For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
noen med stebarn eller barn med ste-mor??
13:00 13.02.2007
Jeg har to ste-døtre på 6 og 3 1/2 som er vant med å få melk hver gang de er tørste.. de drikker skjelden eller aldri vann. Jeg mener dette ikke er helt bra, og jeg tror også jeg har lest at melk som tørstedrikk kan føre til tannråte.. noen som vet om dette stemmer? Jentene har fått beskjed fra tannlege at de må pusse ekstra godt...
Når jentene er hos oss (annen hver uke her, annen hver uke hos sin mor) er det jeg som tar meg av dem (mat, legging, lekser og alt annet) og til en viss grad oppdrar dem (i tillegg til å passe lillebror på 2 mnd) Pappa gjør ikke mye av dette, er liksom jeg som "bestemmer" her i huset. Men det jeg skulle fram til var dette med melken, da jeg nevnte dette for pappan sa han bare "åja". Dette er jo ikke mine barn, blir det galt av meg å si at nå drikker dere vann når dere er tørste og melk til maten? Bør jeg evt snakke med mamman demmes først og finne ut hva hun mener slik at det blir likt hos begge?
Har vært sammen med sambo i 3 år, og har bodd sammen i 2 år. Har veldig bra forhold med jentene selv om jeg er den "strenge" i huset her og er veldig glad i dem og vil deres beste..
Anonym
Sv: noen med stebarn eller barn med ste-mor??
09:02 15.02.2007
hei jeg har også hørt at mye melk kan føre til tannråte. jeg har en stor stesønn å min sønn har en stemor. jeg syns det er greit at du skal kunne gi beskjed om at du vil de skal drikke vann som tørstedrikk. du kan og ta det opp med mor vis du syns det er greit.
det er vel også vanlig at det blir litt forskjellig regler etter hvor barna er. det gjelder jo også mat å drikke.
annki83
08:52 16.02.2007
Det er ikke bra å drikke for mye melk. Har lest at 3 glass om dagen dekker behovet for kalsium. Har ikke lest om at det kan gi tannråte, men det er jo nøytraliserende så det kan vel ha en viss innvirkning på spyttproduksjon osv som igjen kan gi hull i tennene. Småspising mellom måltidene gir jo hull i tennene så da gir vel smådrikking det også. Melkedrikking hemmer også kroppens opptak av jern, så for mye melk kan gi for lave jernlagre.
Hvis kommunikasjonen med mor er god så skulle det jo ikke være noe stort problem å snakke om dette. Hvis du opplever det som et problem kan du jo ta en gradvis endring i rutinene hjemme, og lage "nye" regler.
Anonym
22:31 18.02.2007
De kan bli råte av det, min eldste sønn fikk melk om natten og han fikk det. Hva med å blande ut halve melken med vann i starten og se om de merker noe.
Burde ikke være et problem at dere har andre regler men har dere god dialog du og mor så hvorfor ikke snakke med henne. Lykke til
**Angelica**
14:34 5.03.2007
syns godt det kan være forskjellige regler når det gjelder slikt i de forskjellige hjem. Jeg og har hørt at melk i alle situasjoner fører til tannråte. Syns du skal ta det ansvaret far har "gitt" deg og gjøre det du føler er rett hos deg. Melk hjelper ikke noe på tøsten, den fører bare til mer tørste....prøv selv en dag......det er helt forferdelig. Vann derimot er tørstedempende og ikke mist utrolig viktig for fordøyelsessystemet i kroppen.
nora29
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem