Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 9-12 år

For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Arbeidsoppgaver hjemme?
10:01 4.02.2007
Jeg har en jente som snart er 10 år. Etter skolen er hun hjemme alene, og da er det ofte venninner som er med henne hjem. Det som "irriterer" meg er at når jeg kommer sliten hjem fra jobb, etter å ha hentet 2-åringen i barnehagen, et at jeg kan komme hjem til bomba hus. Har snakket med henne om det og som vanlig får jeg " ja " til svar når jeg spør om de ikke kan rydde etter seg. Hun er egentlig veldig "lat" da hun er vant til at jeg går etter henne og rydder og plukker etter henne (veit at det er min feil og at jeg har skemt henne bort). Det har jeg blitt veldig lei av, forventer at hun bør klare å rydde sine egne ting etter seg selv nå, har prøvd å forklare at jeg ikke er noe hushjelp, men... Det jeg egentlig ønsker er at: Hun er en meget selvstendig jente, klarer mye hvis hun vil - derfor har jeg lyst at hun skal ha "faste arbeidsoppgaver hjemme" som hun kan ha litt forpliktelser for og evt. få ukepenger for. Har deres barn arbeidsoppgaver hjemme? Hva gjør de?
nick_345977
Sv: Arbeidsoppgaver hjemme?
12:36 18.03.2007
Hei.Arbeidsoppgaver hjemme ja...Trodde at jentene var mye flinkere enn gutta jeg.Har 2 gutter og jeg må nesten begynne å grine for at de skal gjøre noe hjemme.De har oppgaven med å rydde rommet hver fredag,men jeg må alltid mase på dem,ellers gjør de ingenting:(
Jeg er ogsåav den typen som plukker opp rot etter ungene..
Anonym
18:45 20.03.2007
Hei.
Skjønner godt at du blir lei av å mase på at dem skal gjøre noe.
Et godt tips som eg selv har brukt på min 10 åring og det er å skrive vekeplan, der de står eks, rydde sekken, gjøre lekser, orden i vindfanget, rydde av bordet etter mat ++++ alt etter hva en ønsker.
Men det har gjort nytte her, men blir den ikke skrevet så blir det fort glemt.
Håper det kan vere til hjelp, lykke til
Anonym
20:42 20.03.2007
Hei!
Vi hadde også samme problem, at iallefall j syntes 10-åringen burde tatt mer ansvar hjemme... J tok grep, inviterte til at både stedatteren (10 år) min mann og j satte oss ned sammen, for å fordele oppgaver med mål å starte med ukelønn til henne!

Hun ble kjempeivrig, en interessant og konstruktiv lørdagskveld :) Ble lang ukeliste, med fordeling, hva, hvem og ca tidsbruk. Hengte den opp p kjøkkenet. Det går ikke knirkefritt - men mye bedre enn før!

Nå er hun som regel veldig villig til å hjelpe til å lage middag den ene konkrete dagen, hjelpe til å vaske opp en annen, ordne div på rommet sitt, rydde i gangen, levere tomflasker + bittelitt til, stas for alle :)
Tjohanne
15:24 22.03.2007
Mine får lønn etter innsats, en sum for rommet, en for oppvaskemaskin og en for støvsuging osv, litt varierende insats, men vil de ha snop lørdagen så må de gjøre noe og, så litt blir altids gjort, men vi må minne de på at fredagen nermer seg.
Anonym
10:26 8.05.2007
Her gjer alle husarbeid.
Dei får lønn etter kva arbeid dei gjer, så krysser me av på lapp som henger på kjøleskapet. Tar opptelling på lørdager, har dei ikkje gjort noko så får dei ingenting.
Mine er 2, 6 og 8,5 (ja minstemann er jo berre med og "hjelper")
Oppgavene er:
ta i/ut av oppvaskemaskin
vaske klær (hjelper dei litt der)
henge opp klær
dekke bordet
støvsuge, rydde, tørke støv, vaske i stove, bad, kjøkken etc
hente ved, gå med søppla
rydde rommet sitt ein gong i veka -det MÅ dei gjere.

Eg masar sjelden på dei. Spør om dei vil gjere det og det, får eg nei så aksepterar eg det og gjer det sjølv. Men dei er ivrige til å hjelpe, blir jo ikkje lønn uten ;o)

Når eldstemann er heime aleine, får han ikkje ha venner på besøk (gjer unntak selvfølgeleg) Tenker litt at eg har ansvaret for det barnet som er på besøk dersom det skulle skje noko. Men det var nå ei anna sak.

Nannenna
00:23 6.08.2007
ÅÅÅÅÅ det er så deilig å se at andre sliter med det samme. Vi har prøvd utrolige mange ulike måter for å få ungene til å hjelpe hjemme, til å rydde etter seg osv., men trur det ligger i dises natur å være late/sløve. Værst er hun på snart 16, alt er et ork og hun har jo sååå mye å gjøre hjemme, er rene slaven, for alle venninne slipper å gjøre noe hjemm(noe jeg vet ikke stemmer, he he). De to mellomste gjør som regel det de får beskjed om der og da når jeg sier det, men hun på 16 stønn. Men sånn er det vel, så nå skal vi prøve med spesifike lister hvor de krysser av for det gjør og får lønn ut i fra det, men vi stareter ved skolestart.
Så til alle frustrerte mødre og fedre der ute, trur det her er heeeelt normalt jeg, he he
72moddelen
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)