Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Mine, dine og våre barn

Denne debatten er for alle som ikke er medlemmer av en kjernefamilie, og det er vel de aller fleste. Her kan du komme med hjertesukk og dele erfaringer med andre så mye du orker!
Her er anonymknappen tatt bort.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Sorg hos barn etter samlivsbrudd
15:39 6.02.2007
Jeg trenger litt råd.

Dette gjelder mine stebarn som er litt i over aldersgrensen i dette forumet. 3 år etter foreldrenes skilsmisse så er de tydeligvis svært lei seg over bruddet. Dette har vært et brudd der konfliktene mellom foreldrene har vært skjult for barna. Barna har blitt skjermet, men kanskje for mye?

11 og 14 åringen er svært kalde og avvisende til faren, som var den som tok initiativ til foreldrenes brudd. Eldste barnet er 16 og er mer distansert eller selvstendig på en måte. Barnet på 11 uttrykker sinne i forhold til faren over små bagateller - h*n har ikke store ting å henge sinnet sitt på - derfor blir det et overdrevet fokus på enkelte småting.

Er det noe de tre barna er uenige med faren , tar de det aldri opp med han, men med sin mor som har hovedomsorgen. Derfor kan det gå uker og måneder før han får en ide om at noe er galt.

Siden barna tar sånn avstand til faren, som oppriktig er interessert i å følge opp de tre ungene/ungdommene, så er det vanskelig å få en dialog om endringer med dem. Nøkkelspørsmålet er hvordan kan man nå inn til dem og få vite hvordan de vil ha det fremover?

Noen erfaringer?

Gode råd?
Anonym
Sv: Sorg hos barn etter samlivsbrudd
20:33 15.02.2007
Ettersom det er 3 år siden bruddet mellom barnas mor og far tror jeg ikke det er det som er grunnen. Tror heller det er alderen. De 2 eldste er jo tenåringer, og det er kjent hvordan tenåringer kan være. 11 åringen kan sikkert være litt påvirket av sine eldre søsken, og at det er det som er grunnen. Det kan også være h*n egentlig ønsker mere kontakt med sin far, og kanskje h*n er litt sint for at h*n ikke har mere kontakt enn h*n har. Om han ønsker mere kontakt men ikke vet hvordan han får det, kan han avvise.

Gå sammen en kveld å lag ett familieråd. Be de alle sette seg ned, lag evt litt mat eller sette fram snacks. Vær blid og fornøyd, ærlig og fortell de alt dere har på hjertet (bekymringer, ris og ros). De er gamle nok til å høre alt.
Etter endt samtale han dere se en film som alle vil se eller spille ett spill for å løse opp stemningen. Da vil det nok også komme noen ord om det dere har snakket om tidliger.
Anonym
Sv: Sorg hos barn etter samlivsbrudd
08:52 24.05.2007
Min samboer hadde et samlivsbrudd før han traff meg for mange år siden. Et av barna hans reagerte veldig på dette i form av raseriutbrudd hos mor.
Konklusjonen ble at barnet savnet far, og endte opp med å flytte til far.
Var en del raseri utbrudd etterpå også, men for utrolig forandring det er blitt. Barnet er blitt rolig og fornøyd. Har ikke sett noe utbrudd på flere år nå. Må legge til at barnet nå er blitt en del eldre, så har jo også litt å si...
vi var hele tiden bevisst på å forklare hvorfor ting var som de var, og tok vi feil så innrømte vi det...Men først og fremst klar på hva vi forventet og aksepterte.
Foreslår dere å be barna komme med forslag, og si til dem hvordan dere føler, at dere vil gjerne ha dem rundt dere. Lykke til
Thyr@
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)