Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Mobbing av barnet mitt

Her kan du legge inn hjertesukk om barnet ditt blir mobbet. Du kan både gi og få gode råd og generelt støtte.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Problemer med å tilpasse seg sosialt
20:26 19.12.2006
Jenta mi begynte i 1. klasse nå i høst.
Får høre fra skolen at hun er flink faglig, men har store problemer sosialt.
En av grunnene til dette er at hun kjente veldig få da hun begynte - da hun ikke har gått i bhg sammen med de hun begynte på skolen i lag med. De som har gått sammen i bhg/kjente hverandre fra før; er derfor veldig sammensveiset og jenta mi faller utenfor. Dette liker hun ikke selv, og det ender ofte i konflikter og krangling. Det gjør heller ikke saken bedre at hun er veldig bestemt.

Både vi som foreldre og skolen har prøvd å prate med henne og de andre barna i klassen om problemet, men nå har det gått alt for langt - Hun begynner å bli utestengt helt.

Har prøvd med belønningssystemer på visse oppgaver, bla for å prøve å roe situasjonen og få henne inn i gruppa. Fungerer sånn någenlunde....

Hva ville derer ha gjort?
LoneK "Fødeklar" Termin 20/12
Sv: Problemer med å tilpasse seg sosialt
12:11 8.01.2007
Hei, så trist dette er! Det er flott at dere vil ta tak i problemet.

Har dere samarbeid med skolen? De må hjelpe til her. Prate er ikke nok. Kan de bruke noen friminutt til å arrangere aktiviteter som de vet at datteren deres fungerer godt i? Fysiske leker, spill, hva som helst, bare det er strukturert og voksne regulerer aktiviteten. Hva med å invitere andre jenter fra klassen med hjem, en om gangen? Spør læreren om råd hvis dere er usikre på hvilke jenter det ville være mest fornuftig å prøve på, og lag en hyggelig ramme rundt besøket, gjerne med mye struktur og voksenstøtte til å begynne med. Inviter gjerne også foreldrene på kaffe når de henter, så kan dere prøve å bygge litt nettverk sammen med jenta deres. Hvis det er gått så langt at barna er uvillige til å bli med hjem, ville jeg prøvd å kontakte foreldre direkte - her også etter råd om hvem en bør velge fra kontaktlærer. Det bør være trygge barn med en god posisjon på skolen, og med foreldre som virker positive til å stille opp for andre.

Ellers ville jeg ha tenkt på fritidsaktiviteter utenom skolen. Er det noe jenta deres er spesielt interessert i/har glede av? Hun trenger sårt å oppleve mestring nå, og i en ny setting kan det være lettere å få gode erfaringer.

Lykke til!

Hilsen en PP-rådgiver
Anonym
11:19 11.01.2007
Ser ut til at det begynner å gå seg til noe, heldigvis!
Når det gjelder fritidsaktiviteter driver vi meg ski/hopp to dager for uka og det går bra, men der er det jo ikke så mange fra klassen som er med desverre, men det fungerer sosialt!
LoneK.
03:11 17.09.2007
prøv så godt dere kan det er aldri en mulighet å gi opp
jeg er 11år og har blitt mobbet siden 1 klasse og er utestengt sosialt i mitt egent sinn vanskelig å snakke med folk jeg kjenner og ikke kjenner
klarer ikke å si jeg er glad i deg til noen og har veldig vanskelig for
å tro på ting.
selv har jeg fått skryt av at jeg jobber bra men når man ikke
føler seg så bra i det miljøet man er kan man ikke tvinge en til å være
der spør henne hva hun selv vil det gjør det bare mer vanskelig å
prøve å bestemme over folk
Meg......
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)