For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Fritidsaktiviteter?
02:49 9.02.2007
Har ei jente på 8 år som ikke har lyst til å være med på noe på fritiden. Hun synes det er godt å være hjemme og holde på med sitt etter en lang dag på skole og Sfo. Hun trives godt på skolen og har venninder. Har prøvd forskjellig turn, svømming og dans, men hun har sluttet etter en stund. Må alle barn ha fritidsaktiviteter? Bør vi pushe på mer for å få henne med på noe?
Mor Unni
Sv: Fritidsaktiviteter?
13:44 9.02.2007
Hei,
Det samme gjelder mine to barn. De har det så fint sammen og sammen med sine venner! De går på en skole med super SFO, hvor de går på ski alle friminuttene, lager akebakker, går på tur etc. De er rett og slett fornøyde når de kommer hjem.
Hjemme spiller vi spill, lekes det masse med lego og følger vi "kickene" som kommer: baking, aking, venner, musikk etc.
Jeg synes at det, ved siden av to foreldre i kreative yrker, holder for vår del. Barna vet at hvis de har lyst å begynne på noe, er det bare å si fra. Men de gangene vi spør, har de ikke lyst.
Vi plages ikke av tidsklemma og deilig er det! Og lærerne roper HURRA for å ikke få utslitte unger på skolen.
Så lenge jenta di trives og får hun lov til å kjenne etter selv, er dette ikke noe å bekymre seg for!
Kos dere!
Anonym
09:07 15.02.2007
hei
jeg tror ikke alle barn trenger noe ekstra fritids aktiviteter. er de fornøyd me å være hjemme å leke med venner er jo det bra. jeg har aldri hatt noe særlig fritids aktivitet mens min søster hadde flere. alle barn er jo forskjellige.
annki83
13:26 18.02.2007
Jeg synes ikke dere bør pushe. Barn er forskjellige, og etter en lang og aktiv dag skjønner jeg godt at hun vil ha en rolig kveld.
Vicky 83
13:34 18.02.2007
Enig med de andre her, så lenge banra er fornøyde er det ikke noe vits i å pushe de på aktiviteter. Det bør være deres valg. Og hun har jo prøvd så da vet hun jo hva hun velger bort.
Korse76
21:12 22.02.2007
Jeg er ikke helt enig med de andre som har svart her. Jeg synes i hvert fall ikke noe om at ungene ikke skal være med på fritidsaktiviteter fordi foreldrene skal slippe "tidsklemme". Joda, det er viktig å ha tid sammen i familien, og det er viktig at ungene har tid til å slappe av og er opplagte på skolen. Men fritidsaktiviteter er sunt for ungene, og i de fleste tilfeller ikke noe som ungene blir vedlig slitne av. Tvert imot tror jeg at unger som er med på organiserte aktiviteter får mer glede av fritiden sin enn de som heller ønsker å "henge med venner" eller slappe av foran TV eller datamaskin. Vi bør ikke la ungene lære å dyrke latskapen og la dem passiviseres. Det er også viktig at ungene lærer å spille på andre strenger enn det de gjør på skolen og hjemme, og la dem få innføring i det verdifulle organisasjonslivet, synes jeg. Men selvfølgelig: For mye og for lite forderver alt. Fritidsaktiviteter hver dag uten at ungene liker det, er ikke bra.
Jeg synes derfor at dere skal prøve å finne noe som fenger henne, slik at hun kan lære verdien av det gode "påfyllet" som fritidsaktiviteter kan gi.
Forundringsautomaten
15:32 23.02.2007
Jeg har latt mine få starte med fritidsaktiviteter når de selv har ytret ønske om det. De fire største er alle aktive innen turn-miljøet. Heldigvis har de felles interesse der, slik at vi slipper å kjøre oss ihjel :-) Men jeg er mest glad for at han som nærmer seg 13 er kommet inn i et så godt miljø, som forhåpentligvis kan virke forebyggende mot å bare "henge" rundt og kring på kjøpesentrene i byen. Det er jo sosialiserende og en flott mulighet til å utvide vennekretsen. Stresset ikke noe med det når barna var yngre. Hun på to er bare med som tilskuer enda.
75 modell og mamma til 6
01:54 27.02.2007
Takk for mange gode svar. Hun har lyst til å prøve et ridekurs nå i mars så får vi se om det kan fenge. Sto forresten slalom hele familien i helga, og begge ungene fikk det til etter en stund. Arti å gjøre noe sammen og se hvordan ungene blomstrer når de mestrer noe nytt.
Mor Unni
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem