Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Vaksinedebatten

Vaksinering er et omdiskutert tema, det er det ingen tvil om. Det er heller ingen tvil om at vaksiner i hovedsak redder liv rundt om på hele kloden vår og at vaksinasjonsprogrammer har utryddet feks kopper som sykdom. Av 1000 barn som ikke er vaksinerte og får meslinger, så vil ett av dem dø, også her til lands.
Så har man også situasjoner der vaksiner ikke har vært skikkelig utprøvd før man tar dem i bruk, og dette har blitt store tragedier. Feks Thalodomid barna som ble født på 70-tallet.
Før du fatter en beslutning om hvorvidt du skal la være å vaksinere barnet ditt, så ta en skikkelig diskusjon med helsesøster eller fastlegen din, alternativt våre barneleger som du kan treffe på nettprat på www.gullsmokken.com.
Slit debatten med helsa, men fatt ikke beslutningen din på bakgrunn av innleggene her.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Kikhostevaksine og influenzavaksine!! Ser nesten ut som om disse ikke virker.
 20:41 13.02.2007
Jeg har ofte spurt om dokumentasjoner på en eventuell virkningsmekanisme omkring immunsystemet og vaksinasjoner. Det er vel meget betenkelig at vi har hatt en vaksine pertussis fra året 1918, og hvor ansvarlige produsenter og rådgivende helsemyndigheter fremdeles ikke kan gi en solid dokumentasjon på virkningsmekanismen. Økt antistoffkonsentrasjon mot virus/bakterier er en av faktorene som benyttes til forklaring. Immunsystemet er vel mer komplisert oppbygd enn kun denne antistoffkonsentrasjonen. (Det ble riktig nok gitt en Nobelpris for denne oppdagelsen, tror det var rundt 1905) Antistoffet ble beskrevet som "en magisk kule" som tilintetgjorde de små mikroorganismene. Forskjellen mellom en kritiker til vaksiner og en som tror på vaksiner og helsemyndigheter er at det finnes for mange ubesvarte fakta omkring effektivitet, langtidsskader etter vaksiner, forskningsjuks og nødvendigheten av enkelte vaksiner. Hvorfor oppnår de som har gjennomgått sykdommen en livslang immunitet mot feks. kikhoste, meslinger, røde hunder, kusma osv, men de som er vaksinerte mot disse sykdommene faktisk kan utvikle sykdommen på et senere tidspunkt i livet. Hvorfor er det kun det Humorale immunsystemet som aktiviseres ved vaksinasjon og det Cellulære immunsystemet og humorale immunsysteemet når smitten er et faktum. Det står skrevet i de medisinske lærebøkene at vaksinasjon og de påfølgende prosesser, er en etterlikning av immunsystemets virkemekanisme. Altså at vaksinen skal gi en livssslang eller en beskyttelse mot de sykdommer vi vaksineres i mot. Hva med Tuberculose og Tetanus (stivkrampe). Kroppens Immunsystem er ikke en gang i stand til å gi immunitet mot disse sykdommene. Til og med ikke hvis en har gjennomgått sykdommen. En må vel få stille spørsmålet: Hvordan er det mulig at en vaksinasjon skal gi immunitet når immunsystemet selv ikke klarer det. En vaksine skal jo etterlikne et angrep, for så å gi beskyttelse. Det sto skrevet i den 8. Internasjonale Tetanuskonferansen under oppsumeringen:<<(...) "men de immunologiske mekanismene, som er direkte involvert i kampen mot mikrobene under en infeksjon, og som på raskest måte fremkaller komplekse beskyttelsesreaksjoner, har man svært liten innsikt i, selv om dette er av meget stor interesse".>>
Ved poliomyelitt er det også grunn til å stille spørsmål ved betydningen av antistoffet. Den alvorligste formen for poliomyelitt starter helbredelsesprosessen allerede før det kan observeres at det produseres antistoffer med nøytraliserende virkning. Det er også mange ubesvarte spørsmål omkring diagnostisering, innrapportering og faremomentene ved tidligere poliovaksiner. Uavhengige studier ser sammenheng mellom alvorlige sykdommer, men disse studiene blir som regel blankt avvist fra produsentenes og helsemyndighetenes "uavhengige" men finansierte studier.

Norge har de siste årene hatt en eksplosiv økning av bla kikhoste. Ganske riktig en forferdelig sykdom hvis den angriper små barn under 3 mnd. I 2004 ble det meldt 7775 tilfeller av kikhoste i Norge. Dette er nesten en tredobling fra 2003. Kikhoste har de siste årene vært den hyppigst meldte av de meldingspliktige smittsomme sykdommene i MSIS. Vi ser nå at Oslo har kommet ned på 1960 nivå med innrapporterte kikhostetilfeller. Ellers er det en eksplosiv økning landet rundt. Hvordan er det egentlig mulig å ha en kikhosteepidemi i et land som har 95% vaksinedekning. Hvor er dokumentasjonen på antistoffets betydning når vi ser på de reelle tilfellene av kikhoste. Hva med de som ikke innrapporteres. Min mening er vel at skal vi tro at denne vaksinen er virksom, så har jeg store problemer med å ta forskere på alvor, eller de som bruker argumentet "viktighetene for den gode folkehelsen".

http://www.fhi.no/eway/default0.asp?pid=223&oid=0&e=0&trg=Area_4336&Ma inArea_4320=4392:0:15,3095:0:0:0:4320;4389;::0:0:0&ContentArea_4392=4470:54060::0:4664 :1:4320;4392;::10:0:0&Area_4470=4336:54057::0:4569:1:4320;4392;4470;::10:0:0&Area_ 4336=4336:54060::0:4569:1:4320;4392;4470;4336;::10:0:0

Hva med influensavaksinen og epidemiene som får store medieoppslag hver høst. Innfluensavaksinen for 2005-2006 sessongen virket ikke, selv om alle hjerte/lungesyke, diabetikere fikk sterke anbefalinger fra våre ledende helseansvarlige til å ta vaksinen. Det som er fakta for 2006-2007 sessongen er at høstens vaksinekampanje med de samme rådene overfor denne gruppen samt arbeidstakere har ført til en massevaksinasjon, som er blitt en følge av råd fra våre helseansvarlige fra WHO og Folkehelseinstituttet. Her ser det nesten ut som om de ansvarlige helsemyndighetter nok en gang har gitt en vaksine uten noen som helst effekt.
Selvfølgelig ønsker jeg også en vaksine som skal være effektiv, uskadelig og som er trygg på kort og lang sikt, men denne vaksinen finnes ikke ennå. Vi skal snart inn med nye vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet som Vannkopper, Hepatitt-B, Rotavirus, Gardasil (kreftvaksinen) til både gutter og jenter.

http://www.forskning.no/1170937821.72
http://www.cochrane.org/reviews/en/ab001 269.html

Jeg velger heller å stole på meg selv fremfor hva våre helsemyndigheter sier. Det har vel vært nok juks og "ulykker" med Folkehelseinstituttets egenproduserte vaksiner. Nevner bare kikhsotevaksinen og Meningokokkvaksineforssøket. Jeg lar ikke disse personene ta avgjørelser for mine barn.

Med forbehold om skrivefeil, så håper jeg ingen har følt seg krenket av dette innlegget.
Anonym
Sv: Kikhostevaksine og influenzavaksine!! Ser nesten ut som om disse ikke virker.
 15:48 14.02.2007
Det meste av det du spør om i dette innlegget, kan besvares med at vaksiner ikke er ment å gi 100 % immunitet.
Anonym
Sv: Kikhostevaksine og influenzavaksine!! Ser nesten ut som om disse ikke virker.
 16:20 14.02.2007
Synes du dette var ett seriøst svar?

Alle vet vel at vaksiner ikke er 100% effektive. Problemet er om de i det hele tatt er effektive eller har noen virkning i det hele tatt. Kikhostevaksinen ser ut som har ingen effekt, eller at bakteriene "gjemmer" seg for antistoffene. Eller eventuelt har mutert. Influensavaksinen har man anslått fra 0% til 10% effekt. Eller lettere sagt ingen effekt i det hele tatt. Hvis forskere eller ansvarlige helsemyndigheter fremdeles påstår vaksinens fortreffelighet, så er det verdt å stille spørsmål om vaksinasjon er blitt en tradisjon uten virkning eller om det er et slags "religiøst" motiv som ligger bak hvor hensikten er å skape en illusjon om viktigheten av vaksiner.

Det morsomme er at det ikke finnes noen dobbeltblindt randomsiert kontrollerte studier som gir en bekreftelse på effektiviteten av vaksinasjon. Jeg ser at en legestudent her inne har sagt at de baserer sin legekunst ut fra "basic evidence medicine". Vaksinasjon er synsing eller ligger på et nivå hvor overbevisning skal til for å "skremme" flest mulig til å vaksinere seg.
Anonym
 13:54 25.02.2007
Hvordan er det mulig å komme med så mange påstander om noe man tydeligvis ikke har greie på?

Litt av kjernen til stor vaksineskepsis hos dagens småbarnsforeldre er at vi aldri har opplevd de alvorlige sykdommene som det vaksineres mot nettopp fordi vaksinasjonsprogrammet er litt for "vellykket". Spør besteforeldre om hva kikhoste og polio egentlig er... Eller noen fra andre deler av verden hvor barnedødeligheten er høy blant annet pga disse og andre sykdommer.

Hvis du som kaller deg "dr" hadde undersøkt litt nærmere i litteraturen som du tydeligvis skummer gjennom, så hadde du fått med deg at kikhostevaksinen som gis til spebarn idag gir beskyttelse til ca 4-5 års alder. Den gis først og fremst for å beskytte de minste barna (under 2 år) som kan dø av sykdommen. Det er derfor ikke noe rart at det har vært utbrudd hos større barn i senere tid. Nå har imidlertid helsemyndighetene (fra 2006) også innført en dose kikhostevaksine ved 6 års alder for å prøve og redusere tilfellene i befolkningen.

Når det gjelder influensavaksine så er det synd at det fremsettes helt usaklige påstander som bare viser at man er helt uvitende til hvordan dette fungerer. Noen utsatte grupper kan faktisk dø som følge av influensa, og disse bør vaksineres ifølge helsemyndighetene. Problemet er jo at mange av disse utsatte gruppene ikke blir vaksinert, ikke at vaksinen ikke virker...

Jeg synes absolutt "dr" burde finne noe annet å bruke sin energi på enn å skremme mange småbarnsforeldre til å ikke vaksinere barna sine. I verste fall kan dette føre til at deres uvaksinerte barn får kikhoste og dør og/eller smitter yngre søsken/barn i nærmiljøet som dør av det!

Jeg blir snart mamma selv og jeg skal med glede vaksinere barnet mitt på helsestasjonen når den tid kommer. Det finnes ingen garanti for at man ikke får en bivirkning av en vaksine, men det finnes heller ingen holdepunkter for at vaksiner gir alvorlige ettervirkninger. Det er farlig å leve også, folkens!
fiane
 00:38 26.02.2007
Sitat Fiane:
"Hvordan er det mulig å komme med så mange påstander om noe man tydeligvis ikke har greie på?"

Hva vet vel du hva jeg har greie på heller ikke?

Du "fiane" ser jeg har satt deg "meget godt" inn i vaksinasjon. Selvfølgelig er jeg glad for at du velger å vaksinere ditt barn. Slapp helt av, jeg er faktisk glad for at det finne valgmuligheter der de som kan alt om vaksiner kan få vaksinert sine barn. Jeg spurtye om spørsmål, som du faktisk IKKE har svart på, men kommet med påstander. Påstander som du kommer med MÅ etter reglene dokumenteres hvis det skal være hold i dem.

Din første påstand:
1) "Litt av kjernen til stor vaksineskepsis hos dagens småbarnsforeldre er at vi aldri har opplevd de alvorlige sykdommene som det vaksineres mot nettopp fordi vaksinasjonsprogrammet er litt for "vellykket". Spør besteforeldre om hva kikhoste og polio egentlig er... Eller noen fra andre deler av verden hvor barnedødeligheten er høy blant annet pga disse og andre sykdommer"
Svar: Du mangler dokumentasjon på disse påstandene. Jeg vet at du tydeligvis er overbevist, men når du har satt deg så godt inn i vaksinespørsmålet og er villig til å ofre uskyldige barn i et ekspriment du ikke kjenner konsekvensen av så bør du faktisk klare å legge frem noe som forsvarer påstandene dine punktvis.

2)"Hvis du som kaller deg "dr" hadde undersøkt litt nærmere i litteraturen som du tydeligvis skummer gjennom, så hadde du fått med deg at kikhostevaksinen som gis til spebarn idag gir beskyttelse til ca 4-5 års alder. Den gis først og fremst for å beskytte de minste barna (under 2 år) som kan dø av sykdommen. Det er derfor ikke noe rart at det har vært utbrudd hos større barn i senere tid. Nå har imidlertid helsemyndighetene (fra 2006) også innført en dose kikhostevaksine ved 6 års alder for å prøve og redusere tilfellene i befolkningen."

