Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Vaksinedebatten

Vaksinering er et omdiskutert tema, det er det ingen tvil om. Det er heller ingen tvil om at vaksiner i hovedsak redder liv rundt om på hele kloden vår og at vaksinasjonsprogrammer har utryddet feks kopper som sykdom. Av 1000 barn som ikke er vaksinerte og får meslinger, så vil ett av dem dø, også her til lands.
Så har man også situasjoner der vaksiner ikke har vært skikkelig utprøvd før man tar dem i bruk, og dette har blitt store tragedier. Feks Thalodomid barna som ble født på 70-tallet.
Før du fatter en beslutning om hvorvidt du skal la være å vaksinere barnet ditt, så ta en skikkelig diskusjon med helsesøster eller fastlegen din, alternativt våre barneleger som du kan treffe på nettprat på www.gullsmokken.com.
Slit debatten med helsa, men fatt ikke beslutningen din på bakgrunn av innleggene her.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Hvorfor er det så enkelt å vaksinere?
 22:44 3.12.2006
Hei!

Jeg lurte på hvorfor det er så enkelt for mange å vaksinere barna sine? Mange vet hva vaksinen inneholder, og det er ikke akkurat stoffer som er bra eller naturlig for kroppen. Hvorfor gjør dere det da?

Jeg har ikke vaksinert sønnen min med god samvittighet. Bare å tenke på alt det "fremmende" han får i kroppen med vaksinen, får meg til å skjelve.
Vi kan i dag ikke unngå at barna våre får i seg giftstoffer og andre ting som eventuelt kan skade. Men man burde så absolutt prøve å begrense det mest mulig.

Jeg kjøper f.eks. ikke mat med for mye e-stoffer i, ikke drikker med kunstig søtningsmiddel eller andre kunstige tilsettningsstoffer. Jeg passer veldig på at han får minst mulig av slike ting i kroppen. Og da hører selvfølgelig også vaksine til.
Vi kan da ikke barna våre utsette for noe som man ikke helt vet konsekvensen av i dag.
Skjønner ikke hvordan dere klarer å sprøyte all disse stoffene inn i barna deres uten å ha dårlig samvittighet.

Anonym
Sv: Hvorfor er det så enkelt å vaksinere?
 12:25 6.12.2006
Tror ofte det er uvitenhet. Tulla mi på to år har tatt alle vaksinene. Trodde jo det var det man skulle jeg, at det var det som var bra for henne. Nå som jeg har skjønt at dette ikke er så bra som de skal ha det til og jeg har lest mye informasjon, har vi derfor valgt ikke å vaksinere sønnen vår. Har veldig dårlig samvittighet for at jeg ikke satt meg inn i dette før datteren min fikk sine vaksiner. Men som sagt, jeg trodde det var det rette og gjøre...
Tullasinmamma og Lillebror
 15:35 6.12.2006
Samme som Tullasinmamma og Lillebror!
Datteren vår på 20 mnd har fått trippelvaksinen og 1 del prevnar. Prevnar var min idè, etter å ha blitt skremt av Brustad-kjøret med denne gutten som døde. Da hun fikk Prevnar måtte vi utsette mmr-vaksinen så det ikke skulle bli for tett, og da syntes jeg plutselig at det ble litt mye, og begynte å lure på om dette egentlig var rett. Fant det også litt pussig at hun skulle vaksineres mot ufarlige barnesykdommer. Dermed begynte jeg å lese alt jeg kom over om vaksiner.
Husker jeg satt på 3. mnd kontrollen med henne i ammetåka og ikke visste noen ting om vaksiner i det hele tatt. Lot hs ta avgjørelsen for meg der og da, grunnet egen uvitenhet, rett og slett. Det var ikke noe tema å utsette vaksinene.
Gutten vår har ikke fått noen vaksiner ennå, og skal heller ikke ha noen.
Loiz
 21:46 7.12.2006
Samme som begge dere over!! Pluss at min sønn reagerte på alle vaksinene og jeg fikk beskjed om at det bare var tilfeldig! HA! Vi føler oss faktisk lurt av vår helsestasjon og av sykhusene (han ble lagt inn 3 ganger pluss 4 ganger på legevakten alle med alvorlige pusteproblemer). Nå har han "bare" fått astma pga av dette...Neste får IKKE vaksiner. Jeg tar ikke sjansen.
Anonym
 22:51 9.12.2006
Kanskje fordi vi i vår generasjon har vokst opp med vaksiner selv, og samtidig er den friskeste generasjonen som verden noen gang har sett?
Anonym
 18:22 10.12.2006
Til anonym rett over her!
Å ja?! Vi dør kanskje ikke så ofte av meslinger og infeksjoner lenger i vår del av verden, men mer kreft, astma, autisme, allergier, adhd og diabetes har vel heller verden aldri sett!?
Loiz
 20:00 10.12.2006
Ser at dere ofte trekker fram kreft. Jo, det er sant at 1/3 av befolkningne vår får kreft. Men hvorfor får de det, tror du? Jo, fordi folk lever så lenge, og fordi vi ikke har dødd av noe annet før den tid! De aller fleste som får kreft, er jo over 60 år gamle. Ett eller annet skal en dø av, ikke sant?
Diabetes er så å si en ren fedmesykdom!
Astma og allergier kan vel forklares med tette hus, overrenslighet, lite frisk luft, forurensning, e-stoffer og kjemikalier...?

Jeg synes ikke det er så mye å diskutere at vi i landet vårt har en frisk befolkning!
Anonym
 20:50 10.12.2006
Til deg over her;
Du må vel inrømme at det faktisk er mye vi ikke har fått svar på når det gjelder langtidsvirkningene av vaksinering? Eller er du en av de frelste? Det kan kanskje være mulig at man ikke skal vaksinere mot absolutt alt? Nå stod det i aftenposten at de har utviklet et ny vaksine mot Rotaviruset. Det som gir gastroenteritt (omgangssyke) til mange barn hvert eneste vinter. Denne kan vi nå kjøpe via fastlegen hvis vi vil. Men de vurderer faktisk å gjøre den gratis og legge den inn i vaksinasjonsprogrammet fordi: Jo: Det er så dyrt for samfunnet når foreldrene må være hjemme med barna og staten må betale sykelønn. Det vil gi mindre utgifter til staten. Herre min hatt! skal barna våre vaksineres mot omgangssyke også nå da? Dette er GALSKAP og HYSTERI uten like. Nei for guds skyld. Barna må ikke bli syke, ikke forkjølet og ikke bli utsatt for skumle viruser og bakterier. Men aluminium og formaldehyd skal vi sprøyte rett inn i blodet på dem... Jeg skal føye til at jeg har vaksinert mine barn, men jeg synes det begynner å "ta av" her. Litt syke må jo barna kunne bli uten at man skal lage vaksiner for alt. Skal alt være et kostnadspørsmål? Er det kanskje ikke meningen at man skal bygge opp imunsystemet sitt ved at man blir syk noen ganger innimellom? Jeg bare spør. Og en ting til... jeg er faktisk utdannet i faget her og jobber i helsevesenet, men det er jo så tabu å være litt kritisk så det er vel godt jeg signerer med anonym
Anonym
 22:10 10.12.2006
Jeg er absolutt enig i at vi ikke skal vaksinere for alt. Den vaksinen mot rotaviruset er jeg enig i er unødvendig, og begrunnelsen du nevner er forferdelig!

