Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 9-12 år

For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Leggetider 9 og 12 år
 01:35 15.01.2007
Hva er vanlig?

Her i huset er det kl 21, men jeg får litt motstand av eldstemann som synes det er urettferdig at ikke niåringen må i seng først.
Dessuten så får "alle" klassekameratene være oppe mye lenger.

I helgene er det helt andre tider og klokken blir lett tolv-halv ett, spesielt ved overnattingsbesøk. Jeg synes det er galskap, men det er visst ikke uvanlig. Synes det er feil å måtte vekke 12-åringen i ellevetiden i helgene.
Bambino&brødrene
Sv: Leggetider 9 og 12 år
 08:38 15.01.2007
Jeg har tomjenter på 9 og 13. Den yngste må "egentlig" i seng halv ni-ni, mens den eldste må legge seg ni-halv ti. I ukedagene.

Det blir jo akkurat som hos dere - de legger seg stort sett samtidig, og den eldste synes det er feil å legge seg like tidlig som lillesøsteren.
Da gjør vi det avogtil sånn at den eldste får lese på sengen, mens den yngste må sove med det samme.

I helgene blir det litt senere, men sjelden senere enn halv elleve - elleve. Vi vekker dem også neste morgen hvis de sover lenger enn til 10.
Jeg vet at mange andre la barna være lenger oppe (og det blir senere her også hvis de ha overnattingsbesøk eller de er hos andre), men det er veldig dumt å ødelegge rytmen alt for mye i helgene, siden mandagene og tirsdagene da blir veldig vanskelige fordi de blir så trøtte.
La Perla
 14:40 16.01.2007
her i huset har vi en gutt på 8 og en som blir 12 til sommeren.

synes dette avhenger litt av det enkelte barns søvnbehov også.
min eldste trenger mye søvn, og blir grinete om han ikke sover 11-12 timer i døgnet. han har et høyt aktivitesnivå på dagtid, og kommer lett i ugjenge om han får mindre søvn.

Derfor er han i seng kl 20.30 når det er skole dagen etter.
han er da oppe kl 07.30
i helgene blir det rundt kl 22. da sover han som regel til kl 10.

han på 8 trenger kun 7-8 timers søvn, men legger seg likevel kl 20.30 han også. med det resultat at han blir liggende våken til både halv 11 og 11, rett og slett fordi han ikke er trøtt. da våkner han frisk og uthvilt likevel kl 7 dagen etter. like blid som dagen før.

er veldig vanskelig dette her synes jeg, og skjønner at det føles urettferdig for størstemann. men nå har ihvertfall VI kommet så langt at 12åringen skjønner det selv =) og da fungerer det bedre.

minsten er 5 1/2. han er lik sin eldste bror og sover fra 19.30 til 07.30
legging av han tidl har heldighvis bestandig gått grei da )

stavenes_dronning
 13:40 13.02.2007
Hei.Jeg synes 20.30 er veldig tidlig for en 12-åring,MEN jeg er veldig enig med "stavenes_dronning" likevel.Trenger man mye søvn må man legge seg tidlig! gutten min blir 10 i april,men jeg prøver som regel å få lagt han 20.15.Tidlig kanskje,men han trenger mye søvn.Legger han seg f.eks 9-halv 10( det gjør han når han overnatter med bestefaren sin midt i uka) da blir han skikkelig sur og trøtt dagen etter.Kompisene hans legger seg senere enn han.jeg får dårlig samvittighet,men han må få den søvnen han trenger.
T.V.N.S
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------