Her kan du komme med sukk og løsninger og undringer på hva som er lurt å gjøre både med egne barn og andres barn når det kniper, det hender jo det! Eller om du har noen oppskrifter som har fungert særs bra, så del dem gjerne med oss andre som sliter litt:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
Trassalder
13:34 27.11.2006
Hei.
Sønnen min fylte nettopp 2 år, og han er blitt en mega trassig liten tass. Før var det så greit å prate med han hvis han gjorde noe jeg ikke likte, men nå vender han det døve øret til og oppfører seg enda verre. Så det nytter ikke lenger å "prate" med han. Har prøvd "time out", men heller ikke det nytter. Nå prøver jeg å advare med konsekvens til følge, men det virker hvertfall ikke. Er det noen her som har en fin metode som jeg kan prøve meg på??
Er inne i samme fase. Trenger også råd og føler med deg.
Anonym
Sv: Trassalder
22:07 20.03.2007
Hei
har samme typen her, snart 3 nå.
Vi har erfart at avledning virket/virker best på han. Hvis han ikke vil legge seg får han velge mellom stripete pysj og pysj med fisker på. Hvis han ikke vil spise får han velge mellom brød med leverpostei og kaviar.. osv. Som regel blir han fornøyd når han får lov å ta en "viktig" beslutning, og dermed når vi målet vårt. Det virker som han er veldig opptatt av ikke å bli "bestemt over", så da funker dette bra. Prøver å la ham ta så mange valg som mulig av denne typen, f.eks. i butikken: Jordbær eller melon youghurt, eple eller pære.. Men det er viktig at valgmulighetene begrenses til maks tre, og at alle alternativene er like ok for deg.
I tillegg er vi ganske nøye med å foreberede situasjoner der det ofte oppstår konflikter ved å fortelle alt som skal skje. Først skal vi se på Barne-TV, så skal vi bade, ta på pysj, pusse tenner, lese bok, legge deg...
Anonym
18:06 24.03.2008
Tror du er inne på noe der! Vi gjør det også på denne måten. Informerer og gir valg. Jeg har to gutter med 1 1/2 års mellomrom. (2 1/2 og 4 år) Det er til tider meget intenst og mye trass, MEN trass er ikke noe negativtt. Trass er nødvendig for å komme seg videre i livet, å mestre situasjoner. Trass er helt normalt, men man kan faktisk i perioder føle seg udugelig som foreldre - noe de fleste ikke er.
Jeg ser at det er viktig å se utviklingen i det som skjer, altså stoppe konflikten før den kommer. Avlede og gi valg. Å ignorere er også noe vi bruker innimellom. Så er det som er vikigst mener jeg- Å GI ROS! Mye ros, for hver irettesettelse må man gi minst 5 ganger ros tilbake. Det er mekelig hvor mye ros kan forandre et barn. Min mellomste sønn har fra fødselen vært meget aktiv. Ved å fokusere på det positive, overse det akseptable negative og gi mye ros - det har i hvertfall forandre vår sønn fra en "vanskelig trassig unge" til en rolig, høflig og glad gutt. Men det krever at man har overskudd og krefter til å gjennomføre dette. Det er ikke gjort på en uke.......
Anonym
23:08 5.10.2007
har selv en sønn på 2år,så jeg vet akkurat hvordan du har det. ;)
det er utrolig frustrerende skulle oppdra barn i denne alderen,for hva skjønner de egentlig?
jeg tror det er viktig og ikke overvurdere 2åringene, de er alt for små til og forstå rekkevidden av egne handlinger og konsekvensene.
jeg mener avledning er den beste metoden.
prøv og distraher dem når de er i ferd med og gjøre noe "gale",da unngår du og havne i en ond sirkel med kjefting og smelling dagen lang.
ros og skryt alt du kan de gangene barnet oppfører seg slik du forventer.
Tusen takk til dere alle! Jeg er alene med en gutt på 2,5 år. De siste ukene ignorerer han meg stadig mer når jeg sier navnet hans. Noen ganger blir jeg bare så utrolig irritert og sinna over at han ikke kan høre etter. I formiddag toppet det seg helt her i heimen. Men han virker fulstendig teflonbelagt: Sinna mens vi holder på i kampen, men 5 sek etterpå er det smil, sang og kos. Så sitter jeg der da, og føler meg sur og oppgitt over meg selv som ikke klarte å håndtere denne situasjonen riktig heller.... Tror jeg overvurderer hans evne til og motta verbale beskjeder. Han er flink til å snakke, men jeg må nok bli flinkere til å vise, følge, lede/avlede enn jeg i perioder er.
Han er en utrolig humoristisk, utholdende gutt med sterke meninger. Spiller på sjarmen til tusen, og får meg ofte til å le midt oppe i en situasjon - heller ikke det håndterer jeg vel riktig....
kjenner meg igjen i mye alle her skriver, enkelte dager er jeg fylt til randen med tålmodighet og da klarer vi oss stort sett gjennom situsasjoner som måtte oppstå uten de verste utfallene.
men de dagene føles det som det blir færre og færre av...shit!
er fullstendig enig i at trass ikke er noe negativt, men noe barna må igjennom for å lære seg å mestre.
men gudamej så slitsomt det er! skal ta med meg mange av tipsene her jeg, likte spesielt godt det med valgene!! håper inderlig å se forbedring i heimen, hadde vært godt med en smule mere harmoni:)