Dere kan ta en titt her:

http://www.ssb.no/emner/02/02/10/dode/tab-2006-04-27-02.html

Dette viser hvor mye dødeligheten i landet vårt har gått ned bare de siste 30 årene. Hvis vaksinering hadde voldsomme, negative følger på individnivå, hadde vi ikke hatt disse tallene.
Anonym
 21:00 10.12.2006
Dette er for dumt! Du har tydligvis løst kreftgåten her, så jeg er enig i at det er bortkastet tid å diskutere med deg!
Loiz
 21:03 10.12.2006
svar til anonym litt lenger opp
Loiz
 22:01 10.12.2006
Jeg har ikke påstått at jeg har det store svaret verken på kreftgåten eller andre gåter. Det jeg prøver å si, er at det blir litt for suspekt i mine ører å gi vaksinering skylden for ALLE til nå uløste sykdomsgåter. Dere som er imot vaksinering, trekker fram alle sykdommer som vi ikke har hele forklaringen på, og gir vaksineringen skylden. Det å påstå at en sykdom skyldes vaksinering uten å ha belegg for det, er ikke det spor bedre enn det å påstå at en sykdom IKKE skyldes vaksinering uten å ha belegg for det. Det å bruke alle mulige sykdommer som en skremselspropaganda imot vaksinering, synes jeg er uredelig.
Anonym
 09:00 11.12.2006
Ingen her påstår at vaksiner har skylden for ALLE uløste sykdomsgåter, nei! Men i og med at de er uløste kan vi vel heller ikke avkrefte at de kan settes i sammenheng med vaksiner?! Vaksiner inneholder som kjent godt dokumenterte kreftfremkallende stoffer, som vi advares mot i alle andre forbindelser, så hvorfor skal man utelukke den muligheten i denne sammenhengen? Fordi de som allerede har vaksinert barna sine kan bli redde?
I og med at det faktisk er vaksiner vi diskuterer på dette forumet, synes jeg og at det må være lov til å trekke frem evt andre sykdommer som mange foreldre av vaksineskadde barn har satt i sammenheng med vaksinene (bla autisme). Foreldrene er, etter min mening, de mest troverdige kildene i denne saken.
Langtidseffekten av vaksiner, på lik linje med andre kjemikalier vi spiser og omgir oss med, vet vi svært lite om, og dermed mener jeg det er god grunn til å være oppmerksom på evt ettervirkninger. Om du mener det er uredelig, så får det være ditt problem! Om du velger å kalle det "skremselspropaganda" å være litt bevisst på hva man putter i seg selv og ungene sine, så gjerne for meg.

Loiz
 14:46 16.02.2007
Men hva med alle de autoimmune sykdommene som dukker opp - og som det blir mere og mere av. Immunforsvaret angriper sin egen kropp. Finnes det noe mer destruktivt??? Kan det hende at all vår inngripen i imunforsvaret og dets oppgaver forstyrrer og forvirrer det i så stor grad at det ikke lenger skiller fremmed fra ikke-fremmed??? Man bør ihverfall tørre å stille de spørsmålene! For om det er en sammenheng her må vi begynne å sammenligne faren ved å få meslinger opp i mot det å få MS, ALS og en hel skog av andre lidelser der årsaken er ukjent - MEN man finner en såkalt autoimmun tendens.....

