For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Lekser
20:36 31.01.2007
Har en 10 åringer som er totalt umotivert hva lekser angår. Det er skrik og vræl. Kasting av bøker, banning og generelt et infernalsk sinne. Jeg prøver å ikke mase for mye, men føler jeg fortsatt har et ansvar for å følge opp leksearbeidet. Har noen der ute gode tips til å komme på rett spor?
Anonym
Sv: Lekser
23:04 31.01.2007
Gode leksevaner bør komme så tidlig som mulig. Jeg tror det blir vanskligere å få satt ei god rutine med lekser jo eldre barna blir. Selv om barna blir eldre, så betyr ikke det at de vil forstå bedre og høre mer på oss. De blir bare flinkere til å lure seg unna, tror jeg.
Vi har også en gutt på 10 år (5 klasse). Frem til 4 klasse måtte jeg sitte sammen med ham hver dag og hjelpe ham med absolutt all leksen. Han hadde store problemer med å forstå hva oppgavene gikk ut på og hvordan han skulle ta fatt på de. Han hadde også problemer med å holde oppe konsentrasjonen, noe som resulterte i suring og grining fra ham og til slutt stor irritasjon fra min side.... Dette fixet vi med å ta korte avtalte pauser (tips fra lærerinnen), så det ikke ble så mye på én gang.
Tror også det er viktig å få gjort unna leksene så tidlig som mulig, ikke vente til kvelden når han og dere er trette og slitne. Det man må prøve å unngå er å bli sint og skjenne, prøv heller å vise forståelse for at det er slitsomt, men fast bestemt på at dette MÅ gjøres. Snakk heller aldri negativt om lekser, skolen eller lærerene til barna, det kan bare oppmuntre den negative følelsen til skolen og skolearbeidet.
Nå er gutten vår ferdig med leksene før vi kommer hjem fra jobb (dog jeg får noen spørsmål pr. tlf av og til), og av og til må vi be ham rette opp litt, eller gjøre noe litt grundigere. Han får ikke treffe venner før all leksen er ferdig, og dette er han helt innforstått med. Så det er håp;-)
Lykke til!
frukt
Sv: Lekser
21:40 1.02.2007
Tusen takk for kloke ord. Ja, jeg har også sittet ved siden av ham til 4 klasse, men kanskje er min gutt ikke klar for å jobbe alene ennå. Tanken min har jo vært å lære ham mer selvstendighet og ta mer ansvar selv, men jeg bør vel se det an ett år til og fortsette med å sitte ved hans side.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem