Barn som pendler
Å pendle mellom to hjem er ganske vanlig i dagens samfunn. Men det kan være en utfordring både for liten og stor. Her kan du dele dine erfaringer med andre.
Lurer på hva som er normal vedr. hyppighet og omfang av samvær jeg!? |
21:20 29.01.2007 |
|---|---|
Barnet er snart to år , og har aldri bodd med far. Han flytter snart 60 mil unna, så det blir vel fly når det skal være samvær. Noen som vet CA. normalt omfang på samvær, være seg hyppighet og omfang? TAKK! |
|
| Anonym | |
Sv: Lurer på hva som er normal vedr. hyppighet og omfang av samvær jeg!? |
12:27 31.01.2007 |
|---|---|
2 år da må far hente og bringe. Er der selv men her er det lengre. Og jeg har blitt rådet av lærer ppt og lege å få far til å sette opp faste helger utifra hva han klarer.Det viktigste her er at han holder det. Bedre da med hver 6 helg eller hver 8helg. Bedre fast og litt lengre mellom hver gang enn slik som det har vært her det siste halv året, uorganisert. Min sønn er helt fra seg, vet aldri når nestegang er. Men selv har jeg tilkalt til mekling orker ikke se barna bli så frustrert. |
|
| **Angelica** | |
13:15 31.01.2007 |
|---|---|
hei -.- og takk for svar! Stiller deg noen spm jeg :-) 1) hver 6-8 helg er VANLIG for den alderen altså?? eller er det i DERES bestemte tilfelle, fordi far har vært "vinglete"? 2) Kommer far da med fly - og henter - og deretter returnerer barnet deres med fly etter endt samvær? 3) Må du dele på flykostnadene for BÅDE far og barn, eller bare barnets? 4) Jeg er så redd barnet her blir en "kasteball" - da far sier at han SKAL ha henne 1 uke pr mnd - enda han ALDRI har bodd med henne. Håper dette ikke lar seg gjøre, men vi driver med rettsmøter nå - så når han flytter 60 mil unna oss til sommeren - så vil han at dette skal iverksettes. Jeg mener NEI. Lurer på hvordan det er for deg, for da får jeg litt å gå utifra liksom? TAkk..... |
|
| Anonym | |
13:42 31.01.2007 |
|---|---|
1) Ja dette er i vårt tilfelle grunnet far vinglete og har en sønn til utredning og han er nødt til å ha noe å se fram til. 2)Grensen er 5 år på fly, men siden alt er nytt kom vi fram på ppt møte at far skulle hente og bringe barna de to første gangene, slik at barna kan bli kjent med rutinene. Sønnenne her er 11 og 7. 7 åringen er til utredning. 3)Jeg går hjemme i permisjon uten lønn så far betaler alt her. Men er litt usikker på hvordan det er med fars flybillett. 4)Her har barnet far hatt all mulighet i alle år å kunne ha barna ekstra enn 2 hver helg og 1 dag i uken. Men desverre har det gått andre veien. Mindre og mindre. Stor i munn liten på jorda, for han kan lire fra seg at hadde ikke barna gått på skole osv kunne han ha hatt de SÅ kjempe mye, men må minne han på da at det har han hatt muligheten til men jobben teller alt for mye, han kan ikke ta fri fra jobben for å tilbringe tid med barna. Altså barnet er 2 år og har hatt jevne sammvær med far da syntes jeg kanskje langhelger til å begynne med for å tilvenne barnet det å være borte fra mor i så lang tid og siden man liksom ikke kan kjøre barnet hjem hvis det er noe. Torsd-mand eller noe ville vært bedre i starten. Far har han jobb? Hva har han tenkt å gjøre med barnet da han jobber? Har far hatt barnet over lengre tid i sommer eller noe? Hva er det lengste far har hatt barnet? |
|
| **Angelica** | |
15:02 31.01.2007 |
|---|---|
Far har ikke hatt alenesamvær med barnet enda, grunnet en lidelse hos barnet. Han har ikke vist intresse før ved 1 års alder. Da var barnet for sykt til at han skulle farte rundt ed det alene. Barnet er bedre nå, men far overvurerer fortsatt egne evner. Han har ikke hatt alene samvær enda, men under observasjon med meg til stede. Senere en til - da han lagde masse løgsn og fanteri historier om ting som liksom skulle ha skjedd ved samvær etc..... derfor en tilstede. Det blir bestemt nå om han skal ha barn alene utover sommer....... og han mener og tror ast innen sommeren er over er barnet så vandt med han at hanskal ha med det dit han skal flytte (60 mil). Jeg lurer derfor på hva som er vanlig av hyppighet og varighet av slike samvær for så små barn. Er det normalt ca 1 helg i mnd? eller MER eller MINDRE? - OG er det vanlig at man kan etterhvert lar et så lite barn som ikke kjenner far så godt (nå) være borte en uke pr mnd? FAren har en jobb som ikke er noe særlig for barn å være. ikke aktuelt. så - hva han tenker da vet jeg ikke. Han har så mange rare meninger, og fantasier. altså,far har enda ikke hatt alene samvær med barnet, grunnet div ting og tang. SÅ- hvor fort Går det an å trappe opp slikt tro??? hva er Normalt??? HM........hva tror du som er drevet i gamet? |
