Barn og vennskap debatt
Har du et barn som sliter litt med vennene sine kan du lufte frustrasjonene dine her, få gode tips eller gi andre gode tips. Dette er et av de virkelig vanskelige forholdene ved det å være foreldre.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Vennlig hilsen jordmor Siri
Ikke ivrig på å ha med venner hjem... |
00:43 2.01.2007 |
|---|---|
Sønnen min på 8 år maser nesten aldri om å ha med venner hjem fra skolen/SFO. Av og til spør han når vi henter, men da passer det ofte ikke. Vi må jo avtale med foreldrene. Når vi foreslår å gjøre det, er det liksom ikke så stas. Plutselig vil har ikke at den eller den skal bli med hjem like vel... Vi flyttet hit for et drøyt halvår siden. Før bodde vi i et borettslag, hvor ungene bare kunne gå ut av døra og finne noen og leke med. Her må man avtale og bli med noen hjem for å pleie kontakter etter skoletid. Sønnen min er heller ikke med på noen aktiviteter etter skolen/sfo. Han prøvde seg på fotball, men liker ikke det, og sluttet. Dermed blir det først og fremst til at han leker med sine to yngre søsken her hjemme, og en fetter som bor rett ved oss. Men jeg synes på en måte dette er litt synd, for jeg vet jo hvor viktig det er å ha gode venner, og at man kanskje må anstrenge seg litt ekstra når man er ny i klassen. Men hva gjør jeg når han ikke vil?? Jeg kan jo ikke bare invitere en, og risikere at det blir veldig lite hyggelig for alle parter? For han er ikke den enkleste å forholde seg til: Skal bestemme, dominere og blir veldig lett irritert. Kanskje han er tilfreds med å tilbringe ettermiddagene her hjemme med søsknene sine og oss? Jeg vil liksom ikke gjøre noe nummer ut av det dersom han ikke gjør det, samtidig som jeg håper på at han ikke vil falle utenfor i klassen. Jeg tror nok det går bra stort sett på skolen og sfo. Han leker nesten alltid med noen der, men veldig mange forskjellige. Så kanskje han rett og slett trenger å hvile ut når han kommer hjem? Han er jo skjelden hjemme før fem, så er det lekser, barne-tv, middag, legging av de yngste og så skal han i seng. Så kveldene går jo kjempefort. Men bør vi som foreldre aktivt "fylle" også denne tiden med mer aktiviteter og venner selv om han ikke gir uttrykk for at det er et savn? |
|
| Anonym | |
Sv: Ikke ivrig på å ha med venner hjem... |
01:02 26.02.2007 |
|---|---|
Da jeg var lita hadde også jeg lite venner med hjem. Det var fordi jeg ikke trivdes hjemme når pappa var der. Jeg likte han ikke fordi han drakk. Uansett om jeg viste at han var edru ville jeg ikke ha med noen hjem. Jeg følte at vi ikke hadde noen god stemning hjemme og ville ikke at andre skulle føle det også. Jeg fortalte selvsakt aldri dette til noen. At han drakk sa jeg gjerne for det skammet jeg meg ikke over, men det var stemningen i huset jeg ikke ville vise fram. (..jeg var kanskje litt rar;o)) |
|
| Anonym | |
03:20 14.03.2007 |
|---|---|
Hei. Min sønn på 8 var sånn han også..ifra han var ca6-8..Han var mest inntresert i å være med andre hjem.For når han var hjemme så kunne han slappe av og kose seg. Han har da hatt med seg unger hjem altså,men han var mest inntresert i å være med andre hjem.Var kanskje mere spennende det?Ikke vet jeg.Men nå i det siste så har det "løsnet" veldig.Han har stadig med seg andre hjem og koser seg med det.Men jeg kan også oppleve at han ikke vil ha noen inn..fordi han rett og slett ikke orker etter en lang dag på skolen.Det virker som om han har fått nok av alle da,og vil bare være hjemme og slappe av etter skoletid. Noen unger er vel bare sånn også.De er bare ikke så inntresert. Her i huset så er det verken drikking eller andre fæle ting som gjør at han ikke ville ha med seg andre hjem. Så ta det med ro du.En dag så forandrer det seg sikkert. Tror at vi foreldre kanskje stresser mere med sånne ting enn det som er nødvendig.(Jeg tenker ihvertfall sånn nå)Gutten din er jo fornøyd virker det som.. :-D |
|
| mertan80 | |
21:42 9.04.2007 |
|---|---|
Hei! Takk for svar (begge to). Så ikke svarene deres før nå... Det er ikke alkoholisme el.l. "skumle ting" som kan forklare at han ikke har villet ha med andre hjem, men nå ser det heldigvis ut til å ha løsnet litt. Han har fått et par kamerater som er med hjem av og til, noe jeg synes er VELDIG hyggelig! Det viser vel bare at barn er like forskjellige som oss voksne, og at noen trenger litt lengre tid for å føle seg trygge på dette også. Han er også ganske ofte med andre hjem, noe han kanskje fremdeles liker bedre. For en stund siden glapp det ut av han at han syntes det var morsomt å se at den og den har samme vaner o.l. som oss, og jeg skjønte at han kanskje har vært litt usukker på om vi er veldig forskjellige fra alle andre på en eller annen måte. Men nå ser det ut til at han er i ferd med å bli litt tryggere på at vi ikke er det, så da er det greiere å ha med andre hjem... Barn er søte og rare :-)) |
|
| Anonym | |