Dette er et forum for de som har "to tette". Det vil si for de som har fått barn med 24 måneder eller mindre imellom. Her kan dere utveksle tanker og idéer med andre i samme situasjon. Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Stimulering av baby, eller mangel av stimulering...
21:11 29.01.2007
Jeg har to tette, 17 mnd mellom. Og jeg må si at jeg har nesten dårlig samvittighet overfor minstejenta på 2 mnd. Jeg har jo nesten ikke tid til henne, hun får pupp og så havner hun i senga/lekegrinda igjen fordi eldstejenta krever nesten alt av mamma. Og hver gang jeg ser bort til minstejenta, ja da stråler hun opp i ett kjempesmil, liksom - "Heeey, mamma ser meg!!" Om kvelden, når største er i seng, ja da kommer tiden til minsten. Men da er mamma rimelig sliten, det blir jo litt prating, men mest kos i fanget da. Minste begynner også å kreve mer enn pupp og stell. Hvordan i all verden skal jeg få dette til å gå i sammen? Det er jo ikke bare bare å legge babyen på gulvet sammen med oss, at nå skal vi leke dere? Da tar jo ettåringen knerten på minsten. Kose-kose, men også bank bank og gjerne snuble-falle. Hehe, det er jo nesten komisk, litt sånn kaotisk innimellom ja. Forventet det, men ble likevel overrasket... :)
Har noen her gode råd for hvordan få dagene til å gli bedre med stimulering av begge to? Vil jo ikke føde opp en sosialt avstumpet baby, for å si det vel overdrevet. Men poenget mitt er at det er ikke bare å si til storesøster at nå må du vente, lillesøster må også få. Det er jo lenge nok å vente til lillesøster er ferdig med amming, rap og stell... Må si jeg gleder meg til lillesøster blir litt større og mer robust. Blir gøy når hun kan være med i leken, det skal bli KOS! :)
Anonym
Sv: Stimulering av baby, eller mangel av stimulering...
19:24 30.01.2007
ja, hva skal man svare..? Mine er 2mnd og 25 mnd. Syns de siste mnd har hjulpet på forståelsen til goddutten, men han blir fort sjalu hvis han ikke får nok oppmerksomhet. Leste et sted at en skulle gi 5-10 ganger ros per 1 gang med ris (skjenn altså), syns det virker når jeg klarer det.
Tror ikke det er mulig å gi minsten (jente hos oss) mer oppmerksomhet når en ska passe begge alene, men når pappan er tilgjengelig eller andre da kan en jo ta mer tid med minsten. Begge ønsker jo tid med begge. Dessuten kan få minutter i ny og ne også være verdifulle for ho, slik at ho vet ho er sett.
Bare stå på du i same spor. Det blir nok bedre med tida jfr de andre innlegga på denne sida.
Hilsen dønn sliten mamma
hobby2
00:37 1.04.2007
Ser at dette er et skikkelig gammelt innlegg, men jeg vil bare gi et tips i tilfelle noen nye pseudomammaer leser dette.
Bæresjal!
Jeg kjøpte MobyWrap elastisk bæresjal før Litja kom, og der bodde hun omtrent kontinuerlig de første fire månedene. Da hadde jeg hendene frie til Storesøster og andre gjøremål, men kunne samtidig bysse og stryke på babyen og gi henne det hun ønsket av stimulering og kontakt.
I motsetning til BabyBjørn og lignende seler hvor en bare kan/bør bære i korte intervaller fordi det gir belastning på bekken/rygg hos baby, støtter et slikt sjal babyens kropp på en helt annen måte, og en kan bære så mye en ønsker.
Mer info finner en på www.tettinntil.com hvis en er interessert.
Jeg er i alle fall sjalfrelst :)
Vertigo
22:25 9.04.2007
Må si at jeg synes det går utrolig bra jeg, har samme aldersforskjell som du. Vi leker ofte sammen alle tre, babyen ligger i dukkevognen eller i dukkevoggen, jeg ammer på gulvet og skifter bleie på gulvet og storesøster hjelper til med å finne klut og bleie, hun finner leker til babyen og snakker babyspråk og koser og steller, (og snubler og slår hvis jeg ikke er rask nok) Baby elsker storesøster over alt!!
tullla
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem