For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Hvorfor sjeler han?
10:19 22.01.2007
Hei,
Jeg har en gutt på 7 år. Han har en tendens til å stjele når han ser noe han liker. putter ting i lommen osv. Vi tar det opp med han når vi finner tingene og tar dem fra han. I forrige uke hadde vi en episode som jeg synes forverrer situasjonen. Han stjal et kinderegg i butikken og når vi oppdaget det ble han kjempelei seg. Dagen før hadde han ikke hørt etter på sfo og bare gjort som han ville. + stjålet kjeks fra lærerrommet. og fått med melding med hjem. Jeg trenger råd om hva jeg skal gjøre for å få slutt på dette. Er dt noen som har opplevd noe liknende? Hva er det vi gjør feil?!
Pumpkin (";)
Sv: Hvorfor sjeler han?
15:03 23.01.2007
Da jeg var liten og hadde stjålet i kiosken tok mamma meg med ned til kiosken for å lever sjokoladen tilbake og si unnskyld. Det var det værste som kunne skje og det var dødsflaut. Jeg var 7-8 år. Det var første og siste gangen jeg tok noe uten å betale.
Det er kjempevanskelig å vite hvordan man skal reagere riktig på sånt noe, men kanskje du kan ta kontakt med noen på skolen som kan hjelpe deg?
Rosalille
01:41 4.03.2007
Jeg er veldig enig med Rosalille , da jeg var 6 år så tok jeg og nabo gutten penger fra lommeboken til moren hans nå og da og spate de opp, (husker ikke hvorfor vi tok dem) men glemmer aldri når det ble oppdaget og jeg måtte gå til mora hans og si unnskyld ! Husker den flaue og samvittighets tunge dagen som om det var igår...
Anonym
18:29 8.03.2007
Jeg er helt enig med begge innleggene over - ta endelig gutten med tilbake neste gang han stjeler noe, slik at han blir konfrontert med den han har stjålet fra. Men et tips: Det lønner seg å forberede "offeret" først! Enkelte voksne sier, i beste mening, at det ikke gjør noe og at barnet bare må beholde det han har tatt - og det er jo ikke akkurat reaksjonen en helst ønsker seg...
mamma00
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem