Denne debatten er for alle som ikke er medlemmer av en kjernefamilie, og det er vel de aller fleste. Her kan du komme med hjertesukk og dele erfaringer med andre så mye du orker!
Her er anonymknappen tatt bort.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Hvor gammel kan eller bør barnet være før det selv skal få bestemme hvem han/hun skal feire jul hos?
12:16 10.12.2006
Hvor gammel kan eller bør barnet være før det selv skal få bestemme hvem han/hun skal feire jul hos? Jeg bor ikke sammen med barnets far, oh har ikke gjort det siden hun var 1 år gammel. Nå er hun 10,5 år. Jeg venter en liten en rundt juletider, og for barnet er selvsagt dette STORT da barnet har ønsket seg søsken i over 7 år. Men dette skjønner ikke barnets far... At barnet vil være hos meg hvis babyen blir født før julaften, og at barnet heller ikke vil dra til han om han ikke vil kjøre barnet hjem til meg om baby blir født i løpet av den tiden barnet er hos han. Noen forslag til hvordan jeg løser dette?
Og forresten, er jeg urimelig som mener at barnet kan ta bussen fra meg til han, en tur som tar 2,5 timer?? Det er ingen bytte av buss underveis. Barnets far mener at det er uaktuelt å la barnet ta noen buss før barnet er 13 år..
Sv: Hvor gammel kan eller bør barnet være før det selv skal få bestemme hvem han/hun skal feire jul hos?
20:33 11.12.2006
Jeg mener barn ikke skal bestemme selv hvem de skal feire jul hos.
Men i ditt tilfelle så synes jeg hun kan få være hos deg julaften om den lille kommer før jul. Men om den lille ikke blir født før jul, så kan det vel gå som det er planlagt, at far har henne julaften.
Og når du, som kjenner datteren din best, mener hun er "stor" nok til å ta bussen 2,5 time alene, så er hun stor nok til det, så du er ikke urimelig.
Sv: Hvor gammel kan eller bør barnet være før det selv skal få bestemme hvem han/hun skal feire jul hos?
08:58 18.12.2006
Jeg mener at når barna runder 10 år skal de i alle fall bli hørt og tatt alvorlig om de har spesielle ønsker. Og en ny baby er veldig spesielt!!
Vi hadde samme "problemstilling" i sommer da snuppa mi ble født. Stebarna var på ferie med moren sin under 2 timer herfra, men var ikke interessert i å kjøre dem hjem. Vi fikk derfor hjelp av min mor som stod parat til å kjøre og hente dem, det var nemlig helt greit for biomor å "bli kvitt" barna bare hun ikke måtte anstrenge seg selv...
Mitt tips til deg er å sende datteren til faren sin som avtalt, men at dere er enige om at datteren din kan få komme hjem og hilse på babyen om den blir født mens hun er borte. Det er også veldig greit for dere å slippe å måtte plassere henne noe sted om fødselen starter. Jeg vet ikke om din eks hører på fornuft, men jeg håper det går an å fortelle ham at dette betyr mye for deres datter og om han med viten og vilje har lyst til å ødelegge for sitt eget barn? Hun kommer jo ikke til å være særlig blid om hun må sitte hos ham når hun vet at babyen har kommet!
Om det ikke finnes noen som kan kjøre henne så mener jeg helt klart at barn kan kjøre buss alene i den alderen, spesielt siden det ikke er noe bytte. Jeg og søsteren min gjorde det og det gikk helt fint, og vi hadde ikke mobil en gang!! :o)
22:17 30.09.2007
Jeg mener at barnet IKKE skal bli nødt til å velge mellom foreldrene sine! Dette er en avgjørelse som dere som foreldre bør ta! Det er klart datteren din vil være hos deg når babyen kommer, men det vil vel være det beste for henne også å være hos pappaen akkurat under fødselen? Er han ikke voksen nok til å kunne levere henne hos deg når babyen er ute, så har han et problem!
Jeg er stemor selv, og synes det er helt urimelig at foreldrene til min 9 år gamle stedatter ber henne velge hvem hun skal være hos i julen. Dette resulterer KUN i et barn med dårlig samvittighet, og det er jo ikke nødvendig??