|
| Anonym | |
15:42 31.01.2007 |
|---|---|
He he dreven ja. Mitt eldste barn nå 11 har aldri hatt kontakt med sin far, grunnet far psykiske lidelser... Da min sønn var 4 år fikk jeg brev fra advokat om at han ville pluttselig etter 4 år ha sammvær fra og med først kommende helg............HAHA luringen.... Nei nei nei, mange drømmer virkelig. Altså alt avhenger av situasjonen deres selvsagt, men slik jeg ser det må jo virkelig far ta i her hvis han har tenkt på det han tenker.....? Det er ikke bare etter så mange år å komme å ta barnet ut fra stabiliteten og tro at ting går greit, man må ha langvarig overgang slik som dere har hatt med tilstedeværelse, etter det vil det evt bli at far tar med barnet på egenhånd noen timer en dag. Også etter den perioden når de har blitt godt kjent og far kjenner sitt barns rutine kan man evt prøve en overnatting...............................så jeg vil si det er lang vei til en hel uke her og jeg vil nok tro at far her evt må og er nødt å komme ned hit å tilbringe sammvær fram til han klarer å takle det å ha barnet alene. Far her har ikke sammvær alene med barnet ennå, så han må virkelig slå til, han skal ikke bare vinne tillitten til barnet men ditt også.Du skal faktisk føle deg trygg på at barnet har det bra. Hadde selv kontakt med advokat. Lykke til uansett, men sjansene her for at han kan ta med barnet over uke er liten sannsynlighet etter det du forteller. |
|
| **Angelica** | |
17:59 31.01.2007 |
|---|---|
Dette beroliget meg......... Takk for hjelp!! og lykke til selv..... ;-) |
|
| Anonym | |
23:26 31.01.2007 |
|---|---|
Bare hggelig. Lykke til |
|
| **Angelica** | |
08:21 6.04.2007 |
|---|---|
Hei, min første sønns far og jeg bodde aldri sammen, vi hadde 80 mil mellom oss. Det vi gjorde var : besøkte hverandre, egentlig ikke så altfor ofte, jul, vinter, påske, sommer og høst. Når han var 3 år var han en uke alene - gud jeg gråt, men det gikk bra. Så fra fylte 5 år fløy han alene i feriene.. Det som er viktig er å snakke masse og positivt om far hjemme. Gutten min er nå 16 år - jeg har spurt han om hvordan han har opplevd ting, og det er ikke noe traumatisk... Men, har klart et bedre forhold til meg. |
|
| Anonym | |
11:33 17.07.2007 |
|---|---|
Vet ikke hvor relevant det er , men kan jo nevne det. Jeg har selv en datter fra tidligere ekteskap. Hun er nå hos faren to helger i mnd og hver onsdag. Min samboer har også en datter på 4 år som bor med moren ca 42 mil unna oss. ".hver helg setter vi oss alle 3 i bilen og kjører til der hun bor. Slik tilbringer hun pappahelgene sammen med oss. Tanken her er at det er min sambo som valgte å flytte så langt bort og at han derfor må ta ansvar. Dette fungerer fint for oss alle 4. Når jeg er ferdig å studere om 2 år vil vi alle flytte til hans hjemby. Jeg er da innstilt på å opprettholde min datters samvær med sin far med 2 ganger i mnd og delte ferier. Tror det fungerer slik at vi må enten hente eller bringe henne dit da. Utgiftene skal vel deles på om begge har arbeidsinntekt, stemmer ikke det? |
|
| stavangermamma3 | |
23:22 28.07.2007 |
|---|---|
Når det er såpass avstander slik at må ta fly, så skal reisekostnadene deles forholdsmessig etter inntekt mellom far og mor. Og ja, reisefølge til barnet skal regnes med i dette regnestykket, men ikke returen reisefølget evt. tar med en gang etter at barnet har blitt levert til den andre forelderen. Heller ikke skal være med evt. overnatting reisefølge velger å ordne dersom vedkommende velger dette mens han/hun venter til samværet er over og reisen tilbake med barnet skal foretas. Dvs. Når far f.eks reiser til mor for å hente barnet, er dette en kostnad som ikke skal være med i regnestykket som foreldrene skal dele forholdsmessig etter inntekt med hverandre. Men når far reiser sammen med barnet hjem til seg for samvær, så skal begge sine reiseutgifter være med i regnestykket. Likedan skal turen som far og barnet tilbake til mor etter endt samvær være med i regnestykket om reisekostnader. Men turen far tar alene tilbake hjem etter endt samvær skal holdes utenfor. Dette står det om i fordeling av reisekostnader på lovdata.no. |
|
| Anonym | |