full av avføring og dette tar følelsene ifra å ha kontroll nedentil og at hun derfor tiste på seg om natta.
Tips til andre, me følger kanskje ikke alltid så godt med om de bæsjer hver dag.
Anonym
22:24 28.05.2007
heisann!
har en gutt på 7 år som og tisser hver natt.. prøvd minirin 2 ganger uten hell. vi har nå vært på ultrld av blæra men den var helt normal,,
det er en utrolig kjip ting å våkne til, men han kan jo ikke noe for det. det er heller ikke et tema vi snakker om hjemme med han. han sover veldig veldig tungt det tror jeg er problemet hos mitt gull.
jeg bærer han inn på do før jeg legger meg og han står i søvne å tisser, likevel har han tisset igjennom på morran, han sover med bleie.
fikk innkalling til barnespesialist nå. men 4-5 mnd venting er for lenge, så nå vet jeg ikke hva jeg gjør. haper det går greit og unna m deres gutt!
cg82
15:12 29.05.2007
Slutt med å ta han opp når du skal legge deg, på den måten lærer du kroppen hans til at den skal tømme seg om natten. Dersom han tisser igjennom, ja så har han for små bleier.
Anonym
23:22 30.05.2007
Kjøp større bleier. Og for all del...IKKE ta han opp om natten for å tisse, hvis han ikke selv er våken. Skal han først tisse om natten, så VEKK han. Står han å tisser i søvne, så er det det samme som at kroppen lærer å tisse når den sover, og det er jo nettopp det man ikke vil. Lær gutten heller å våkne for å gå på do, ved hjelp av vekkerklokka eller liknende, slik at han er bevist over hva han gjør.
Og hvis han både tisser om natten, OG tisser igjennom bleien, så må da denne gutten ha kolosalt full blære når han legger seg. Eller kan det være at snurrebassen ligger feil? må peke rett ned for at bleien skal ta til seg væske fra den. alle andre vinkler, så går det utenfor.
Anonym
00:03 25.06.2007
Jeg ser at det er mange som har prøvd alt, utenom alarm. Hvorfor er det sånn?
Her er det i hvert fall alarmen som virker, ikke noe annet. Har også prøvd minerin, men det hjalp ikke.
Prøvde så med alarm, og det ble raskt bedre. Sluttet med alarmen for tidlig, så hun fikk tilbakefall. Da begynte vi på nytt, og denne gangen beholder vi den en god stund, selv om det går helt fint nå.
Hvis dere går for alarm, vil jeg anbefale den typen som en fester i trusen, og ikke alarm-matte. (Har prøvd begge deler...)
summer-girl
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem