Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barneskoledebatten

Her kan du lufte tankene dine og kanskje en og annen frustrasjon om det å ha barn på barneskolen eller kanskje å være lærer på barneskolen? Her kan man også høre om hvordan det er på andre skoler, kanskje få tips til å ta med seg videre til skolen der dine barn går. Fyr løs!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Kan vi velge en annen skole enn den man automatisk tilhører?
10:39 10.01.2007
Vi flytta 5 min kjøring unna bhg til jenta mi. Men nå har det seg sånn at vi vil tilbake til det området vi bodde før (300 m fra bhg). Men da må vi selge leiligheten, og finne oss en leil vi kan leie, som er stor nok til en voksen og to barn.
Vil hun skal fortsette på samme bhg, og begynne på skolen sammen med venner fra bhg. Da begynner hun på samme skole som jeg gikk på fra 1-10, og som min pappa gikk på. Kjenner t.o.m. noen av lærerne der (noen er der enda!:)
Jenta mi har en del tilpasningsproblemer, og bruke over 6 mnd på å slå seg til ro da hun flytta over fra småbarn til storbarn i fjor høst.
Nå begynner hun på skolen høsten 2008. Men hvis vi ikke finner en leil som ligger helt nært skolen..Men f.eks.en liten km fra, og en annen skole kommer nærmere, kan vi da bestemme at hun skal gå på den bestemte skolen?
Anonym
Sv: Kan vi velge en annen skole enn den man automatisk tilhører?
12:23 11.01.2007
Hei, det kommer litt an på kommunens regler og plass på den skolen man ønsker. I den kommunen jeg bor er det fritt skolevalg, dvs. man kan godt ønske seg til en annen skole enn den man sokner til. Imidlertid kan skolen si nei til foreldre som ikke bor i skolekretsen dersom man vurderer at det ikke er plass det året søknaden gjelder.

Mitt råd er derfor: Ta kontakt med skolekontoret i kommunen du bor i, og hør om det er fritt skolevalg, eller hva som evt. må til for å søke en annen skole enn den man sokner til. Ta også kontakt med den aktuelle skolen og hør om de vurderer at de kommer til å ha plass til datteren din. Så kan du planlegge ut i fra svarene du får.

Et lite råd på slutten: Det kan være fint å begynne med tryggheten i å ha barnehagevenner med seg. Men vurder også om det ikke er vel så nyttig for datteren din å bo i nærheten av skolekameratene sine. Jeg tror det er ganske verdifullt for barn å gå på den skolen som nærmiljøet bruker!

Lykke til!
mamma00
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)