BarnetMitt: 6-8 år
For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Jente på 6 1/5 år som tisser på seg om dagen. Noen med erfaring?? |
14:10 8.12.2006 |
|---|---|
Hun tisser på seg på skolen på SFO og hjemme. Noen dager er det bra andre er absolutt ikke bra! Men det som er så rart er at når hun for eks før hun drar på skoolen , får beskjed om å gå på do! og ikke tisse på seg for da må hun være inne når hun kommer hjem, så kommer hun tørr og fin hjem fra skolen! Kan det ha noe med hva hun gidder selv? Hun har en annen mor og vet ikke hvordan hun gjør det, bare at hun ikke er så streng som det vi er. Hva kan gjøres?? |
|
| Anonym | |
Sv: Jente på 6 1/5 år som tisser på seg om dagen. Noen med erfaring?? |
22:20 8.12.2006 |
|---|---|
Hei! Har en sønn på samme alder og han har samme problem periodevis. Har vært flink etter han begynte på skolen, men han har nå begynt å tisse på seg igjen. Tror det er latskap, at de ikke gidder å gå på do hvis de har det kjekkt. Jeg er lei av dette, men de må vel finne ut av det selv. Ikke godt å si, men jeg håper det går over:-) |
|
| Guttaboys2 | |
19:45 9.12.2006 |
|---|---|
Samme som skjer her... Har forsøkt å gjøre henne mer rutinepreget med å gå på do hvert friminutt osv men skjønner jo at det er mer moro å leke med de andre. Har nå laget en avtale om at hun får en My Little Pony hun ønsker seg etter en uke uten "uhell" og det ser ut til å virke!! :-) Brukte denne belønningsordningen da hun skulle sove i egen seng hele natta også og selv om det gikk lang tid så virket det... |
|
| Korse76 | |
22:16 26.12.2006 |
|---|---|
For mange barn har det rett og slett med dårlige toalettvaner å gjøre. Enten at de venter for lenge før de går, at de ikke tar seg tid til å tisse ferdig når de sitter der. Hvis det er tilfellet vil det hjelpe på sikt med påminnelser om å gå. Avtaler om at barnet skal gå på do før det går hjemmefra, i storefri etc. Barn må ofte ha det helt konkret, det holder ikke å si "gå oftere", men man må rett og slett si "gå og tiss i storefri", eller "gå og tiss før du skal gå hjem". Og så må man gjenta det ofte fordi barn glemmer slikt fort..... Men det man bør være litt obs på er at det i enkelte tilfeller kan være medisinske problemer som gjør at barnet væter seg, og da hjelper det jo ikke å mase om toalettbesøk. Det kan være greit å få gjort en undersøkelse med ultralyd av nyrer og urinveier så man vet at alt er normalt først? |
|
| Anonym | |
11:43 8.01.2007 |
|---|---|
Hei, vi slet med dette i fjor med vår datter som da var fem, men kun i barnehagen - hun var tørr hjemme og om natten. Hun var i utebarnehage, og da sier det seg selv at dette var et skikkelig problem, særlig siden hun var flau og ikke ville si fra. For hennes vedkommende løste det seg utover våren, og hadde nok mye med upraktiske klær å gjøre (rakk rett og slett ikke frem), men også en del med at hun var usikker på både voksne og barn - ville hun f.eks. få tilbake plassen sin i leken når hun kom tilbake etter dobesøk? Jeg tror nok datteren deres absolutt ville foretrekke å ikke tisse på seg, selv om hun sikkert (som vår datter) prøver å ikke la seg merke med at hun synes det er ille. Har dere sjekket at det ikke er noe fysisk? Er hun f.eks. tørr om natten? (I såfall kan man nok glemme det fysiske...). Hvis dette er et relativt nytt fenomen: Kan det hende at hun også er litt usikker på sosial aksept, slik at det å huske å gå på do blir nedprioritert eller glemt fordi hun har så mye annet å tenke på? Eller er det noe som plager henne for tiden, sjalusi, konflikter med/mellom voksne eller andre barn, hjemme eller på skolen, ting som kan ta opp mye av oppmerksomheten og skape usikkerhet? Ellers er jeg veldig enig med innleggene over som anbefaler faste rutiner rundt dobesøk i denne perioden. Finn tider som passer i skoledagen, og be om at lærer og SFO-ansatte hjelper til med å minne henne på dobesøkene hvis hun skulle glemme. Gjør det samme hjemme. Bli enige med den andre moren om rutiner, slik at dere kan ha de samme i begge hjem. Ville datteren deres sette pris på et klistremerkeskjema som registrerte suksessdager/perioder? Det viktigste tror jeg er at dere er klar over at dette nok helt sikkert er veldig plagsomt og flaut for henne, selv om det kan virke som om hun ikke bryr seg. Hva skal hun ellers prøve å forsvare seg med, når hun føler at hun ikke har kontroll? |