Skummelt. Vi må tørre å undersøke!!!
Mara76
 09:35 12.02.2007
De fleste av vaksinene som blir gitt er mot alvorlige, dødelige sykdommer. Man ser for eksempel ikke tilfeller av HiB indusert hjernehinnebetennelse lenger etter at vaksinen ble innført, mens man på nittitallet hadde rundt 30 tilfeller av barn i året i en by på størrelse med Bergen.
Min datter fikk hjernehinnebetennelse da hun var to uker gammel. Heldigvis gikk det bra, denne gangen, men vi vet fremdeles ikke om hun fikk noen senskader.
Jeg skjønner at mange er skeptiske til vaksinene og det er veldig vanskelig å vite hva som er sant og usant i mylderet av informasjon.
Men for oss var valget lett og ikke har jeg dårlig samvittighet heller-jeg tør ikke la være.
Å sammenligne en vaksine med et kunstig søtningsmiddel blir litt søkt i mine øyne, er det så lett å ignorere hva en slik sykdom kan bety for ditt barn?
håret i suppen
 13:35 12.02.2007
Veldig bra sagt!
Det er viktig at me fokuserer på kva vaksninane faktisk hjelp oss med/beskytter oss mot. Og ikkje berre fokuserer på ev. biverknader. Men det er klart at ein skal ikkje gløyme biverknadane heller. Men vite at dei ev. alvorlege biverknadane er svært sjeldne. Men eg trur at litt skepsis, få informasjon og vita både fordelar og ulemper før ein vaksinerer er både bra og sundt.
eihak
 15:52 13.02.2007
Akkurat det er jeg helt enig i; skepsis og informasjon er sunt saann at man slipper aa, som noen sier, sitte i ammetaaken og ikke forstaa hva som skjer foer sproyten er satt. Det jeg syns er skremmende er det hoye antall innlegg her som, salangt jeg forstar dem, synes aa mene at hele vaksinasjonsprogrammet er en stor konspirasjon mellom legemiddelindustrien og helsemyndighetene, som uvisst av hvilke grunner stotter programmet vel vitende om at dette vil foere til en befolkning med autister, astmatikere, diabetikere og jeg vet ikke hva. Jeg har selv gode venner som velger ikke aa vaksinere og respekterer deres valg. Men argumentasjonen paa denne siden er skremmende unyansert og tildels uopplyst (jeg antar at jeg med disse ordene kvalifiserer til det som haanlig kalles de frelste). Naar det er sagt har jeg lest innleggene dine, eihak, med stor glede, og det er ikke bare fordi jeg er enig med deg men ogsaa fordi du holder deg saklig (du fortjener en kremfylt fastelavnsbolle for det!) og fordi du tydeligvis vet hva du snakker om.
håret i suppen
 19:16 13.02.2007
Poenget er vel heller at mange her er redd for langtidsbivirkningene av vaksiner, noe hverken eihak eller legemiddelindustrien ser ut til å fokusere særlig mye på.
Anonym
 20:46 18.02.2007
jeg har et nøkternt forhold til legemidler genrelt, og satte meg godt inn i vaksinene før mine barn fikk dem. Mmr utsatte jeg til det forelå mer forskning omkring påstandene om bl.a autisme. da jeg allikevel valgte å gi vaksinene var det fordi jeg fikk en bedre forståelse hvorfor vaksinene ble innført. Jeg kunne ikke stå inne for å la være å gi f.eks poliovaksinen. Så for meg en tenkt situasjon der jeg skulle forklare mitt poliorammede barn at "nei du fikk ikke vaskine mot polio fordi mamma var redd for ev. bivirkninger vaksinen kunne gi den friske kroppen din" Jeg anbefaler dere skeptikere til å snakke med besteforeldregenerasjonen som har opplevs tub, polio og andre sykdommer vi får vaksine mot. eller se til andre deler av verden hvor disse sykdommene herjer. Jeg mener heller ikke at man skal vaksineres mot alt, f.eks synes jeg denne prevenar burde ha blitt holdt tilbake, det er jo ikke fhi som ville ha den i første omgang, det var jo foreldre som presset den frem gjennom media. jeg vil gjerne stille deg som laget denne tråden "hvorfor er det så enkelt å la være å vaksinere?"
trebarnsmamma
 22:56 18.02.2007
sitat fra Trebarnsmor:
"nei du fikk ikke vaskine mot polio fordi mamma var redd for ev. bivirkninger vaksinen kunne gi den friske kroppen din" Jeg anbefaler dere skeptikere til å snakke med besteforeldregenerasjonen som har opplevs tub, polio og andre sykdommer vi får vaksine mot. eller se til andre deler av verden hvor disse sykdommene herjer. Jeg mener heller ikke at man skal vaksineres mot alt, f.eks synes jeg denne prevenar burde ha blitt holdt tilbake, det er jo ikke fhi som ville ha den i første omgang, det var jo foreldre som presset den frem gjennom media."