Svar: Denne påstanden er litt morsom. Folkehelseinstituttet benytter ofte denne varianten med å si at "vaksinen kun virker frem til man er 4-5 år gamle". Ettersom du mener jeg har "skumlest", så klarer kanskje du å bevise det som Folkehelseinstituttet ikke klarer?
Problemet med en løs påstand er at det mangler holdepunkter i denne påstanden som du tydelig har hengt deg opp i. Den viktigste faktoren er at det finnes begrenset innrapporteringssytem for bla. kikhoste. MSIS: Klare å registrere alderen fra 0 til 1 år. Den neste intervallen er fra 1 år til 10 år. Altså ikke 2-åringer eller 7-åringer, men en samlet barnegruppe i alderen fra 1-10 år. Hvordan klarer du som har satt deg så godt inn i dette å bekrefte påstanden om at vaksinen virker kun i 4 til 5 år. Prøv å søk en gang til, så ser du faktisk at smittetallet er like høyt for barn under 1 år som med barn mellom 1-10 år.

3) "Når det gjelder influensavaksine så er det synd at det fremsettes helt usaklige påstander som bare viser at man er helt uvitende til hvordan dette fungerer. Noen utsatte grupper kan faktisk dø som følge av influensa, og disse bør vaksineres ifølge helsemyndighetene. Problemet er jo at mange av disse utsatte gruppene ikke blir vaksinert, ikke at vaksinen ikke virker... "

Svar: I følge Helsemyndighetene? I følge de mest annekjente forskere og autoriteter som følger med virkningen av alle medisiner/vaksiner så er det faktisk de som har lagt frem konklusjonen medd å se på virkningen av vaksinene. Søk på Cochrane 1 gang til. Hvis du ikke vet hva disse jobber med så er det litt synd. La oss kalle det en forbrukervennlig og en god hjelper til helsemyndigheter. Her skilles tvilsom og elendige forskning opp mot at disse forskerne faktisk er uavhengig av medisinprodusenter. Folkehelseinstituttet vektlegger som regel produsentenes studier, og de er vel neppe negative eller uavhengige.

4) "Jeg synes absolutt "dr" burde finne noe annet å bruke sin energi på enn å skremme mange småbarnsforeldre til å ikke vaksinere barna sine. I verste fall kan dette føre til at deres uvaksinerte barn får kikhoste og dør og/eller smitter yngre søsken/barn i nærmiljøet som dør av det!"

Svar: Her bør du vise dokumentasjon som sier at kikhostevaksinen er effektiv og sikker på lang sikt. Så kan jeg legge frem død, vaksineskader, alvorlige skader som er dirkete forårsaket av vaksinen. Ellers så bør du vel være forsiktig med å si at "jeg skremmer mange småbarnsforeldre". Jeg skremmer ikke, men stiller spørsmål og vil selvfølgelig ha svar. Tiden er over da det var presten som hadde sannheten om jordas opprinnelse. Verden går videre uansett hva jeg eller du mener. Men hvis jeg vil kreve en vaksinegaranti på sikkerhet og effektivitet av vaksiner, og ingen vil gi meg dette, så ser jeg faktisk ingen grunn til å ofre barna mine i en slik flokkdyrmentalitet som du viser til.

5) "Jeg blir snart mamma selv og jeg skal med glede vaksinere barnet mitt på helsestasjonen når den tid kommer"

Svar: her skal du selvfølgelig slippe å legge frem dokumentasjon:-) ønsker deg uansett lykke til med resten av svangerskapet, og vaksinasjon.
Anonym
 14:17 25.02.2007
Godt sagt spør du meg! Vi har opplevd både kikhoste og flere skumle sykdommer i vår familie, den minste fikk bl.a kraftig kikhoste da han var 3 uker, og de av barna som er vaksinert har også fått den ( om ikke kraftigere), i tillegg til både messlinger og rødehunder. Så jeg er mer skeptisk til senvirkninger og innhold i vaksina enn muligheten for å få sykdommene faktisk. Ligger nok mye "falsk trygghet" med bivirkninger i vaksina.
75 modell og mamma til 6
 13:25 9.03.2007
hmm.. hvor ble det fiane da? Trodde hun kunne bidra til å omvende meg til å få lyst til å anbefale at vi foreldre skal stole på helsemyndighetene og legene:-)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------