|
| Anonym | |
18:04 9.01.2007 |
|---|---|
Hei. Var for ca et år siden borti det samme med min datter. Det var i perioder der det skjedde mye nytt, og hun var sliten. Det er litt lettvint å si det er latskap, for det kan ligge ting bak. Trives hun på skolen? Har hun problemer med venner osv? Tror man må snakke med barna om dette på en rolig måte, og finne ut om det ligger noe bak. Vi erfarte ihvertfall det. |
|
| tmsk | |
00:22 8.03.2007 |
|---|---|
Kjenner et par med ei datter på 9, og hun tisset også på seg om dagen. Resultatet ble bleier. Ikke bare som straff, men like mye for å holde klær tørre, å for at det ikke skulle syntes. Resultatet ble bleie-tvang fram til det ikke var behov for det mer. Ble bleie hver dag i 3 uker, men så stoppet det, da hun tydeligvis tok et hint om at 9-åringer det ikke var noe galt med, ikke skulle trenge å gå med bleie på skolen. Da skjerpet hun seg. Reagerte nok mer på å ha på bleie døgnet rundt hele uka, enn å bare ta konsekvensene av å ha tisset på seg 1-2 ganger i uka. 3 pakker bukse-bleier var det som skulle til. Må legge til at de var strenge på det med å ha på bleier (spesielt faren). Skulle ikke være noe hjelpe-middel for å slippe å gå på do på skolen. Var bleie dag og natt helt til hun skjerpet seg. Høres slemt ut, men det hjalp da, når det faktisk bare var latskap som førte til at hun tisset seg ut. Karin |
|
| Anonym | |
08:28 8.03.2007 |
|---|---|
Syntes ikke det hørtes slemt ut i det hele tatt jeg, faktisk syns jeg det er merkelig at ikke flere foreldre med store barn som tisser på seg bruker bleier på ungene. På den måten skjønner de barna som tisser på seg uten at det er noen fysisk grunn til problemet at det får konsekvenser for hun/han å ikke gå på do. Da blir det ikke så interessant lenger å tisse på seg. |
|
| EvaL | |
16:00 8.03.2007 |
|---|---|
Herre-gud a! kan jo ikke ha bleie på en 9-åring bare av prinsippielle grunner. |
|
| Anonym | |
18:03 8.03.2007 |
|---|---|
Om man ikke kan ha det av prinsippielle grunner, så kan man i hvert fall ha det med begrunnelse i at hun/han tisser på seg. Personer som av en eller annen grunn ikke kan holde på urin eller avføring bør gå med bleie. |
|
| Mayken | |
18:43 8.03.2007 |
|---|---|
Var visst snakk om uhell et par ganger i uka. Man kan vel ikke tvinge jenta til å gå med bleie for det. Hun tisset vel ikke på seg med vilje. Slikt bør man absolutt se mellom fingerne på, når det ikke skjer oftere. Og hun måtte bruke bleie døgnet rundt...dvs også natt-bleie. Og er ikke det meningsløst når hun alikevel er tørr om natten? |
|
| Anonym | |
23:17 8.03.2007 |
|---|---|
Fortalte om tvangs-påsettingen av bleier, i en historie over her, til min mann (da vi snakker en del om hva vi skal gjøre da vi er oppe i samme situasjon selv). og i dag har han kjøpt bleier til vår 7 år gamle sønn, for å se om ei uke med bleier hjelper han å følge do-tidene. Har vært plaget med at han kommer hjem fra skolen med våt bukse, og i dag klikket det for faren, da dette var tredje gangen i løpet av 4 dager. Var et rabalder uten like for å få på han bleie, en som holdt og en som sloss med bleien, men fikk den da på til slutt, med ganske streng beskjed om at det skulle være bleie på den stumpen dag og natt helt fram til neste fredag. Og tar han den av, blir play-station konfiskert (noe som selvsagt er det værste som kan skje han). Og blir det uhell i bleia, blir det selvsagt lenger tid med bleie. Er dritt lei av å vaske ut-tissa bukser og truser flere ganger i uka nå. Har prøvd belønning for å være tørr, kjefting, ikke kjefting, konfiskere play-station, flott klokke, bare for å få han til å følge do-tidene. Men neida. fortsatt flere uhell i uken, både på skolen og når han er ute å leker i gata. Håper han tar et hint om at han må gå på do når han er tissa-trengt nå. vi syntes også det er fælt å sette bleier på en frisk 7-åring. men når ikke noe annet hjelper, så jaja...får bare prøve å håpe det beste. frustrert par |
|
| Anonym | |
10:36 9.03.2007 |
|---|---|
Det er leit at man må gå til et slikt skritt, men jeg har full forståelse for at dere er fortvilet og vil prøve dette. Vi har selv en på 6.5 som vi sliter med det samme problemet med og vet ikke hva vi skal gjøre. Håper du kan sende meg en mail slik at vi kan utveksle erfaringer: Bettan@portalen.no |
|
| Anonym | |
10:37 9.03.2007 |
|---|---|
Innlegget mitt havnet litt feil, var ment til dere "frustrert par" |
|
| Anonym | |
10:40 9.03.2007 |
|---|---|
Det var sikkert ikke bare et par dager uken bare en uke. Jeg vil tro dette har pågått en lengre periode, ellers ville neppe foreldrene ha gått til dette skrittet. Uansett, så viste det seg jo at det hjelp, jenta sluttet å tisse på seg når hun forstod at det fikk konsekvenser for henne og at hun måtte ha på seg bleie. |
|
| EvaL | |
16:23 9.03.2007 |
|---|---|
Har nok pågått en stund da ja. syntes det er litt skummelt å sette bleie på barna å. tenk om de blir mobbet på skolen! "ei uke med bleie" i straff. må jo bli oppdaga av klassekamerater. og har man først blitt oppdaga for å bruke bleie på skolen, så henger vel det igjen resten av skole-tiden. Ei bleie-rumpe er jo ikke akkurat mye diskret på en 7-åring. Man ser lett om en 7-åring har bleie eller ikke. |
|
| Anonym | |
16:30 9.03.2007 |
|---|---|
Tull. har man riktig bukse, så syntes ikke bleia. kommer desuten ann på hvordan bleie man har. tape-bleie syntes lettere enn bukse-bleie, da den sitter mye mer løst, mens buksebleia tar pass-form etter kroppen (med mindre den er veldig stor), og dermed lager ikke den noen unormale "bleie-former" under buksa. vil bli en liten bleie-forma uthevning, men den skjuler man selvsagt med at ungen bruker jogge-bukse framfor ei annen stram bukse. |
|
| Anonym | |
17:51 9.03.2007 |
|---|---|
Mobbing kan selvsagt bli et problem, men det er vel minst like stor fare for at barnet blir mobbet for å tisse i buksa også? Jeg mener, det er jo mye letter å oppdage enn at man går med bleier. For som en annen her sa, så vil type bleie og ikke minst hvilke merke man bruker være avhengig av hvor synlig den er. Men, om man bruker ern litt stor genser på barnet som henger litt ned over rompa så tror jeg ikke så mange vil se det, for de går neppe å studerer baken til hverandre. Jeg er heller ikke helt med på at et en slik avgjørelse kun handler om straff. Selvsagt kan man fremlegge det slik, men jeg mener det like mye er et hjelpemiddel for å ikke tisse seg ut og holde klærne tørre. Man tar altså konskevensen av at barnet ikke klarer å holde seg tørr, og bruker et egnet hjelpemiddel som jo en bleie er. |
|
| EvaL | |
20:21 9.03.2007 |
|---|---|
Når det gjelder sengevætere, som får beskjed om å bruke bleie om natten, så er jeg enig i at det ikke er noen straff, men et hjelpemiddel. men når det gjelder barn som blir tvunget til å bruke bleie på skolen av foreldrene, uten at det skjer mer enn kansje ett uhell på skolen, og ett eller to hjemme i gata, i løpet av uka, så mener jeg det er snakk om straff. er tross alt bare 3 av 30 bleier som kommer til nytte da, dvs 10 % av bleiene, i motsettning til sengevæterne, som har bruk for 100 % av de bleiene de har på seg. og når reglene er slik at "en uke ekstra med bleie for hver gang du tisser på deg", så er det straff, å ikke praktiske grunner. Jeg har selv vært i den situasjon at jeg har måttet bruke bleie på "gata" (riktignok fordi jeg var inkontinent), og man går hele tiden å er redd for at bleia skal syntes, og beveger seg derfor minst mulig ut. er en pinsel å gå med bleie utenfor hjemmet. |
|
| Anonym | |
21:34 9.03.2007 |
|---|---|
Man kan alltids diskutere hvor mange uhell man skal akseptere før det får følger for barnet. Jeg mener at tidsaspektet for hvor lenge tissingen har foregått er minst like viktig. Og målet er jo at ingen av bleiene skal komme til nytte, altså at barnet velger å gå på do fremfor å tisse i bleia. Men ellers er jeg enig med i at det er straff dersom en våt bleie medfører en ekstra uke i bleier, det er en ekstra straff. Jeg tror nok man er mer bekymret selv fordi man vet man har bleie på seg enn det at andre legger merke til at man har det. |
|
| EvaL | |
22:31 9.03.2007 |
|---|---|
