Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Pseudotvillinger

Dette er et forum for de som har "to tette". Det vil si for de som har fått barn med 24 måneder eller mindre imellom. Her kan dere utveksle tanker og idéer med andre i samme situasjon. Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Noen som vil dele erfaringer?
 22:31 7.01.2007
Hei, jeg venter mitt tredje barn (har en gutt på 7 år og en jente på snart 9 mnd) i august. De to siste blir det 16 mnd mellom. Har jo lest litt om at man er i risikogruppen (svangerskap) når man blir gravid så fort igjen.. Noen som har erfaring med dette?

I tillegg er jeg spent på hvordan d vil gå med to så tette? Blir ikke hverdagen veldig hektisk? Hva med barnevogn - må man ha tvillingvogn? Hvordan blir det i bilen (har stasjonsvogn), får vi plass til alle 3? Blir sikkert mange flere spørsmål etterhvert.. Hørtes litt pessimistisk ut her, men gleder meg veeldig :)
henchi
Sv: Noen som vil dele erfaringer?
 09:44 8.01.2007
Hei, jeg har to jenter med 15mnds mellomrom. Det var tøft å gå gravid og samtidig ha ei lita fra før. Men jeg hadde bekkenløsning som jeg ikke var blitt kvitt etter første svangerskap, noe både lege og fysioterapeut mente var en ulempe fordi den da sannsynnligvis ville forverres. Noe den også gjorde. Heldigvis ble jeg kvitt plagene igjen et års tid etter fødsel nr 2.

Den første tida med ei på 15mnd og en nyfødt baby var ganske tøff. Jeg tok keisersnitt, og hadde jo bekkenløsning, så det var tøft for kroppen. Prøvde å ikke løfte så mye, men hvordan gjør man det med to små? Fikk heldigvis mye hjelp av foreldre og svigerforeldre de første ukene, både med rengjøring og pass av storesøster.

Hadde storesøster hjemme sammen med meg helt til hun var 2år, og etter en tid gikk ting seg til. Fikk fikk liksom litt rutiner i hverdagen. Det som var vanskelig var at barna stort sett aldri sov på likt på dagtid. Dette gjorde det vanskelig å få hvilt på dagen, og ikke minst å komme seg ut feks i butikken. Lillesøster likte seg heller ikke noe særlig i vogna (dette var vinteren), og da fikk jeg litt liten tid til å leke med storesøster ute.

Å komme seg ut av huset kunne også være en prøvelse. Innen jeg hadde fått kledd nr2 hadde nr1 sparket av seg klærne igjen, illskreik og var varm av svette. Men, men, vi kom oss da ut. Gikk bedre da våren kom, og minstemann var en 6-7 mnd.

Jeg hadde ikke tvillingvogn før nå i sommer, og da var lillesøster 1,5 år. Før den tid hadde jeg sånn søskensete oppå kombivogna som jeg brukte så lenge storesøster ville sitte der. Noe som forøvrig ikke var så lenge... Etter det ble det lite turgåing på oss. Hadde trille til storesøster som vi brukte når vi var alle 4. Ellers bor vi sånn til at det ikke innbyr til så mye turgåing med barn. Ble heller ikke så mange handleturer med to barn aleine. Så jeg følte ikke stort behov for søskenvogn. Hadde sikkert skaffet det før hvis vi bodde mer sentralt, og det var bedre å gå i nærmiljøet.

Om du får plass i bilen kommer jo an på bilen du har. Jeg har en skoda octavia stasjonsvogn, og ville ikke fått plass til 3 barn baki. Den er for smal. Men sambo har en Volkswagen Touran, og der er det plass til et barn i mellom setene bak.

Det høres kanskje stridt ut, men i ettertid (nå er barna vel 2år og 3,5 år) syns jeg det har gått fint. Enkelte ting var stridt, men man får en rutine etterhvert. Vinteren med en nyfødt var tøft, men utover vår og sommer gikk det bedre. Vi hadde også mye kos, og storesøster koste seg veldig hjemme med mamma og babyen. Nå er jentene veldig knyttet til hverandre, og leiker veldig mye sammen. Krangler en del gjør de, men de er også avhengig av hverandre.

Lykke til!
puff den lille dragen
 16:13 8.01.2007
Tusen takk for svar :) Er sikker på det kommer til å bli en utfordring, men jeg gleder meg veldig! Tror man kan klare mye dersom man er strukturert og rutinert og forberedt. Tror barna kommer til å ha mye glede av hverandre også.
henchi
 20:42 9.01.2007
Vi har tre tette og har faktisk en skoda oktavia. Har plass til tre barneseter. Hadde da nr tre var nyfødt to bakovervendte og et framovervendt og har nå to forovervendte og et bakovervendt. Men moren min har en toyota corolla, der er det faktisk bedre plass til tre barneseter enn i vår bil, der er jo bagasjeplassen veldig sparsom da. Men det er jo kronglete å ha tre seter på rad og rekke når vi skal feste dem....
kalana
 15:18 10.01.2007
Kan ikke forstå hvordan du får plass til tre seter i en octavia. Vi har nå to forovervendte seter (et HTS og et MaxiCosi Priori), og det er ikke mulig å ha et barn uten sete sittende i mellom setene engang.
puff den lille dragen
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------