Her var det mye synsing!
Er det snakk om Polio type 1,2,3 eller 4 du frykter at barnet skulle få? Har du dokumentasjon på at poliovaksinen har utryddet poliomyelitt?
Hvorfor ble de 2 første poliovaksinene stoppet av WHO? Mulig du har fått litt ensidig forklaring på hva Helsesøster har fortalt deg. Du kan sikkert forklare forskjellen på diagnostoseringa mellom Atypisk meningitt og poliomyelitt etterssom du har satt deg så godt inn i dette.
Poliomyelitt var selvfølgelig en forferdelig sykdom, ingen tvil om det.

Tuberculose.... Denne sykdommen kan vel du også sikkert forklare at har blitt utryddet av BCG-vaksinen? Kongen av Folkehelseinstituttet Geir Stene Larsen har vel allerede uttalt noen ganger at dette IKKE er tilfelle. Faktisk så ser det ikke ut til at BCG-vaksinen har hatt betydning for nedgangen i det hele tatt.

Mulig du synes at foreldre som takket "tusen takk til poliovaksinen" da den ble innført i 1958, ikke burde fått vite litt mer om hvorfor denne vaksinen som ble gitt til over 1 million nordmenn plutselig ble forbudt av WHO i 1959. Norge klarte å tviholde på denne vaksinen frem til 1964. Kreft og andre dødelige sykdommer ble satt i sammenheng med denne vaksinen. Til og med nye tilfeller av poliomyelitt.

La heller foreldre som ikke stoler på Helsemyndigheter få ta sine valg, så kan de som stoler på Helsemyndighetene ta valg etter sin overbevisning.
Anonym
 15:46 19.02.2007
Jeg må bare få si at synsingen opplever jeg stort sett kommer fra sketikerene, hva med keft,hva med allergi, hva med autoimmune sykdommer sov. osv det jeg har lest av litteratur i anerkjente bøker og tidsskrifter kokluderer ikke med noen sammenheng mellom vaksiner og diverse sykdommer. Og da snakker jeg ikke om vaksiner gitt på 50 tallet, men de som blir brukt nå. Du må ikke "legge meninger i min munn" ogpåstå at jeg synes det er greit at folk ikke skal få vite om vaksinen som ble forbudt av WHO i 59, skønner ikke hvorfor i all verden du skulle tro at jeg mener det???? Ganske forutintatt vil jeg si, og det bidrar til å senke seriøsiteten på diskusjonen. Hvis dere vaksinemotstandere skal nå frem må jo argumentasjonen holdes på et saklig nivå.... Jeg oppfatter også nemlig mye synsing her. Forsåvidt er det ikke som jeg vet noen konge på folkehelseinstituttet, og det er allment kjent at BCG vaksinen er på tur ut, men at det har vært til nytte. Nå er immuniteten under 30% og tub på vei tilbake og det er virkelig bekymringsfult for de som har opplevd denne sykdommem.
trebarnsmamma
 21:44 19.02.2007
Vel - det er skremmende mye synsing på begge sider av denne debatten. . . Begynn å lese på virkningsmekanismene til diverse legemidler som mange av oss bruker (lappen som ligger i pakka). Veldig mange av dem har en tekst som høres omtrent ut som dette: den eksakte virkningsmekanismen til dette legemidlet er ikke klarlagt... Man har altså sett en effekt ved bruk av medikamentet - men vet ikke hvordan effekten oppnås. Man vet ikke hva som skjer i kroppen mellom årsak og effekt.. - Vel - fordi vi har så stor tiltro til skolemedisinen regner vi derfor med at det likevel er greit å ta medikamentet. Og i de fleste tilfeller er det kanskje det. Men jeg syns faktisk det er viktig at noen stiller seg spørrende til alt dette. Legemiddelindustrien er blant de største pengemaskinene i verden. Det er viktig at noen holder øye med dem. Viktig at noen er kritiske. Er vel egentlig sånn verden går videre - er det ikke??? Framgang er avhengig av at noen er misfornøyd og leter etter en ny og bedre løsning.