Sett at man ikke fikk en uke ekstra i straff, som dersom det forekom en våt bleie. Da mener jeg fortsatt det med bleie er en straff. Mener det både er mindre bry å mer økonomisk å ta de 2-3 tisse-buksene i uka, enn å kjøre på å ha bleie døgnet rundt. Desuten er det jo ikke nødvendig med bleie om natten og ellers hjemme, siden det ikke er et utsatt tidspunkt. men det fremgår alikevel at de har på bleie da, for å gi barnet følelsen av å måtte bruke bleier døgnet rundt. Og det virker som det er den følelsen av å ha bleie døgnet rundt,som gjør at de slutter å tisse på seg, og heller jobbe mer for å følge do-tidene. |
|
| Anonym | |
23:36 9.03.2007 |
|---|---|
Men dette handler jo ikke om hva som er bry eller ikke for oss voksne, men at barnets adferd, altså det å tisse på seg og ikke gå på do, skal få konsekvenser for barnet. Altså få barnet til å innse at hun/han ikke kan fortsette å gjøre i buksa. Hva skal man gjøre da, når all oppmuntring, belønning osv. er prøvd ut og barnet fortsetter som før? Jeg ser du mener at barnet ikke skal være i bleier hele døgnet, at det blir feil i forhold till tidspunktene tissingen skjer på. Greit nok, man kan sikkert si at barnet bare burde få gå med bleie i periode uhellene skjer. Men så var det dette med å lære konsekvenser av noe da, og at med konsekvenser følger det ofte med ulemper utover det som er årsaken til at konsekvensen. I dette tilfellet prøver man altså å få barnet til å innse at når en person ikke klarer å kontrollere urin eller avføring, så er resultatet at denne personen må gå med bleier. Jeg klarer ikke helt å se at dette er noen stor sak at det også vil gjelde for natten, all den tid det er helt og holdent opp til barnet hvor lenge det er behov for bleiebruken. |
|
| EvaL | |
00:04 10.03.2007 |
|---|---|
Akkurat. Konsekvensene av å tisse på seg klokken 11, er å måtte ha på bleie klokken 11. Mens straffa er å måtte ha på bleie døgnet rundt. Hvis eneste målet var å unngå at klea skulle bli våte, ville jo det mest korekte være å ha på bleie kun i den perioden uhellene pleide å skje. Men her ønsker man altså å få en stopp på dag-vetingen, ved å straffe barnet med å ha på bleie døgnet rundt. Er jo ikke nødvendig med bleie døgnet rundt, men barnet SKAL alikevel ha bleie døgnet rundt, for å lære seg at om man tisser i buksa, så må man ha bleie. Og da kan man si at bleie brukes som en straff, og ikke et hjelpemiddel. At barnet sover med bleie om natten, hjelper jo ikke for å være tørr om dagen. Må da kunne kalles en straff da. Og når du snakker om konsekvenser, så er jo det det samme som straff. Stjeler man en bil, er konsekvensene at man må i fengsel. Stjeler man en bil, er straffen at man må i fengsel. |
|
| Anonym | |
09:20 10.03.2007 |
|---|---|
Så det du sier er altså at det er greit at barnet er i bleier på dagen da? For da tisser det på seg, så da er det et hjelpemiddel? Det blir etter min mening rimlig flisespikkeri å fokusere på straff på den måten du gjør. Dersom man roter alle lekene sine utover gulvet, så må man rydde opp disse etter seg, når man har spist og drukket hele dagen så må man pusse tenne om kvelden, når man må tisse eller bæsje så må man gå på do. Dette er helt enkle realiteter i livet. Små barn og eldre som gjør på seg må ha bleie på seg, du som voksen med inkontinens problemer har insett at du må ha bleie på. Så hvorfor i all verden skal det da være så galt å ha bleie på et litt større barn som tisser på seg? Hanne |
|
| Anonym | |
09:39 10.03.2007 |
|---|---|
mitt poeng var at: når barnet må ha bleie døgnet rundt, som feks om natten når man VET det ikke tisser på seg, så er det en straff, å ikke et hjelpemiddel. Har da ingen hensikt å sove med bleie, når man vet den er tørr om morgenen uansett. Men når man kun har på bleie i utsatte perioder, som feks om dagen og når det er ute å leker, så er det et hjelpemiddel. Så når man over her skriver, at man har tvunget barna til å gå med bleie døgnet rundt i flere uker, så mener jeg at det er et straffe-tiltak, og ikke bare av praktiske årsaker (selv om det da også gir litt nytte i de tilfellene de faktisk tisser i bleien). Personlig syntes jeg slike tiltak er flotte, da de faktisk gjør at barnet slutter å tisse på seg. |
|
| Anonym | |
17:35 12.03.2007 |
|---|---|
Fant en side som kanskje kan være aktuell: http://www.dryallnight.com/children/default.asp?sid=8&ssid=5 |
|
| Korse76♥ | |