Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barneoppdragelse, BarnetMitt

Her kan du komme med sukk og løsninger og undringer på hva som er lurt å gjøre både med egne barn og andres barn når det kniper, det hender jo det! Eller om du har noen oppskrifter som har fungert særs bra, så del dem gjerne med oss andre som sliter litt:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
Barn som ikke vil legge seg
21:44 2.01.2007
Er så utrolig sliten og lei av at sønnen vår sjelden legger seg til å sove når det er leggetid. Søsteren som er to år eldre legger seg fint til å sove mens 5-åringen kommer opp med jevne mellomrom i 2-3 timer etter at vi har lagt dem. De legger seg begge to mellom kl 19.30 - 20.00. -og det har hendt at vi som foreldre fortsatt sitter slitne opp kl 23 og venter på at gutten skal sovne. Nå har vi desverre kommet inn i en vond sirkel der vi voksne hever stemmen unormalt mye og nesten "roper" i fortvilelse - noe som slett ikke har gjort det bedre men som desverre bare gjør datteren vår urolig også. Bør vi ta imot sovetablettene som legen og helsesøster har tilbydd oss? Vi er ressurssterke mennesker som vet mye om barn og barneoppdragelse, men nå går vi snart på veggen av utmattelse. Hva bør vi gjøre?
Anonym
Sv: Barn som ikke vil legge seg
13:38 7.01.2007
Hmm .. ikke lett det der..
Men jeg tror dere bør snakke ordentlig med han om dette. En dag han er i godt humør;) Si at dere blir slitne av å fly ut og inn til han. At DERE vil ha tid ALENE til å være kjærester.

Husk å si JEG vil, istedenfor VI eller MAMMA og PAPPA. Snakk personlig... fortell om DINE følelser iforhold til dette. Tror de skjønner dette når man er åpen og ærlig.

Dere må vise at det er DERE og ikke han som bestemmer når leggetid er.
Dere kan ikke bestemme om han skal sove, MEN dere kan bestemme at han skal ligge i sengen sin! Si dette til han. Si at det er helt greit hvis han ikke er trøtt eller vil sove, men at han kan være våken i sin egen seng.

Har hatt sånn periode med min datter og (Blir 3 år). Men hun bruker smokk da. Så vi har da tatt bort smokken hvis hun ikke vil sove. Sagt athun kan gjerne velge å ikke sove, men da trenger hun jo ikke smokken heller. Det var innmari effektivt;)

Ellers har vi motsatt problem vi da. Hun sovner stort sett greit kl 19. Men våkner ofte før 06.00!! Det er ikke såå lett å gjøre noe med..

Men vær bestemt og snakk personlig:)
Vil anbefale Jesper Juul sine bøker; livet i familien, kunsten å si nei, og ditt kompetente barn.
Veldig fine bøker. Lett leste og går enkle og effektive råd:)
Lykke til!
Majsa`s mamma med baby i magen
09:45 8.01.2007
Hei og tusen takk for boktipsene - skal innom bibloteket i morgen og da skal jeg låne Jesper Juul`sine :-) Vår datter på 7 er slik som din datter på 3. Hun sovner stort sett med det samme hun har lagt seg, men er oppe rundt kl 6 igjen. Dette fører jo til at vi alltid har barna rundt oss og at vi aldri får tid til å være kjærester lenger. Når vi endelig har fått minstemann til å sovne er vi jo utslitt og har ikke energi til noe kos oss i mellom. Har snakket med gutten vår slik du anbefaler for lenge siden - og flere ganger - uten at det har hjulpet desverre. Som liten var han veldig mye syk og inn og ut av sykehus noe som gjør at han er utrolig knyttet til meg og nesten litt sjalu på pappan sin. Han reagerer ikke på at storesøster og jeg koser oss men vil ikke ha noe av at pappan og jeg holder rundt hverandre og sier ofte at det er urettferdig at pappan får ligge ved siden av meg og ikke han. Nå sitter den ene av oss i en stol utenfor rommet hans og geleider han bestemt inn i senga med det samme han åpner døra for å komme ut - mens den andre av oss går oss en kveldstur for å få igjen litt energi. Så får vi etter en uke se om det går bedre og legge han.
Anonym
04:35 6.04.2008
Husk at det ikke er unormalt at gutter kan være litt "forelsket" i mammaen sin. Jeg har også det samme problem med min datter på 6 år, men det begynner å hjelpe på. Her er de tingene jeg følger:

1. Kuttet ut sukker til hverdags. Dvs brus, saft, sjokoladepålegg, syltetøy, sjokolade osv.. ALT av sukker. Nå fikk de ikke så mye av det fra før av heller, men det lille jeg har tatt vekk har hjulpet masse. Datteren min som gjerne kunne holde det gående til 22-23 sover nå innen kl 20.

2. Nå småtten står opp, legg en hånd på skulderen hans og følg han tilbake til sengs. Ikke si noe. Legg han i sengen som normalt ved legge tider, og si kun god natt. Gå ut av rommet. Gjør det hver gang han står opp. Forhåpentligvis så vil han skjønne at slaget er tapt etter en stund.

Håper det løser seg ihvertfall =)
emblafreak
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)