En sak har alltid to sider. Minst. denne diskusjonen åpnet med: hvorfor er det så enkelt å vaksinere? Vel - det er lett fordi de fleste stiller seg ukritisk til helsevesenet og vaksinasjonsprogrammet. Men noen få er kritiske - og det tror jeg er bra:-).

Noen må tørre å stille de upopulære spørsmålene:-)

Mara76
 22:08 19.02.2007
Synsing fra skeptikere?
Hvis du kan bevise at det du sier om vaksiner er korrekt så skal jeg selvfølgelig legge meg flat.
1. vaksineteorien om antistoffets betydning er faktisk ALDRI bevist. Men det ville vært hyggelig om du kunne legge med en troverdig dokumentasjon om at jeg tar feil. Du kommer med en påstand om vaksinens fortreffelighet og da er det ikke jeg som skeptiker som skal bevise at jeg ikke tror på det du forteller.
2. Poliovaksinen som du tar opp som en sikker, effektiv og ufarlig vaksine! Hvor har du dokumentasjon som beviser dette? Forskere benytter seg ofte av det annerkjente http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn4830 som viser at du tar feil og at jeg synes det er STOR grunn til å frykte denne vaksinen og undrer litt hvorfor kreftraten har økt i ettertid av denne vaksinen. Hvis du vil vite mer så kan du slå opp på disse studiene også angående virkningen. http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn2047 Dette er bare en bitteliten del som du kaller for "synsing".
3. De mest profilerte forskerne på tub i Norge har selv sagt at BCG-vaksinen ikke har hatt noen betydning på beskjempelsen av tuberculose. USA som var mye hardere rammet enn Norge har ALDRI benyttet vaksine mot tub. Den forsvant der også akkurat som Nederland og mange andre land. Dette har selvfølgelig Direktør Geir Stene Larsen ved Nasjonalt Folkehelseinstitutt bekreftet i Adresseavisen 11/3-2006. Mulig du sitter inne med flere og andre troverdige dokumentasjoner som beviser at jeg ikke trenger å være skeptiker. Kilder du kan benytte er selvfølgelig Statistisk sentralbyrå. det sentrale tuberkuloseregisteret for perioden 1927-1964 og det samme registeret sammen med Historisk statistikk og befolkning. 1935-1980 - MSIS.2000 eller Tidsskrift for den Norske Lægeforeing 1996; 116:343. Kan selvfølgelig legge med mange flere som tar for seg skader osv, men jeg synes heller du skal prøve å overbevise meg om at vaksiner er effektive og ikke minst trygge på kort og lang sikt.

Hvis du ønsker å diskutere andre sykdommer som vaksinen har utryddet, så er jeg selvfølgelig glad for det! Du kan gjerne begynne å overbevise meg om den effektive kikhostevaksinen. Vis meg de dokumentasjonene som viser at denne er trygg og effektiv. Ettersom at du mener vi som vaksinekritikere kommer med synsing.
Anonym
 22:44 19.02.2007
He, he tittet på den ene linken om poliovaksiner dyrket fram på aper og som dermed er infiserte med et virus som er sett i sammenheng med en type kreft. Dette er jo ikke noe problem. Finnes sikkert et legemiddelfirma som kan tjene seg styrtrike på å fremstille en vaksine som stopper dette "kreft-viruset". (Bare ta HPV-vaksinen som er kommet nå f.eks.) Var det 100 millioner mennesker som fikk den vaksinen på slutten av 50-tallet??? Blir noen vaksiner å sette av det:-)
Anonym
 13:55 20.02.2007
Kjære deg
Jeg begynte diskusjonen med å si at jeg har et nøkternt forhold til alle legemidler, og da mener jeg også vaksiner. Du sier at jeg mener at vaksinene er fortrefffelig, sikker, effektiv og ufarlig. Hvor har jeg skrevet det??? Nå er det slik at når man blir vant til å lese forskning så skjønner man etterhvert at det er ikke bare å banke et bevis i bordet, man må sette seg grundig inn i en sak, og enkelte ganger så får en sprikende svar og da må man som enkeltperson ta egne avgjørelser. verden er ikke svart hvit, og det er ikke alltid enkelt å få et klart ja eller nei. Slik er det i all forskning. Du kan ikke legge føringer for videre diskusjon med å be meg overbevise deg om enkelte vaksiners virkning, det er ikke min agenda. ettersom jeg har lest litt av deg rundt på dib tror jeg du er mest opptatt av å provosere og ikke føre en saklig diskusjon, og det er jo synd for det bidrar jo til å senke seriøsiteten over et så alvorlig tema som dette er.
trebarnsmamma
 16:03 20.02.2007
sitat fra trebarnsmamma:
"ettersom jeg har lest litt av deg rundt på dib tror jeg du er mest opptatt av å provosere og ikke føre en saklig diskusjon, og det er jo synd for det bidrar jo til å senke seriøsiteten over et så alvorlig tema som dette er."

Her er du faktisk i gang med å angripe spilleren å ikke ballen. Meget ufin debattmåte som er en typisk "forsvarsmekanisme"når man går tom for argumenter.

Jeg spør etter om du kan dokumentere dine påstander fra litt lengre opp i denne tråden, hvor du hevder bla. at vaksineskeptikere kommer med "synsing" omkring vaksiner. Det morsomme er at jeg er faktisk for vaksiner, men forstår skeptikerne VELDIG godt, da de har vært utrolig flinke til å legge frem dokumentasjoner og kildehenvisninger som bidrar til at jeg også "rynker" litt på nesen og tør stille spørsmål omkring vaksiner og vaksinasjoner.
Anonym
 21:22 20.02.2007
tror ikke jeg og du har noe godt utgangspunkt for videre diskusjon, til det er vi for ulike, og jeg har jo rett i at du er mest ute etter å provosere når du som du sier egentlig er for vaksiner. da er vi jo enige, men allikvel virker det ikke slik. gir meg for denne gang.
trebarnsmamma
 15:08 21.02.2007
Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte IKKE vaksinerer ungene sine! Mine er alle vaksinerte og har ikke kunnet tenke meg å leve i frykt for at de skulle være i faresonen for å få "utryddede" sykdommer! Det er en grunn for at vi har vaksinasjonsprogrammet her i Norge!! Enn om vi skulle få tilbake Tuberkulosesykdommen igjen da? Det er mange flyktninger som kommer til landet vårt med sykdommen og da er det FLOTT at vi er vaksinert!
Anonym
 15:31 21.02.2007
Er du sikker på at du er beskyttet mot den tuben de har med seg? Tror mange av oss går rundt med en falsk trygghet der!!!!!! Bcg er ikke en obligatorisk del av standard-vaksinasjonsprogrammet for barn. Ikke alle barn som får det..... nettopp fordi det viser seg at den ikke fungerer så godt.......Skjønner at du tenker som du gjør, men bare ikke vær så sikker på at du er trygg..
Anonym
 14:06 25.02.2007
SSSSSSÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅå enig med deg over, Blir kvalm av slike påstander, sitter med et vaksineskadet barn pga kraftig reaksjon på vaksinens innhold. Så at du ikke har samvittighet til å ikke vaksinere barna dine, og velger å tro det tyder litt på at du velger å "følge strømmen". da jeg ikke ville vaksinere etter skaden fikk jeg så ørene flagret!!! men nå etter at de vaksinerte barna mine har hatt både meslinger og kikhoste, og ble mer syk enn de uten, er de mildt sagt ydmyke overfor mitt valg, og sier de forstår meg godt. I tillegg må vi signere på at vi ønsker å vaksinere! HVORFOR DET? Har du tenkt over at man med vaksine er immun i 7-10 år, men man er immun på livstid etter at man har hatt sykdommen. Jeg har vært av en annen oppfatning har jeg bodd i et land med manglende sanitære muligheter, men slik som det er nå ser jeg innholdet ivaksina og dens senvirkninger som mer alvorlig enn faren ved å få sykdommene. Glem ikke kjære deg, at det ligger mye penger og provisjon innen medisin også.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------